شروع نوسازی موتورسیکلت های فرسوده وام بدون سود تا ۱۵۰ میلیون تومان

شروع نوسازی موتورسیکلت های فرسوده وام بدون سود تا ۱۵۰ میلیون تومان

به گزارش ایزو وب، طرح نوسازی موتورسیکلت های فرسوده با وام بدون سود تا ۱۵۰ میلیون تومان شروع شد؛ دارندگان موتورهای بیشتر از شش سال کارکرد مشمول یارانه اسقاط می شوند.



به گزارش ایزو وب به نقل از ستاد نوسازی ناوگان فرسوده، مرحله تازه اسقاط و جایگزینی موتورسیکلت های فرسوده از آغاز آذرماه در تمام کشور شروع شده است. محمدصادق حاتمی، مدیر این ستاد، اعلام نمود بر مبنای ضوابط جدید، موتورهای انژکتوری با بیشتر از شش سال کارکرد و موتورهای برقی بالای پانزده سال سن، در رده وسایل نقلیه فرسوده قرار می گیرند.
حاتمی اظهار داشت: هم اکنون حدود ۱۴ میلیون موتورسیکلت در کشور عبور دارد که نزدیک به ۱۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه از آنها فرسوده یا در آستانه فرسودگی هستند؛ بخش عمده این ناوگان در کلان شهرهایی نظیر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز فعالیت دارند و سهم بالایی از آلودگی هوا و مصرف سوخت غیر استاندارد را به خود اختصاص داده اند.

تسهیلات نوسازی؛ بدون سود و با یارانه اسقاط


مطابق آیین نامه اجرائی سال ۱۴۰۲ و ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، در طرح جدید تسهیلات بدون سود تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان پیشبینی شده است. دارندگان موتورسیکلت های بنزینی می توانند ۱۲۰ میلیون تومان وام بدون بهره با بازپرداخت ۳۶ ماهه دریافت نمایند و هم زمان از یارانه اسقاط به ارزش ۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان هم بهره مند شوند.
در مدل جایگزینی با موتورسیکلت های برقی، تسهیلات بانکی به ۱۵۰ میلیون تومان بالا رفته و علاوه بر آن، دولت ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان یارانه صرفه جویی انرژی پرداخت می کند. حاتمی تاکید کرد که صاحبان موتورهای کمتر از شش سال کارکرد هم امکان مشارکت در طرح را دارند، اما مشمول دریافت این تسهیلات نخواهند شد.

اجرای «کلید به کلید»


فرآیند اجرائی به شکل کلید به کلید طراحی شده است؛ به شکلی که راکب بعد از تحویل موتور فرسوده خود، بلا فاصله موتورسیکلت جدید را تحویل می گیرد و بدون وسیله نقلیه نمی ماند. تمام مراحل شامل پذیرش، صدور گواهی اسقاط و تحویل موتور جدید در کمترین زمان ممکن به انجام می رسد.
حاتمی اضافه کرد: با اجرای این مدل، علاوه بر کاهش آلودگی هوا، عبور موتورسواران حمل و نقل عمومی هم مختل نخواهد شد.

هشدار درباره ی سایت های جعلی


مدیر ستاد نوسازی ناوگان با اشاره به گسترش صفحات جعلی در فضای مجازی، گوشزد نمود که فرایند ثبت نام بطورکامل رایگان و فقط از راه سامانه رسمی nnhk.ir به انجام می رسد. او تاکید کرد هیچ مرجع یا شخص ثالثی حق دریافت وجه بابت نام نویسی، گواهی اسقاط یا تحویل موتورسیکلت ندارد.

اولویت اجرا در کلان شهرها


در فاز اول، طرح در کلان شهرها و ناوگان عمومی شهری اجرا می شود. هدف آن کاهش آلایندگی در مناطق دارای شاخص آلودگی بحرانی است. بعد از تکمیل این مرحله، دامنه اجرا کم کم به سایر شهرها و مناطق روستایی گسترش خواهد یافت تا طی سه سال آینده تمام صاحبان موتورسیکلت بتوانند در برنامه جایگزینی شرکت نمایند.

تعریف موتورسیکلت فرسوده در طرح جدید


بر اساس دستورالعمل ستاد نوسازی، موتورسیکلت فرسوده دارای یکی از خاصیت های زیر است:
عمر بیشتر از هشت سال (به ویژه موتورهای کاربراتوری)
ناتوانی در پاس کردن معیارهای آلایندگی یور و۵
مصرف سوخت غیر استاندارد و انتشار ذرات معلق بالا
نقص ایمنی مؤثر در سیستم ترمز یا شاسی که عبور آنرا غیر مجاز می کند.

مراحل اسقاط


فرآیند اسقاط شامل چهار مرحله اصلی است:
۱. ثبت نام و ارایه مدارک: مالک با کارت موتور، سند مالکیت، کارت ملی و برگ عدم خلافی به مرکز اسقاط مراجعه و فرم درخواست را تکمیل می کند.
۲. بررسی اصالت و وضعیت فنی: شماره شاسی و شماره موتور بررسی، اصالت وسیله در سامانه راهور تأیید و قدمت فنی ثبت می شود.
۳. خروج پلاک و ثبت عدم امکان تردد: در این مرحله پلاک موتور از سیستم پلیس راهور حذف و کد اسقاط صادر می شود.
۴. امحای فیزیکی و بازیافت: شامل تخلیه مایعات، جداسازی قطعات قابل بازیافت همچون باتری و لاستیک، سپس خرد کردن شاسی و انتقال فلزات به کارخانه های بازیافت. تمام مراحل باید تحت معیارهای محیط زیست صورت گیرد تا از ریزش آلودگی های نفتی به خاک جلوگیری شود.

تحلیل اثرات زیست محیطی و اقتصادی


تحلیل گران حوزه حمل و نقل اعتقاد دارند طرح نوسازی در صورت تامین منابع مالی پایدار، می تواند سالانه بیشتر از ۶۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده را از ناوگان خارج کند. این امر علاوه بر کاهش ۸ درصدی ذرات معلق شهری، باعث صرفه جویی ۱.۲ میلیارد لیتر بنزین در سال خواهد شد.
از نظر اقتصادی هم گسترش تولید موتورسیکلت های برقی، فرصت جدیدی برای صنایع باتری سازی و قطعه سازی داخلی بوجود می آورد. بگفته کارشناسان، با ورود بانکها به حوزه تسهیلات بدون سود، حجم بازار موتورسیکلت برقی تا انتهای سال ۱۴۰۶ دست کم دو برابر خواهد شد.
مرحله جدید نوسازی ناوگان موتورسیکلت، اولین طرح کلان در این زمینه بعد از سال ۱۳۹۹ است. اجرای مدل «کلید به کلید» و تسهیلات بدون سود می تواند همزمان دو هدف اصلی را دنبال کند: کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها و بازسازی صنعت موتورسیکلت داخلی. در عین حال، موفقیت طرح به تامین مالی مستمر و نظارت دقیق بر روند اسقاط و توزیع تسهیلات وابسته است.
در چشم انداز سه ساله، انتظار می رود بیشتر از سه میلیون موتور فرسوده از رده بیرون رود و جای خویش را به موتورهای کم مصرف و برقی بدهد؛ قدمی بلند در راه هوای پاک و نوسازی حمل و نقل شهری ایران.


منبع:

1404/08/24
10:40:35
5.0 / 5
5
تگهای خبر: آینده , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

ایزو وب
ISO Web