در پاسخ به مهر مطرح شد؛

افزایش اتكا به توان داخل در تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعت نفت

افزایش اتكا به توان داخل در تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعت نفت

ایزو وب: مدیركل نظام مدیریت دارایی های فیزیكی وزارت نفت اظهار داشت: در گذشته تعمیر و نگهداری تجهیزات صنعت نفت در اختیار شركت های خارجی بوده اما اكنون بخش عمده آن توسط نیروهای ایرانی انجام می گردد.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، علیرضا اصل عربی در نشستی خبری در پاسخ به خبرنگار مهر درباره اینكه تابحال بخش عمده ای از صنعت نفت ایران در بخش فراساحل تحت فعالیت شركت های خارجی بوده است، تا چه حد بومی سازی نگهداری و حراست از دارایی های این صنعت ضمانت اجرایی دارد، اظهار داشت: هم اكنون اداره صنعت نفت در بخش فراساحل بر عهده ایرانیان است اما هدف ما تدوین یك دانش یكپارچه، برنامه ریزی و تامین مالی به صورت مدون و برنامه ریزی شده برای تمامی برهه های زمانی است تا بتوانیم از روش های سنتی در بخش اداره دارایی خود در این زمینه عبور نماییم. چنانچه در گذشته شركت هایی نظیر توتال، تمامی مراحل ساخت تا بهره برداری را در بخشی از پارس جنوبی بر عهده داشته اند. این در شرایطی است كه اكنون در بخش ساخت سكو و اجرای آن سهم بخش داخلی افزایش یافته است.
وی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر درباره اینكه خیلی از كالاهای مورد استفاده در بخش فراساحل صنعت نفت همچون كمپرسورهای در بخش گازی، وارداتی بوده و در نتیجه نگهداری و حراست از آن هم توسط شركت های خارجی انجام می شده است، توضیح داد: اكنون خیلی از كالاهای حفاری داخلی سازی شده و طراحی و اجرای آن توسط شركت های داخلی انجام می گردد. تابلوهای برق هم همچون مواردی است كه در گذشته وارداتی بود و الان در داخل تولید می گردد. البته ما در نظر داریم تا سهم شركت های خصوصی در بخش تعمیرات و نگهداری را برای كالاها و دارایی های صنعت نفت افزایش دهیم، چون كه این شركت ها صدمه كمتری در زمان تحریم های احتمالی می بینند و قادرند با امكان بیشتری با شركت های خارجی همراه شده و انتقال فناوری و دانش فنی در این زمینه داشته باشند.
دبیركل اولین كنفرانس مدیریت یكپارچگی دارایی های صنعت نفت در بخش خشكی و آبی همینطور اظهار داشت: نظام یكپارچه برای نگهداشت تعمیرات و حفظ و حراست تجهیزات و دارایی های صنعت نفت مدتی است كه تدوین شده است، این در شرایطی است كه امورات مربوط به حراست و نگهداری تجهیزات و دارایی در این صنعت همانند یك پروژه قابل اهمیت و نیازمند برنامه ریزی است. البته طبیعی است كه نگهداری و حراست تجهیزات و دارایی صنعت نفت در بخش خشكی راحت تر است.
وی ادامه داد: از پتانسیل های داخلی كشور و همینطور ظرفیت دانشگاه ها برای حضور در بخش حراست و نگهداری تجهیزات و دارایی صنعت نفت در بخش های مختلف همچون بخش فراساحل بهره برده ایم. اما در گذشته بخش عمده مشاوران فراساحل، خارجی بودند و بخش بومی سهم كمی داشت.
این مقام مسئول با تاكید بر اینكه با اتكاء به بخش داخلی و همینطور استفاده از ظرفیت های دانشگاهی و صنعتی كشور در تلاشیم تا فضای شركت های فعال در این زمینه را تغییر دهیم، اضافه كرد: شركت تاسیسات دریایی اولین شركت پیشگام در زمینه فراساحل به منظور حراست و نگهداری تجهیزات و دارایی های مربوط به صنعت نفت می باشد.
طبق گفته اصل عربی، با استفاده از ظرفیت داخلی و دانشگاهی در بخش تامین و نگهداری تجهیزات و دارایی های صنعت نفت، علاوه بر ارتقاء دانش فنی، ظرفیت اشتغال را در این زمینه افزایش می دهیم بدین سان با عنایت به اینكه بخش قابل توجهی از تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت را در داخل می سازیم، می توانیم با ورود به حوزه تعمیرات و نگهداری، عمر تجهیزات را هم افزایش دهیم.
مدیركل نظام مدیریت دارایی های فیزیكی وزارت نفت با اشاره به اینكه با ورود شركت های خصوصی توانمند داخلی در زمینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات نفت شاهد كاهش تصدی گری دولت هستیم، اظهارداشت: دانشگاه صنعت شریف و همینطور دانشگاه صنعت نفت با عرضه مقالاتی در این كنفرانس شركت می كنند. این در شرایطی است كه شاهد حضور كشورهایی نظیر انگلستان، فرانسه، كانادا، هلند، مالزی و آفریقای جنوبی هم در اولین كنفرانس مدیریت یكپارچگی دارایی های صنعت نفت در بخش ساحل و فراساحل هستیم.
در ادامه این نشست خبری ابوالقاسم رحمانی مدیر عامل شركت تاسیسات دریایی با اشاره به اینكه سرمایه گذاری كلانی در بخش صنعت نفت و گاز در حوزه خلیج فارس شده است، اظهار داشت: این حجم سرمایه گذاری و دارایی لزوم نگهداری و حراست آن را بیش از پیش بوجود می آورد. البته باید در نظر داشت تابحال روش مدونی برای نگهداری و حراست تجهیزات و دارایی صنعت نفت با استفاده از توان داخلی تدوین نشده است و اكثراً شركت های خارجی در این میان دخیل بوده اند.
وی خاطرنشان كرد: ایرانیان تابحال با استفاده از روش های سنتی به نگهداری و حراست تجهیزات و دارایی های صنعت نفت كشور می پردازند. این در شرایطی است كه مهمترین هدف برگزاری این كنفرانس و عرضه و بررسی مقالات متفاوت در آن، ارتقاء توانمندی داخلی با استفاده از انتقال فناوری و عبور از روش های سنتی در این زمینه است.
در ادامه این نشست خبری محمد راعی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینكه ارزش دارایی های صنعت نفت در بخش فراساحل رقمی حدود ۴۰۰ میلیارد دلار است، اظهار داشت: حوادثی نظیر انفجار، آتش سوزی، فوران چاه، نشت مواد هیدروكربنی از خطوط لوله در دریا، نتایج متفاوتی برای شركت های نفتی دارد كه می تواند توقف تولید و درآمد، از بین رفتن دارایی، به مخاطره افتادن جان و سلامت پرسنل، آلودگی محیط زیست و از بین رفتن اعتبار شركت را به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: هدف از برگزاری اولین كنفرانس مدیریت یكپارچگی دارایی های صنعت نفت در بخش ساحل و فراساحل، بهبود صیانت از سرمایه ملی تاسیسات این صنعت، چاه ها و مخازن در بخش فراساحل، بیان وضع موجود و نیازهای صنعت نفت توسط بهره برداران و در نهایت عرضه راه حل توسط صاحبنظران و افراد باتجربه و شركت های صاحب فناوری در این حوزه می باشد.
به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، اولین كنفرانس مدیریت یكپارچگی دارایی های صنعت نفت در بخش ساحل و فراساحل چهارم و پنجم تیرماه ۱۳۹۷ در محل هتل اسپینانس پالاس تهران برگزار می گردد.

1397/03/08
23:19:02
5.0 / 5
1659
تگهای خبر: تجهیزات , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
ایزو وب
ISO Web