مهر گزارش می دهد؛

یك بام و دو هوای دولت در نرخ ارز، بانك مركزی از خودش شروع كند

یك بام و دو هوای دولت در نرخ ارز، بانك مركزی از خودش شروع كند

ایزو وب: كارشناسان اقتصادی می گویند اگر مقرر است قیمت دلار واقعی شود بانك مركزی باید این سیاست را اول از خودش شروع كند و این شائبه رضایت دولت در مورد افزایش نرخ ارز را آخر دهد.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، پس از نوسانات شدید ارز، طی روزهای گذشته شاهد اعلام سه سیاست بانك مركزی برای مدیریت بازار ارز و در كنار آن ورود دستگاه های انتظامی به بازار آشفته ارز بودیم، كه خوشبختانه پس از آن بازار با افت شدید قیمت مواجه گردید بطوریكه كارشناسان اقتصادی معتقد بودند كه قیمت ارز به كمتر از ۴۵۰۰۰ریال خواهد رسید.
به گفته اغلب صرافان، قیمتی كه بانك مركزی در مورد ارز مداخله ای، هر روز اعلام می كند در حد زیادی مبنای تعیین قیمت می گردد بنابراین وقتی بانك مركزی قیمت دلار مداخله ای را در حدود ۴۷۰۰۰ریال اعلام می كند، به این معناست كه بانك مركزی به جمع بندی كه كارشناسان اقتصادی در مورد قیمت دلار رسیده اند، بی تفاوت است.
بانك مركزی مدتی قبل در مورد ملتهب شدن بازار اعلام نموده بود: در یكی دو ماه اخیر بازار ارز دچار اختلال شد و قیمت ارز رشد غیرمنتظره ای را در پیش گرفت كه با متغیرها و شاخص های كلان و بنیادین اقتصادی تناسب ندارد بلكه عمدتاً متاثر از بداخلاقی ها، سیاسی كاری ها و القائات خارجی و عملیات سوداگرایانه است.
محمد باقر نوبخت، شخصی كه جدا از منسب های سیاسی اش بعنوان كارشناس اقتصادی در جامعه مطرح است هم در مورد قیمت دلار اظهار داشته بود: محاسبات ما قیمت دلار زیر ۴ هزار تومان است و هم اكنون قیمت دلار حباب است و باید بتركد.
قیمت ارز دست دولت است
بهزاد قبادی، كارشناس حوزه ارز در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: برای تعیین و محاسبه نرخ برابری ارزها روش های مختلفی وجود دارد، یك روش، مبنای كالایی است. در این روش، نرخ برابری، بر مبنای نرخ تورم كشورها محاسبه می گردد، قدرت برابری خرید كه در این روش میزان پول به كار گرفته شده برای یك سبد ثابت كالایی و نرخ تبدیل محاسبه می گردد. روش دیگر بر اساس تراز پرداخت ها است كه مابه التفاوت میزان ارز وارد شده و خارج شده به كشور را مبنا قرار داده و با حجم نقدینگی مقایسه می كند.
وی ادامه داد: همه این روشها مبنای كارشناسی دارد و قابل اثبات هستند ولی انچه در بازار ارز ایران شكل می گیرد سوای این ارقام است،. بازار ارز در مبنای عرضه و تقاضا مانند هر كالای دیگری به تعیین نرخ می پردازد، این نرخ البته قابل تغییر است كه اگر در طرف عرضه و یا تقاضا انحصارگری وجود داشته باشد. این یك ریسك اقتصادی به حساب می آید. در اقتصاد ایران هم با عنایت به سهم بالای دولت از اقتصاد در عمل طرف عرضه و تقاضا در انحصار دولت می باشد.
قبادی تصریح كرد: اما نكته ای كه باید در نظر گرفت این است كه با هر روشی كه محاسبه ارز را بر اساس علمی بخواهیم انجام دهیم در نهایت آنچه قیمت ارز را تعیین می كند توقع و توان بانك مركزی و دولت خواهد بود.
قیمت واقعی دلار زیر ۴هزارتومان است
این استاد دانشگاه پیرامون قیمت واقعی دلار اضافه كرد: باتوجه به مدارك و ادله موجود، قیمت دلار در بازار باید كمتر از چهار هزار تومان باشد.
با توجه به صحبت های محمد باقر نوبخت و دیگر كارشناسان اقتصادی و مواضع بانك مركزی، انتظار می رفت بانك مركزی هم پس از اتفاقات هفته گذشته كه سبب پایین آمدن نرخ ارز شد، در روز شنبه ارز مداخله ای را به صورت كارشناسی در بازار تزریق می كرد، چراكه ارز مداخله ای مبنای قیمت گذاری بیشتر بازار ارز به حساب می آید.
به هرحال اگر مقرر است قیمت دلار واقعی شود بانك مركزی باید این سیاست را اول از خودش شروع كند و این شائبه رضایت دولت در مورد افزایش نرخ ارز را آخر دهد.

1396/12/04
11:15:28
5.0 / 5
1882
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web