در گفتگو با مهر مطرح شد؛

جولان سعودی ها در بازارهای نفت ایران، نبض نفت در دست آمریكا

جولان سعودی ها در بازارهای نفت ایران، نبض نفت در دست آمریكا

ایزو وب: معاون سابق وزیر نفت در امور پژوهشی،   فناوری و مهندسی اظهار داشت: عربستان وارد مذاكره با بعضی از مشتریان سنتی خریدار نفت ایران شده و در تلاش است تا عرضه نفت خویش را به بخش جنوبی شرقی آسیا متمایل كند.



محمدرضا مقدم، معاون سابق وزیر نفت در امور پژوهشی، فناوری و مهندسی در گفتگو با خبرنگار مهر مرتبط با اینكه عربستان وارد مذاكره با بعضی از مشتریان سنتی خریدار نفت ایران شده و در تلاش است تا عرضه نفت خویش را به بخش جنوبی شرقی آسیا متمایل كند، اظهار داشت: ظرفیت تولید نفت عربستان در این رابطه بعنوان یك ابزار در سیاست های خصمانه امریكا ضد ایران بكار گرفته شده است. از سویی دیگر در بخش انرژی سند نوین امنیت ملی امریكا كه در ستامبر ۲۰۱۷ توسط دولت ترامپ منتشرشد فشار اقتصادی محوراقدامات خصمانه امریكا ضد ایران قرار گرفته وبرجایگزینی صادرات نفت وگاز امریكا با بازارهای صادراتی ایران متمركز شده است.
وی ادامه داد: همراهی عربستان هم در جهت سیاست های انرژی آمریكا در این سند تسلط این كشور بر بازارهای تجارت انرژی ومسیرهای انتقال كه با اتكا به راهبرد انقلاب صادرات منابع غیر متعارف نفت وگاز شیلی ( شنی) در نظرگفته شده است كه به نظر می رسد این روش جایگزین راهبرد انقلاب در تولید از منبع غیر متعارف، درزمان اوباما است.
این مقام مسوول سیاست انرژی ایالات متحده آمریكا در دوران ریاست جمهوری قبلی این كشور را جهت گیری برای افزایش خود اتكائی تامین انرژی دانست و خاطرنشان كرد: در سیاست های جدید انرژی آمریكا بر عكس سیاست های قبلی انرژی، با لغوكامل ممنوعیت صادرات نفت وگاز، امریكا می خواهد بعنوان هاب انرژی عمل نماید و با واردات حداكثری نفت خام سنگین از كشورهای نزدیك به امریكا درامریكا شمالی نیازهای وارداتی خویش را از خاورمیانه حداقل نموده وبا افزایش تولید، امكان صادرات هر چه بیشتر نفت خام شیلی را میسرساخته ومزیت رقابت دربازاهای سنتی ایران وروسیه را كسب كند.
معاون سابق وزیر نفت در امور پژوهشی، فناوری و مهندسی اظهار نمود: از سوی دیگر امریكا برسربرجام نیزبازی دوگانه ای را تحت شعار «اصلاح یا خروج» به اجرا گذاشته است و با این ترفند بدون درگیری با عواقب خروج از برجام، فضای روانی بازگشت تحریم ها را تبلیغ و با افزایش ریسك سرمایه گذاری خارجی مانع جدی در راه جذب سرمایه برای توسعه بخش نفت و گاز ایران را فراهم اورده است.
به گفته مقدم به صورت كلی تهدیدهای امریكا در بخش نفت گاز ایران بر كاهش سرمایه گذاری، محدودكردن بازارهای صادراتی و تولید موانع در راه وصول و انتقال درآمدها با استفاده از موسسات مالی حسب بیانه صادره اخیر ترامپ قرار گرفته است. بدین سان بازارهای درحال رشد مصرف انرژی و سنتی ایران كه در دوران تحریم های گذشته در اسیای جنوب شرقی پشتوانه صادرات نفت ایران محسوب می شد هدف اصلی حضور امریكا است عربستان هم با عنایت به افزایش تولید و وارات نفت امریكا از امریكا شمالی، نفت صادراتی خویش را به سمت اسیای جنوب شرقی روانه و بر بازارهای صادراتی ایران فشار اعمال می كند.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات با تاكید بر اینكه باتوجه داشت در شرایط كنونی تنها ابزار امریكا برای تولید تكانه های اقتصادی درایران با استفاده از كاهش درامدهای نفتی تنها دیپلماسی انرژی است و نه ابزار تحریم های بین اللملی، توضیح داد: تا زمانی كه ایران پیش از امریكا از بر جام خارج نشده این كشور بهانه جدی برای برقراری تحریم های بین اللملی بدست نخواهد اورد ازاین رو با عنایت به وقوف سیاستگذاران راست گرای كنونی دولت امریكا بر این مورد مسیر دیپلماسی انرژی را با تطمیع بسته های تجاری و اعمال فشار بر كشورهای مذكوربرای بیرون راندن ایران از بازارهای سنتی نفت ومیعانات ایران در پیش گرفته و تابحال تا حدی هم موفق شده اند.
وی اظهار داشت: در جهت اجرای سیاست های جدید انرژی آمریكا ژابن به تدریج درحال كنار رفتن از خرید نفت ایران است در صورتی كه ژابن به تنهایی می تواند به اندازه اروپا در مناسبات و تعاملات حوزه انرژی برای ایران اهمیت داشته باشد. همینطور عمده افزایش مصرف نفت وگاز تا سال ۲۰۵۰ در دنیا مربوط به هند و چین است ازاین رو اسیای جنوب شرقی نقشی راهبردی در مناسبات حوره انرژی برای كشور دارد و به نظر می رسد در این مقطع از زمان برای مواجه با تهدیدهای امریكا از تحكیم و تعمیق روابط نباید غفلت ورزید.از طرفی بكارگیری دیپلماسمی انرژی با نقشه راه برای تولید روابط راهبردی با این منطقه محور اساسی خنثی سازی توطئه امریكا در حوره نفت وگاز كشور به حساب می آید.
.

1396/12/26
15:12:28
5.0 / 5
1712
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web