معاون حجتی اعلام كرد:

افزایش تولید گوشت قرمز به بیشتر از ۹۰۰هزار تن در سال ۱۴۰۰

افزایش تولید گوشت قرمز به بیشتر از ۹۰۰هزار تن در سال ۱۴۰۰

به گزارش ایزو وب معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به اینكه در سال 1400 تولید گوشت قرمز به بیشتر از 900 هزار تن می رسد، اظهار داشت: خودكفایی در این زمینه در افق 1404 امكان پذیر است.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، مرتضی رضایی بامداد امروز سه شنبه (۵ شهریور ماه) در همایش ملی «كشاورزی و رونق تولید» كه در وزارت جهاد كشاورزی برگزار شد، گفت: در سال ۹۷، ۱۰.۵ میلیون تن شیر در كشور تولید شده و پیش بینی می شود این رقم امسال از مرز ۱۱ میلیون تن عبور كند ضمن اینكه پیش بینی تولید برای سال ۱۴۰۰، معادل ۱۲ میلیون تن است.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به اینكه میانگین جهانی مصرف شیر ۱۶۰ كیلوگرم است، اظهار داشت: كشور ما ذاتاً مصرف كننده لبنیات در حد وسیعی نیست و باید برای افزایش سرانه مصرف، فرهنگ سازی شود تا این میانگین افزایش پیدا كند.
رضایی با اشاره به اینكه سال قبل حدود ۸۰۰ هزار تن شیر و فرآورده های لبنی از كشور صادر گردیده است، اضافه كرد: صادرات نیز یكی دیگر از طریق های تنظیم بازار است.
تولید گوشت در سال ۱۴۰۰ به بیشتر از ۹۰۰ هزار تن می رسد
وی با اشاره به اینكه در تولید گوشت قرمز، كشور هنوز به خودكفایی نرسیده است، اشاره كرد: حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد نیاز داخل به گوشت را تولید و حدود ۱۵ درصد آنرا بسته به شرایط از كشورهای دیگر وارد می نماییم.
معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزی با اشاره به اینكه مصرف گوشت در كشور سالانه یك میلیون تن است، اظهار داشت: با تولید ۹۰۰ هزار تن در سال ۱۴۰۰ نیز ما به واردات ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن از این كالا نیاز داریم اما در مرز خودكفایی قرار می گیریم.
خودكفایی گوشت قرمز در افق ۱۴۰۴
رضایی افزود: برنامه افزایش تولید گوشت قرمز از محل دام سبك و سنگین در دستور كار است و به سرعت توسعه می یابد بدین سبب بنظر می رسد تا افق ۱۴۰۴، اصلاح برنامه های مرتع داری و استفاده از الگوی مرتعی، خودكفایی گوشت قرمز در كشور دست یافتنی باشد.
وی با اشاره به معدوم شدن بیشتر از ۲۵ میلیون قطعه مرغ تخمگذار در سال ۹۶ به سبب بیماری آنفلوآنزا اظهار داشت: با تمهیدات اندیشیده شده و كمك ها سازمان دامپزشكی، خوشبختانه توانستیم به روال عادی تولید برگردیم و در سال ۹۷، ۹۰۱ هزار تن تخم مرغ در كشور تولید شد. پیش بینی می شود این رقم در سال ۹۸ به ۹۸۷ هزار تن و در سال ۱۴۰۰ به یك میلیون و ۱۰۳ هزار تن برسد.
معاون وزیر جهاد كشاورزی بیان كرد: هم اكنون با مازاد تولید مواجهیم و تولیدكنندگان به دنبال صادرات تخم مرغ هستند چونكه خوشبختانه از مرز خودكفایی در این زمینه عبور كرده ایم.
رضایی، تولید گوشت طیور را در سال ۹۷، ۲.۳ میلیون تن عنوان نمود و اظهار داشت: میزان تولید امسال از ۲.۵ میلیون تن می گذرد و پیش بینی ما این است كه برای سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید در این زمینه داشته باشیم.
وی افزود: اما روی این قسمت نباید خیلی حساب نماییم چون نهاده های تولید، وارداتی است و باید فكرهای دیگری غیر از تأمین و تولید گوشت مرغ در كشور برای كاهش وابستگی در این زمینه داشته باشیم.
معاون وزیر جهاد كشاورزی، میزان تولید عسل را امسال ۹۳ هزار تن عنوان نمود و اظهار داشت: یكی از محصولات تولیدی در حوزه زنبورعسل، ژل رویال است كه میلی گرمی تولید می شود و حدود ۴ تن در سال ۹۷ تولید شد كه از نظر اقتصادی و فنی بسیار باارزش است.
افزایش ۲۵ درصدی تولید پیله تَر
رضایی با اشاره به اینكه پارینه ۱۴۰۰ تن پیله تَر در كشور تولید شد، اضافه كرد: این عدد امسال ۲۵ درصد رشد می كند ضمن اینكه پیش بینی تولید برای سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۲۱۰۰ تن است.
وی با اشاره به برنامه های وزارت جهاد كشاورزی برای افزایش تولید گوشت قرمز افزود: در سال ۹۷، ۶۰ هزار گوسفند پربازده در كشور تولید شده كه این جمعیت در سال ۹۸ به ۲۲۰ هزار رأس و در سال ۱۴۰۰ به ۸۰۰ هزار رأس می رسد.
معاون امور دام وزارت جهاد كشاورزی با اشاره به نژاد مطلوب این گوسفندها اظهار داشت: سرعت تكثیر این نژاد بالاست و چندقلوزا هستند.
رضایی با اشاره به اینكه یكی از برنامه های ما برای تولید گوشت، تأمین قسمتی از این نیاز از گوشت گاو است، گفت: در سال ۹۷ جمعیت گاوهای آمیخته ۲۸۰ هزار رأس بوده كه این رقم در سال ۹۸ به ۳۵۰ هزار رأس و در سال ۱۴۰۰ به ۶۰۰ هزار رأس خواهد رسید.
* ۷ پایلوت پرورش شتر در كشور آغاز به كار می كند
وی با اشاره به اینكه امسال ۷ پایلوت پرورش شتر در كشور آغاز به كار می كند، اظهار داشت: استان هایی كه از نظر توان اكولوژیكی، ظرفیت پرورش شتر را دارند، این طرح ادامه پیدا می كند.
معاون وزیر جهاد كشاورزی با اشاره به تفاهمنامه معاونت امور دام با سازمان جنگل ها، در این زمینه اضافه كرد: گفته می شود كه شتر موجب از بین رفتن مراتع می شود كه این مسئله هیچ وقت ثابت نشده است.
رضایی همین طور از تشكیل ۷ واحد زنجیره تولید گوشت قرمز با ظرفیت تولید ۷۰۰۰ تن در سال ۹۷ آگاهی داد و اظهار داشت: این رقم امسال به ۱۲ واحد می رسد.


منبع:

1398/06/05
13:07:01
5.0 / 5
1475
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
ایزو وب
ISO Web