در گزارش ایزو وب مطرح شد

دستگاهها عزمی برای تكمیل سامانه املاك ندارند

دستگاهها عزمی برای تكمیل سامانه املاك ندارند

به گزارش ایزو وب كارشناس اقتصاد مسكن اظهار داشت: اگر وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی شدن سامانه املاك و اسكان اراده داشت، با گذشت 5 سال از تصویب این قانون، سامانه مذكور تابحال راه اندازی شده بود.



افشین پروین پور در گفت و گو با خبرنگار مهر با تاکید بر ضرورت رصد معاملات مسکن، اظهار داشت: تمامی معاملات مسکن می بایست در یک سامانه ثبت گردد و در صورت شناسایی معامله ای بدون اطلاع حاکمیت، فرد به جرم پولشویی مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در شرایط فعلی یکی از الزامات راه اندازی سامانه املاک و اسکان، ثبت سامانه ای و اشراف بر تمامی معاملات مسکن می باشد.
این کارشناس مسکن گفت: بگفته مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، برنامه ای جهت راه اندازی سامانه مذکور تا قبل از به انتها رسیدن شیوع ویروس کرونا وجود ندارد. همین نقل قول از جدیت دستگاه ها برای ارائه و تبادل اطلاعات کم می کند.
پروین پور با اعلان اینکه ارسال اطلاعات دستگاه ها برای بارگذاری در سامانه املاک و اسکان به کُندی انجام می شود و همکاری بین دستگاه ها دراین زمینه بسیار ضعیف است، اظهار داشت: اگر وزارت راه و شهرسازی برای اجرایی شدن سامانه املاک و اسکان اراده داشت، با گذشت ۵ سال از تصویب این قانون در مجلس شورای اسلامی، سامانه تابحال راه اندازی شده بود.
پروین پور افزایش نرخ مالیات بر خانه های خالی را ضروری و در جهت بازدارندگی دانست و اظهار داشت: قرار نیست دولت نگاه درآمدی به این قانون داشته باشد؛ چونکه این دیدگاه غلط است. بنظر می رسد القای یک شوک به محتکران مسکن، می تواند بخش بزرگی از ۲.۵ میلیون خانه خالی را وارد چرخه معاملات کند.
وی در این خصوص افزود: پیشنهاد می شود به میزان ۲۰ درصد ارزش خانه های خالی به صورت روزشمار از مالکان این واحدها مالیات ستاندن شود. این پایه مالیاتی نیازمند آن است تا همه املاک مشمول شوند و معافیتی در بین نباشد؛ بر این اساس، خالی نگه داشتن خانه ها به طمع قیمت بالاتر اختتام خواهد یافت.
این کارشناس اقتصاد مسکن با انتقاد از روند طولانی اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی اظهار داشت: همکاری و عزم جدی دستگاه ها در تبادل اطلاعات، لازمه اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی است تا با رصد معاملات مسکن اوضاع این حوزه سامان دهی شود.


منبع:

1399/05/09
11:32:45
5.0 / 5
1278
تگهای خبر: اقتصاد , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web