مهم ترین مانع صادرات چیست؟

مهم ترین مانع صادرات چیست؟

ایزو وب: دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه ۹۸ درصد بنگاه های ایران در بخش تولید، توزیع و خدمات بنگاه های کوچک و متوسط یا SME ها هستند، تصریح کرد که که بزرگترین مشکل این بنگاه ها برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای صادراتی، جمع آوری اطلاعات بازار و هم تحقیقات بازار است.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، به نقل از اتاق اصناف، محمدباقر مجتبایی در نشست هم اندیشی برنامه های توسعه صادرات کشور، ضمن اشاره به نقش مهم تأمین مواد اولیه در جهت تقویت تولید، کاهش واردات کالا و پیشگیری از قاچاق کالا اظهار داشت: اگر بخواهیم تولید و توسعه پایدارصادرات داشته باشیم می بایست مشکل تأمین مواد اولیه به صورت مستمر و بی ثباتی نرخ ها رفع گردد تا بتوانیم قیمت ها را مدیریت نماییم.
وی ادامه داد: با عنایت به بررسی های مشترک سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون که بر مبنای قانون بهبود محیط کسب و کار صورت گرفته و به صورت فصلی محیط کسب و کار را مورد پایش قرار می دهد، بر اساس نظرسنجی های بدست آمده یکی از پنج عامل اصلی مخل محیط کسب و کار، مشکل تأمین و بی ثباتی نرخ مواد اولیه اعلام شده است. ازاین رو رمز ماندگاری و ثبات در بازارهای صادراتی استمرار تولید، تحویل به موقع کالا و ثبات در قیمت کالاهاست.
دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه ۹۸ درصد بنگاه های ایران در بخش تولید، توزیع و خدمات بنگاه های کوچک و متوسط یا SME ها هستند، تصریح کرد که که بزرگترین مشکل این بنگاه ها برای توسعه صادرات و حضور در بازارهای صادراتی، جمع آوری اطلاعات بازار و هم تحقیقات بازار است.
مجتبایی ضمن اشاره به هزینه های بالای تحقیقات بازار و عدم امکان پرداخت این هزینه ها اظهار نمود: این مسئله سبب شده که بنگاه های کوچک و متوسط امکان پرداخت هزینه های سنگین برای حضور در نمایشگاه های خارجی و تحقیق در بازارهای بین المللی را نداشته باشند و لازم است دولت در این حوزه از راه پشتیبانی و حمایت های سازمان توسعه تجارت و با کمک رایزن های بازرگانی و هم کارشناسان اقتصادی سفارتخانه های ایران در دیگر کشورها، از اتاق های اصناف، بازرگانی و تعاون پشتیبانی کرده و حمایت لازم در زمینه به روزرسانی اطلاعات بازار و بازاریابی بین المللی صورت پذیرد.
یک پیشنهاد برای توسعه صادرات
دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر لزوم تغییر بعضی از سبک های فعالیت بازرگانی بین المللی اظهار نمود: یکی از روش های موفق در جهت توسعه صادرات و ماندگاری در بازارهای صادراتی، ایجاد مراکز تجاری، مراکز نگهداری و دپو در بازارهای هدف به صورت منطقه ای است. بعنوان مثال برای بازارهای هدف در جنوب شرقی آسیا (چین و اندونزی) در شمال ایران (روسیه) و همینطور چند کشور عربی، آفریقایی و اروپایی بسیار مناسب و اثرگذار است.
وی ادامه داد: بدیهی است ایجاد این مراکز نیازمند نقش فعالتر و پشتیبانی بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات می باشد تا بتوانند بخصوص درمورد اعتبارسنجی مشتریان خارجی و همینطور اعتبار خرید (Buyers Credit) بسیار تاثیرگزار باشند.
مجتبایی اظهار داشت: با عنایت به نوع فعالیت تخصصی در بازار های بین المللی و همینطور نیاز های صادراتی کشور، شرکتهای مدیریت صادرات یا EMC باید ایجاد و تقویت شوند و ارتباط با خریداران خارجی و دریافت سفارشات را برقرار کنند و این سفارشات را به بنگاه های تولیدی داخلی بخصوص ینگاه های کوچک و متوسط همچون صنوف تولیدی جهت تولید برای صادرات انتقال دهند.
او در آخر ضمن اشاره به ظرفیت بالای صادراتی اصناف بخصوص در حوزه های کیف و کفش، مصنوعات چرمی، پوشاک، طلا و جواهر و …افزود: اتاق اصناف ایران برنامه هایی برای توسعه صادرات محصولات صنفی در نظر دارد و با ارتباطات موثر نقشی فعال تر از قبل در حوزه بازارهای خارجی خواهد داشت و یقینا یکی از اقدامات جدی اتاق اصناف ایران تعامل با بخش بازرگانی و بین المللی خواهد بود تا منجر به توسعه صادرات محصولات بین المللی شود و نگاه فقط به بازار داخلی نباشد.



1400/02/22
22:32:05
5.0 / 5
355
تگهای خبر: اصناف , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web