نقش سیاست در كاهش واردات نفت چین از آمریكا

نقش سیاست در كاهش واردات نفت چین از آمریكا

ایزو وب: یكی از تاثیرات جانبی تشدید اختلاف تجاری رییس جمهور آمریكا با چین این بوده كه صادرات نفت آمریكا به بزرگترین واردكننده جهان اكنون از منظر سیاسی دیده می گردد.



به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، با این وجود چنین دیدگاهی این حقیقت را نادیده می گیرد كه خریداران و فروشندگان نفت خام معمولا به حاشیه سود و خرید گریدهای نفتی مناسب برای حداكثر كردن بهره وری پالایشگاه هایشان توجه دارند.

اگرچه درست است كه نمی توان سیاست را نادیده گرفت و این مسئله در مورد پالایشگاه های بزرگ چینی صادق است اما ابعاد اقتصادی تجارت آمریكا و چین را بایستی در نظر داشت.

به نظر می رسد صادرات نفت آمریكا به چین در سپتامبر افت چشمگیری پیدا خواهد نمود. آمار گردآوری شده از جانب بخش تحقیقات و پیش بینی های نفتی تامسون رویترز نشان داده است حدود ۶.۱۲ میلیون بشكه یا حدود ۲۰۴ هزار بشكه در روز مقرر است به چین ارسال شود. این میزان بسیار پایین تر از حدود ۳۶۳ هزار بشكه در روز در اوت است و پایین ترین میزان واردات ماهانه نفت آمریكا از مارس امسال به حساب می آید.

كاهش واردات نفت آمریكا از جانب چین با وضع تعرفه های تلافی جویانه دو كشور ضد واردات كالاهای یكدیگر مصادف شده و پكن امكان دارد نفت را هم به فهرست كالاهای آمریكایی كه مشمول مالیات واردات می شوند اضافه كند.

این اتفاق هنوز نیافتاده اما قابل درك است كه پالایشگاه های چینی در هفته های اخیر نگران خرید نفت آمریكا بوده اند.

با این همه قیمت گذاری گریدهای مختلف نفت هم توضیح می دهد چرا چین در اوت نفت بیشتری از آمریكا خرید و در سپتامبر و احیانا در اكتبر خریدش را می كاهد.

معامله گران چینی مشتاق خرید وست تگزاس اینترمدیت بوده اند كه در اواخر مه و اوایل ژوئن برای تحویل در اوت ثبت سفارش شدند.

اختلاف قیمت وست تگزاس اینترمدیت برای تحویل در ماه اوت با نفت برنت در ششم ژوئن به ۱۱.۳۹ دلار در هر بشكه رسید و به مدت سه هفته از اواخر مه تا اواسط ژوئن در همین سطح بود.

این به معنای آن بود كه پالایشگاه های چینی می توانستند در بازار معاملات كاغذی وست تگزاس اینترمدیت را با تخفیف قیمت قابل توجهی نسبت به برنت خریداری كنند كه آنها را ترغیب می كرد محموله های فیزیكی را از خلیج آمریكا خریداری كنند.

نفت بانی لایت نیجریه كه گرید نفتی مشابه بوده و بر اساس برنت قیمت گذاری می شود، ۲۲ مه ۸۱.۱۷ دلار در هر بشكه معامله شد. همزمان نفت وست تگزاس اینترمیدت كه در پایانه ماجلان ایست هیوستون تحویل داده می شد ۷۶.۴۰ دلار بود كه ۴.۷۷ دلار ارزانتر بود.

این اختلاف قیمت كافی بود تا هزینه حمل محموله از خلیج آمریكا به چین را كه در مقایسه با سواحل آفریقا اندكی بالاتر بود جبران كند.

با این حال تا زمانی كه محموله های سپتامبر به چین برسند، جهت قیمت ها تغییر نمود و نفت بانی لایت در ۲۵ ژوئن ۷۳.۵۲ دلار معامله شد كه ۱.۴۷ دلار ارزان تر از وست تگزاس اینترمدیت در هیوستون بود.

در نتیجه خرید نفت غرب آفریقا جذابتر از محموله های آمریكا شد.

اگرچه پالایشگاه های چینی تا حدودی تحت فشار سیاسی قرار گرفته اند تا خرید نفت آمریكا را كاهش دهند اما شاید با عنایت به اینكه سودی در خریدشان نمی بینند نیاز به چنین فشاری را احساس نكردند.

قیمت های فعلی خرید محموله های نفت آمریكایی توسط چینی ها را توجیه نمی كند چونكه نفت بانی ۱.۱۱ دلار با وست تگزاس اینترمدیت اختلاف قیمت دارد.

بر اساس گزارش رویترز، باآنكه اختلاف تجاری میان واشنگتن و پكن امكان دارد به نقطه ای از وخامت برسد كه صادرات نفت آمریكا به چین كاملا غیررقابتی شود در این فاصله اساس قیمت گذاری، به ارزیابی احتمال كاهش یا افزایش صادرات آمریكا به چین كمك می نماید.




1397/06/05
13:39:44
5.0 / 5
2132
تگهای خبر: سود , صادرات , قیمت , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
ایزو وب
ISO Web