مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف:

با ۵ میلیون تومان شغل پایدار تولید نمی گردد

با ۵ میلیون تومان شغل پایدار تولید نمی گردد

به گزارش ایزو وب مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف می گوید: در شرایطی كه سرانه تولید اشتغال دركشور ۲۵۰ میلیون تومان و در روستاها بیشتر از ۵۰ میلیون تومان است، نمی توان با ۵ میلیون تومان وام، اشتغال پایدار تولید كرد.



عبداله بهرامی ـ در گفتگو با ایسنا، از عرضه طرحی اطلاع داد كه از زنجیره تامین مواد اولیه فرش و فراوری تا تولید و عرضه به بازار فروش را دربرمی گیرد.

وی اظهار داشت: یك طرح زنجیره ارزش را برای فرش طراحی و آنرا به معاونت تعاون وزارتخانه عرضه كرده ایم كه نگاه مثبت و حمایت معاون جدید تعاون را به دنبال داشت. این طرح با هدف تولید اشتغال در صنعت فرش و اشتغالزایی برای بافندگان فرش دستباف تدوین شده كه در چارچوب زنجیره ارزش از نقطه تامین مواد اولیه، فراوری، آموزش و تولید فرش تا عرضه به بازار را شامل می شود و یك طرح جامع و پخته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف اضافه كرد: در این طرح از مرحله فراوری پشم، رنگرزی، طراحی و آموزش قالیبافان تا قبول سفارشات و تولید بر مبنای سفارش را دیده ایم كه در صورت اجرا اشتغال گسترده ای را به دنبال خواهد داشت.

به گفته بهرامی، این طرح یكسال است كه در سامانه كارا به ثبت رسیده، ولی به علت كوتاهی مدیران وزارتخانه هنوز در كارگروه ملی تصویب نشده است.

وی اضافه كرد: این تفكر كه فرش را از طرح اشتغال روستایی حذف كرده اند نشانه بی مهری به قالیبافان است. كسانی كه دنباله روی این تفكر هستند انتظار دارند با ۵ میلیون تومانی كه به قالیباف می دهند اشتغال پایدار و درآمدزایی بسیاری حاصل شود، ولی چطور می شود با ۵ میلیون تومان چنین هدفی را محقق كرد، وقتی كه سرانه تولید اشتغال دركشور ۲۵۰ میلیون تومان به بالا است؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های فرش دستباف در عین حال اظهار داشت: طرحی كه بعنوان بزرگترین متولی فرش دستباف به وزارت تعاون عرضه كردیم مورد حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانك توسعه تعاون قرار گرفت، ولی وقتی پیگیری كردیم دیدیم كه این طرح را حتی در كارگروه اشتغال روستایی مطرح نكردند كه بخواهند به آن وام بدهند.

بهرامی با بیان این كه نگاه به مقوله فرش در بعضی مدیران، نیازمند اصلاح است، اظهار داشت: متاسفانه بازار كار و اشتغال و نظام تولید و صادرات ما علمی نیست در حالیكه باید در كنار اصول تئوریك، كار عملی هم انجام دهیم.

به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم روستایی، عشایری و مرزی و تاسیس تعاونی در روستاهای دارای مزیت نسبی در دستور كار وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است. به قول كارشناسان اجرای موفق این طرح باعث كاهش مهاجرت به شهرها، اشتغالزایی و حل بیكاری در مناطق روستایی و عشایری می شود. سال قبل یك میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی از جانب مجلس، برای توسعه اشتغال در مناطق روستایی به تصویب رسید.




1397/11/04
13:13:26
5.0 / 5
2269
تگهای خبر: بازار , بانك , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
ایزو وب
ISO Web