رئیس سازمان هواپیمایی در گفتگو با مهر؛

تقاضای خرید هواپیما از ژاپن نداشتیم

تقاضای خرید هواپیما از ژاپن نداشتیم

ایزو وب: رئیس سازمان هواپیمایی كشوری، درباره مبادله نفت در مقابل هواپیما با طرف ژاپنی، اظهار داشت: تا كنون تقاضای خرید هواپیمای ژاپنی از جانب ایرلاین های ایرانی صادر نشده است.



علی عابدزاده در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت آن به دو و نیم برابر كه سبب افزایش قیمت بلیت شده، بر صنعت حمل و نقل هوایی اثرگذار خواهد بود، اظهار داشت: در سال های گذشته، وقتی تغییراتی به یكباره در صنعت هوانوردی اعمال می شد، در ترددهای هوایی اثر می گذاشت.
وی با اشاره به اینكه بیشتر از ۵۵ درصد هزینه شركت های هوایی به صورت ارزی است، اضافه كرد: طبیعی است كه افزایش نرخ ارز بر این صنعت اثر بگذارد؛ اما زمان لازم دارد تا تعادل میان عرضه و تقاضا و نرخ بلیت و شرایط اقتصادی مسافران تولید شود؛ البته این ابراز امیدواری وجود دارد كه این این تعادل، در حداقل زمان صورت گیرد.
كاهش مسافر خارجی داشته ایم
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری با اشاره به اینكه در همین شرایط سخت اقتصادی، شركت های هواپیمایی تعداد زیادی مسیر هوایی جدید بوجود آورده اند، افزود: حتی در بعضی فرودگاههای درجه ۲ و ۳ هم افزایش پرواز داشته ایم. اما در پروازهای خارجی با كاهش مسافر روبه رو بوده ایم؛ این در شرایطی است كه این روند كاهشی، در آینده ادامه پیدا نخواهد كرد و به ثبات خواهد رسید.
عابدزاده در پاسخ به این پرسش كه علیرغم آنكه بارها اعلام شده شركت های هواپیمایی موجود، زیان ده و در آستانه ورشكستگی هستند، اما ۱۷ تا ۱۸ شركت هواپیمایی جدید درخواست مجوز تأسیس از سازمان هواپیمایی كشوری كرده اند. این تناقض چگونه قابل توجیه است؟ اظهار داشت: آثار نرخ های تكلیفی بلیت پرواز بر ساختار شركت های هواپیمایی قدیمی تر، اثر گذاشته است؛ ضمن اینكه زیان هایی كه در سال های گذشته بر شركت های هواپیمایی قدیمی وارد شده، همچنان در ساختار آنها وجود دارد كه این یك نقطه ضعف است و باید به مرور زمان برطرف شود؛ اما از جانب مقابل، هم اكنون شرایط را برای ورود سرمایه گذار جدید به این حوزه شفاف و ساده كرده ایم.
مجوز ایرلاین ها در گذشته خرید و فروش می شد؛ اما آماری از خرید و فروش مجوزها نداریم
وی خاطرنشان كرد: در گذشته نحوه صدور مجوز توسط سازمان هواپیمایی كشوری، مستقیما به صورت صدور موافقت نهایی برای متقاضی صادر می شود؛ در حالیكه هیچ اقدامی جهت راه اندازی شركت هواپیمایی از جانب دارنده مجوز انجام نمی شد و این موافقت نهایی، برای دارندگان مجوزها یك ارزش افزوده تولید می كرد كه سبب می شد خرید و فروش های كاذب مجوزها در صنعت صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: كاری كه ما كردیم این بود كه جلوی خرید و فروش AOC (موافقت اصولی تأسیس شركت هواپیمایی) را گرفتیم و فرآیند صدور آنرا تسهیل كردیم.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا آماری دارید چه تعداد شركت در گذشته مجوزها را فروخته اند؟ اضافه كرد: آماری از این اقدامات نداریم؛ ولی تمام AOC هایی كه قبلا داده بودیم، الان بی ارزش شده اند. الان در صورتی این مجوزها داده می شود كه ساختارهای فنی، عملیاتی و اقتصادی شركت های متقاضی داشتن پرواز آماده باشد و سازمان هواپیمایی در این مرحله، سخت گیری می كند؛ ولی در مرحله صدور مجوز سخت گیری در كار نیست.
عابدزاده افزود: یكی از شرایط خوبی كه شركت های هواپیمایی تازه تأسیس با آن روبه رو هستند، این است كه دیگر با ساختار اقتصادی ضعیف كه از سابق مانده است، مواجه نیستند؛ بلكه كار را از صفر با فرآیند ساده تری آغاز می كند و راه اندازی مسیرهای پروازی را بعد از بررسی این مورد كه آیا راه اندازی این مسیر، اقتصادی می باشد یا نه، عملیاتی می كند؛ ازاین رو كار علمی تر انجام می گردد و اینها از فواید آزادسازی نرخ بلیت پروازها است.
آغاز فعالیت دو ایرلاین جدید تا آخر سال
وی تاكید كرد: یكی از شركت های هواپیمایی متقاضی تأسیس از سازمان هواپیمایی، وارد فاز عملیاتی شده و تا دو سه ماه آینده یك یا دو شركت دیگر وارد فاز عملیات پرواز می شوند. این در شرایطی است كه هم اكنون، هواپیماهای این شركت ها وارد كشور شده است؛ اما باید مراحل را طی كنند تا بتوانند پروازها را آغاز كنند.
۸ هواپیما وارد كشور شده است
این مقام مسئول در صنعت هوانوردی، تعداد هواپیماهای وارد شده به كشور از جانب شركت های هواپیمایی جدید را برای ایرلاین تازه تأسیس كه فعالیت چارتری دارند، ۳ فروند و ایرلاین هایی كه مجوز موافقت اصولی (Full AOC) دریافت كرده اند، ۵ فروند عنوان نمود و اظهار داشت: یك شركت هم تقاضای ایرتاكسی دارد كه می تواند با تعداد كمتری هواپیما كار خویش را آغاز كند.
وی درباره فعالیت ایرتاكسی ها اظهار داشت: موافقت اصولی چند متقاضی تأسیس ایرتاكسی را صادر كرده ایم؛ اما هنوز هیچ كدام فعالیت خویش را آغاز نكرده اند، حتی مسیرهای پروازی آنها هم مشخص نشده است. اول باید هواپیمای خویش را وارد كنند؛ شرایط برای فعالیت ایرتاكسی به آرامی فراهم می گردد تا زمانی كه آزادسازی نرخ بلیت ها بر صنعت هوانوردی اثر خویش را بگذارد، كمی زمان بر خواهد بود. تا زمانی كه اقتصاد پویا در صنعت هوانوردی نداشته باشیم، شركت های كوچك مانند ایرتاكسی ها یا جنرال اویشین ها می توانند شكل بگیرند.
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری، درباره اینكه آیا ایران می تواند مبادرت به شكایت از سه شركت هواپیماساز به علت عدم تحویل هواپیماها كند یا خیر؟ اظهار داشت: این قراردادها را ما نبسته ایم؛ قراردادها تجاری بوده و توسط خط هوایی بسته شده است. البته من در طول مذاكرات بوده ام؛ اما در جریان ریز قراردادها نبوده ام؛ ضمن اینكه متن قراردادهای خرید هواپیما محرمانه است.
قراردادهای خرید ایرباس و ای تی آر لغو نشده؛ تعلیق شده اند
به گفته عابدزاده، آمریكایی های قرارداد فروش بوئینگ به ایران را لغو كرده اند؛ ولی دو قرارداد خرید ایرباس و ای تی آر لغو نشده و اروپایی ها آنرا معلق كرده اند؛ ایرباس محصولی است كه بیشتر اروپایی است و كشورهای اروپایی به خاطر منافع خود به دنبال آن هستند تا مجوز فروش ایرباس و ای تی آر به ایران را دریافت نمایند.
پیش بینی امكان شكایت از سوی مقابل در قراردادهای خرید هواپیما
وی تاكید كرد: شكایت شركت های هواپیمایی ما همواره به قوت خود باقی است، طرف مقابل ما كه آمریكا است، به كنوانسیون شیكاگو پایبند نیست. كنوانسیون شیكاگو بر این مبنا است كه ارتباط میان ملل باقی باشد؛ اما دولت آمریكا مانع ارتباط میان ایران با سایر ملل شده است؛ پس طبیعی است كه همه شركت های هواپیمایی ایران از آمریكا می توانند شكایت كنند كه شما برای ما محدودیت بوجود آورده اید. در قراردادهای خرید هواپیما هم مبحث شكایت از سوی مقابل، پیش بینی شده است.
نفت در مقابل هواپیما با ژاپنی ها منتفی است
رئیس سازمان هواپیمایی كشوری در پاسخ به این پرسش كه آیا با عنایت به معافیت ژاپن از خرید نفت ایران، مبحث نفت در مقابل هواپیما (میتسوبیشی) قابل پیگیری است؟ خاطرنشان كرد: این مورد در جریان نیست و ما درخواستی از جانب شركت های هواپیمایی برای خرید میتسوبیشی نداشته ایم؛ اما شركت های هواپیمایی می توانند با طرف های خارجی خود مذاكره كرده و خریداری كنند ولی پیش از خرید، به لحاظ برخی استانداردها باید سازمان هواپیمایی كشوری نوع هواپیما را تأیید كند.
وی افزود: ما در سازمان هواپیمایی كشوری هیچ محدودیتی برای واردات هواپیما از جانب شركت ها نداریم و چنانچه خرید هواپیمایی برای آنها اقتصادی باشد، مجازند آنرا وارد كنند.

1397/10/01
15:25:38
5.0 / 5
2521
تگهای خبر: آینده , اقتصاد , تجاری , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
ایزو وب
ISO Web