توسعه فناوری داده برداری سه بعدی برای تولید خودرو های خودران سطح ۴ و ۵

توسعه فناوری داده برداری سه بعدی برای تولید خودرو های خودران سطح ۴ و ۵

به گزارش ایزو وب تعدادی از پژوهشگران ایرانی مقیم خارج که به کشور بازگشته اند، در تلاش هستند تا با توسعه فناوری داده برداری سه بعدی، ساخت خودرو های سطح ۴ و ۵ را در دستور کار خود قرار دهند.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، محمد نظری از محققان یکی از شرکتهای استارت آپی با همکاری با دکتر مهدی جوانمردی که هر دو از پژوهشگران ایرانی مقیم خارج می باشند، با وارد کردن فناوری داده برداری سه بعدی در تلاش هستند ضمن داده برداری سه بعدی از اجسام متحرک و ثابت خیابان ها و کوچه های شهر مبادرت به توسعه خودرو های خودران در کشور کنند، ولی سرمایه گذاری اصلی ترین چالش برای توسعه این فناوری است.
محمد نظری از محققان این شرکت استارت آپی در گفتگو با ایسنا، فعالیت این شرکت را در حوزه خودرو های خودران و داده برداری سه بعدی دانست و اظهار داشت: این فناوری که در لبه فناوری قرار دارد و آنرا از کشور ژاپن به کشور وارد کردیم، به این صورت است که در ابتدای کار با استفاده از دستگاه داده برداری که بر روی خودرو نصب می شود، مبادرت به داده برداری درباره مسیر حرکت خودرو ها خواهیم کرد.
وی محتوای این داده برداری را شامل کلیه اجسام ثابت و ساکن مانند درختان، ساختمان ها و غیره دانست و خاطرنشان کرد: این داده ها در حوزه های کاداست شهری و تخلف شهری کاربرد دارد.
نظری، اظهار نمود: هم اکنون کاداست خیلی از کشورهای دنیا به صورت سه بعدی است و ما هنوز خیلی از داده های دو بعدی این حوزه را کامل نکردیم و این فناوری می تواند زمینه ای باشد که بخش داده های دو بعدی و ۳سه بعدی کاداست را تکمیل نماییم.
وی با اشاره به اینکه از این داده ها می توانیم برای توسعه خودرو های خودران استفاده نماییم، تصریح کرد: خودرو های خودران دارای ۵ سطح هستند. سطح اول شامل آپشن هایی است که در خودرو های فعلی داریم. در صورتیکه خودرو از لاین بیرون برود و یا فاصله خودروی جلویی کم یا زیاد شود، به راننده اخطار می دهد.
نظری افزود: هر چه به سطوح بالاتر خودرو های خودران برویم، این آپشن ها بیشتر خواهد شد، بگونه ای که در خودروی خودران سطح ۴ تا ۵ به این صورت است که مسیری برای خودرو تعریف می شود و از ابتدا تا آخر بدون دخالت راننده، خودرو به مسیر هدایت می شود.
این محقق تصریح کرد: شرکت خودروسازی مانند تسلا، خودروی خودران سطح ۴ یا ۵ عرضه نکرده، بلکه در سطح ۳ است؛ چون که خودرو های خودران این شرکت تنها با پردازش تصویر کار می کنند و هیچ نوع داده برداری صورت نمی گیرد و برای خودرو های خودران سطوح ۴ تا ۵ نیاز است که از پیش از مسیر داده برداری صورت گیرد تا بتوان در آینده از آن بهره برد.
وی ضمن اشاره به مطالعات این شرکت برای خودرو های خودران سطح ۴ و ۵، تصریح کرد: هم اکنون این توانمندی در شرکت وجود دارد که برای خودرو های خودران سطوح ۴ و ۵ طراحی صورت گیرد، ولی مسئله اساسی در این حوزه سرمایه گذاری است. لیزری که برای داده برداری مورد استفاده قرار می گیرد، ۸۰ تا ۱۲۰ هزار دلار قیمت دارد و در صورتی قیمت این بخش کاسته می شود که محصول به تولید انبوه برسد.
نظری افزود: در طرحی که ما برای داده برداری داریم، کل این سامانه شامل لیزر و سنسورها بر روی خودرو نصب می شود.
وی خاطرنشان کرد: دستیابی به این فناوری با هزینه های شخصی و حدود ۳۰ میلیارد تومان بوده است.




منبع:

1400/05/22
13:29:49
5.0 / 5
929
تگهای خبر: آینده , توسعه , تولید , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web