گزارش ایزو وب به نقل از مهر؛
خواب خرگوشی سیاست گذار در مدیریت بازار خودرو
ایزو وب: قیمتها در بازار خودرو همچنان روند صعودی دارد و وزارت صنعت بعنوان متولی، هیچ اقدام موثری برای مدیریت این شرایط انجام نمی دهد؛ نرخ خودرو های خارجی هم سر به فلك كشیده است.
به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، بازار خودرو همچنان مسیر صعودی قیمت را در پیش گرفته و در این جاده بدون كوچك ترین ترمزی از طرف متولی وزارتخانه تولید و بازار، به راه خود ادامه می دهد و سرعتش به اندازه ای رسیده كه گویا ترمز بریده است. تنها واكنش این روزهای وزارت صنعت به رشد لجام گسیخته قیمت خودرو، برگزاری جلساتی از طرف وزیر و معاونانش با خودروسازان و در نهایت انجام یك مصاحبه در خصوص این است كه تولید و فروش فوری خودرو افزایش یافته است؛ در حالیكه همین اقدام معاونت امور صنایع نیز، تعهدات برزمین مانده خودروسازان را روز به روز بیشتر می كند. در واقع، برنامه افزایش فروش خودرو های تولید داخل كه بعنوان یكی از كلیدی ترین اقدامات وزارت صنعت در شرایط كنونی اعلام می شود، اثری بر كنترل قیمت ها در بازار نداشت است. برخی معتقدند راهكار كنترل بازار نشستن پشت درهای بسته و تصمیم گیری با خودروسازانی كه خود عامل انحصار در بازار و برهم ریختگی هستند، نیست و باید راهكاری مؤثر برای كنترل بازار در نظر گرفت كه مصرف كننده واقعی به خودروی مورد نظر خود برسد و در عین حال، زمینه ای برای دلالی ها و سفته بازی در بازار خودرو ایجاد نشود. عامل به هم ریختگی كنونی بازار خودرو را باید تصمیمات غلطی دانست كه یكی سپس دیگری از طرف وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در عرصه خودروسازی اتخاذ می شود و نمونه بارز آن، آزادسازی قیمت خودرو و خروج آن از شمول قیمت گذاری شورای رقابت بود كه بازار را به شدت به هم ریخت و شرایطی را به وجود آورد كه خودروسازان بی ضابطه مبادرت به افزایش قیمت كنند. درست همان روزهایی كه رضا رحمانی آزادسازی قیمت خودرو در بازار را اعلام و بیان كرد كه از این پس قیمت خودرو برمبنای حاشیه بازار و ۵ درصد كمتر از آن تعیین می شود، سرآغار تشدید نابسامانی بازار خودرو بود. وعده وزیر صنعت در زمان اعلام آزادسازی قیمت خودرو چه بود؟ رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت ۲۶ آذرماه ۹۷ در جلسه كمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی وعده داده بود كه از زمان شروع مكانیزم جدید قیمت گذاری خودرو برمبنای ۵ درصد زیر قیمت حاشیه بازار از طرف خودروسازان، به تدریج نرخ كاسته می شود و هر هفته ۵ درصد از نرخ آن روز كم می شود تا بازار به تعادل برسد. اما برخلاف وعده های وزیر، سپس آزادسازی نرخ هر روز قیمت خودرو در بازار بیشتر می شود و خودروسازان كه تا حدودی مجوز افزایش قیمت را دارند، با دست بازتر نسبت به قیمت گذاری خودرو های خود اقدام می كنند. آن زمان رحمانی اعلام نموده بود: «آخرین تصمیم درباره قیمت خودرو به شهریور باز می گردد و مصوبه آن زمان، این بود كه خودرو در حاشیه بازار ارائه شود و به تدریج قیمت بازار كم شود هر بار قیمت ۵ درصد كمتر از دفعه پیش ارائه شود تا قیمت در نهایت به تعادل مورد تأیید سازمان پشتیبانی از حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان برسد.» وی افزود: «در ماه های گذشته به سبب كاهش تولید، اجرای این مصوبه امكان نداشت اما حالا با افزایش تولید، میزان عرضه بیشتر خواهد شد و در این صورت هم به تعهدات خودروسازان عمل خواهد شد و هم با عرضه بیشتر قیمت كاهش خواهد یافت. اینها در حالی است كه بسته جامعی برای صنعت خودرو تهیه شده كه رویكرد آن پشتیبانی از تولید داخلی، افزایش تولید، افزایش كیفیت و متعادل كردن قیمت است.» وی با اشاره به اینكه در این بسته باید رابطه بین خودروساز و قطعه ساز بازبینی شود اضافه كرد: «این بسته در نهایت باید منجر به اصلاح ساختارها و وضعیت فعلی خودروسازی كشور شود تا هر از چند گاهی شاهد نوسانات در این صنعت نباشیم.» خودروسازان میزان تحقق تكالیف فروش سال ۹۷ را شفاف اعلام كنند گفته های وزیر صنعت در شرایطی است كه از آذرماه سال قبل تابحال چندین و چند بار جهش قیمتی در بازار رخ داده و الان این دلالان هستند كه نبض بازار خودرو را در دست گرفته اند و مشتریان را بازی می دهند. البته در سوی دیگر بازی نیز، خودروسازان هستند كه هنوز به تعهدات پاییز سال قبل خود هم عمل نكرده و مشتریان را همچنان بلاتكلیف گذاشته اند؛ با این وجود هر ماه مبادرت به فروش فوری خودرو می كنند و بر تعهدات معوق خود می افزایند. شوق بی حد و حصر ایران خودرو و سایپا برای فروش فوری و جمع آوری نقدینگی مردم در حالی صورت می گیرد كه این دو خودروساز هنوز به صورت شفاف و مستند اعلام نكرده اند كه چه میزان از تعهدات فروش های سال ۹۷ خودرا ایفا كرده اند و چه میزان از این تعهدات به سال ۹۸ منتقل شده است. ضمن اینكه خودروسازان باید به این سوال هم پاسخ دهند كه آیا توان تحویل بموقع خودرو های فروش فوری سال ۹۸ را در موعد مقرر دارند یا خیر. اگر خودروسازان توان تحویل بموقع خودرو های فروش فوری را نداشته باشند، این فروش های فوری نه تنها كمكی به بهبود وضعیت بازار نخواهد كرد بلكه منجر به آشفتگی بیشتر این بازار هم خواهد شد. سازمان حمایت، یك سازمان بی اثر و خنثی در مدیریت بازارها قرار بود پس از آزادسازی قیمت خودرو، نقش ویژه ای در مدیریت و كنترل بازار خودرو به سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان سپرده شود، اما این سازمان حالا به صورت یك نهاد خنثی، بدون تحرك و واكنش، روزهای خودرا در ساختمانی خوش آب و هوا در مجاورت پارك ملت سپری می كند و كمترین نقش و اثری از این سازمان در مدیریت بازارهای مختلف از خودرو گرفته تا كالاهای اساسی و مایحتاج مورد نیاز مردم مشاهده نمی گردد. این در شرایطی است كه در دور قبلی تحریم ها، یك عضو مؤثر، كارآمد و دارای واكنش سریع در بین سازمان های دولتی، سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان بود. قیمت خودرو های داخلی الان قیمت هر دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در بازار ۱۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ معادل ۹۰ میلیون تومان، تندر ۹۰E۲ معادل ۱۳۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ معادل ۸۶ میلیون تومان و خودروی تیبا ۵۶ میلیون تومان است. ساینا ۶۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱ معادل ۴۹ میلیون تومان، پراید ۱۱۱ معادل ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، رانا ۸۵ میلیون تومان، سمند EF۷ معادل ۸۹ میلیون تومان در بازار است. هر دستگاه خودروی ساندرو استپ وی ۱۹۹ میلیون تومان، پژو پارس ۱۰۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ صندوقدار ۱۰۷ میلیون تومان، دنا پلاس ۱۳۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ معادل ۳۸۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتومات ۱۸۰ میلیون تومان است. قیمت خودرو های خارجی در بازار بررسی های میدانی نشان داده است كه الان هر دستگاه خودروی هیوندایی سوناتا هیبرید ۶۸۰ میلیون تومان، توسان ۷۸۰ میلیون تومان، النترا ۵۱۰ میلیون تومان، سورنتو یك میلیارد تومان، سراتو ۴۹۰ میلیون تومان، اپتیما ۷۸۰ میلیون تومان، تویوتا RAV۴ فول ۲۰۱۸ معادل ۹۵۰ میلیون تومان و سانتافه ۹۸۰ میلیون تومان است. همین طور هر دستگاه خودروی كمری هیبرید ۷۸۰ میلیون تومان، نیسان جوك ۶۵۰ میلیون تومان، اسپورتیج ۸۱۰ میلیون تومان، لكسوس NX یك میلیارد و ۵۵۰ ملیون تومان، میتسوبیشی ASX ۶۸۰ میلیون تومان و تالیسمان ۸۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده اند.
منبع: ایزو وب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب