درج قیمت خودرو در آگهی های اینترنتی ممنوع گردید

درج قیمت خودرو در آگهی های اینترنتی ممنوع گردید

به گزارش ایزو وب عضو هیات مدیره اتحادیه كسب و كارهای مجازی از ممنوعیت درج قیمت خودرو در پلتفرم های انتشار آگهی اینترنتی خبر داد، فضای مجازی را در افزایش قیمت اخیر بازار خودرو بی تقصیر توصیف كرد و اظهار داشت كه ممنوعیت درج قیمت در آگهی فروش خودرو تأثیر چندانی بر كنترل بازار نخواهد داشت و فقط معاملات از فضای رسمی به فضای غیر رسمی مثل تلگرام منتقل می شود كه نظارتی بر آن وجود ندارد.


رضا الفت نسب در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: معلوم نیست این ممنوعیت تا چه زمانی ادامه داشته باشد این مساله باعث نگرانی دست اندر کاران کسب و کارهای مجازی هم شده است.
وی اشاره به ممنوعیت ثبت آگهی اینترنتی که سال قبل به دنبال افزایش قیمت خودرو اتفاق افتاد، خاطرنشان کرد: تجربه قبلی نشان داد که ممنوعیت درج قیمت در آگهی فروش خودرو تأثیر چندانی بر کنترل بازار نخواهد داشت و فقط معاملات از فضای رسمی به فضای غیر رسمی مثل تلگرام منتقل می شود که نظارتی بر آن وجود ندارد.
به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، اردیبهشت ماه سال گذشته هم رئیس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا ناجا با اشاره به "قیمت سازی کاذب در بازار خودرو و املاک در فضای مجازی"، اعلام نمود که حذف قیمت های بازار خودرو و مسکن به مدیران سایت های واسط ابلاغ گردیده است. البته مدتی بعد با در نظر گرفتنشرایط جدید تعیین محدوده سقف قیمت این محدودیت برداشته شد.
به قول عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی از سال قبل تابحال در سایت های رسمی تعداد آگهی های مجانی در حوزه خودرو محدود شده است. همینطور برای ثبت قیمت در سایت های مجازی محدوده قیمت تعیین شده که برای این کار کارشناسانی استخدام شدند تا بر مبنای الگوریتم قیمت های درج شده محدوده قیمت را مشخص نماید اگر کسی بخواهد خودرو خویش را قبل از قیمت تعیین شده بفروشد نمی تواند قیمت را درج کند و باید به صورت توافقی معامله کند.
الفت نسب مشکل اصلی بازار خودرو را نبود متولی مشخص برای قیمت گذاری عنوان نمود و اظهار داشت که قبل از ممنوعیت درج قیمت هم در سایت های مجاز تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد آگهی ها قیمت داشته و مابقی به صورت توافقی معامله می کردند.
فضای مجازی تاثیری بر گرانی های اخیر نداشته
او همینطور با اشاره به وجود فضای ویژه در پلت فرم های انتشار آگهی اینترنتی برای نمایشگاه داران خودرو، خاطرنشان کرد: هم اکنون به اذعان خود اتحادیه خودرو پلت فرم های اینترنتی نقشی در افزایش قیمت های اخیر نداشتند.
به قول عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی، نبود متولی برای قیمت گذاری و خلا قانونی که سبب می شود هر فردی مجاز باشد خودرو خویش را به هر قیمتی که می خواهد بفروشد و موضوعات دیگری که این روزها مطرح شده همچون کاهش تولید خودرو، ممنوعیت واردات و مشکلات اقتصادی که به دنبال شیوع کرونا ایجاد شده، مجموعا باعث افزایش قیمت خودرو شده و فضای مجازی تأثیر چندانی بر این اتفاق نداشته است.
به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، در ایام اخیر قیمت خودروی پراید در بازار آزاد افزایش سرسام آوری داشت که معاون بازاریابی و فروش گروه خودروسازی سایپا علت آنرا خبر توقف تولید این خودرو عنوان کرد؛ به قول او قیمت های سرسام آور خودرو توسط واسطه ها و مالکان خودرو ها و یا با قیمت سازی سایت های مجازی صورت می گیرد.
از سوی دیگر به تازگی مبحث افزایش قیمت خودرو و قیمت گذاری آن مطرح شده بوده و حتی اخباری در ارتباط با توافق انجام شده برای فرمول قیمت گذاری منتشر شد؛ به صورتی که به نقل از برخی منابع از وزارت صمت اعلام گردید قیمت تمام شده به اضافه حداکثر پنج درصد، سود تولیدکننده نرخ نهایی هر خودرو است. اما بعدا مشخص شد که با وجود برگزاری سه جلسه در ستاد تنظیم بازار در این رابطه نتیجه ای حاصل نشد و در نهایت دو روز پیش رئیس شورای رقابت با رد هرگونه ادعایی در خصوص توافق این شورا با ستاد تنظیم بازار درباره فرمول نهایی قیمت گذاری خودرو اظهار داشت که روش آنها برای قیمت گذاری خودرو از جانب شورا پذیرفته شده نیست، چون که به بهانه بهای تمام شده اقلامی مورد محاسبه قرار می گیرد که می تواند قیمت خودرو را افزایش دهد، این از نظر ما قابل قبول نبوده و هر قیمت گذاری بدون توافق با شورا غیر قانونی می باشد.
به تازگی هم سازمان بازرسی کل کشور در نامه ای به وزیر صمت، اعلام نمود که افزایش و اصلاح قیمت خودرو ها باید مشروط به تضمین عواملی همچون پیشگیری از ایجاد حاشیه بازار، توجه به زنجیره تأمین، انجام تعهدات، افزایش خدمات بعد از فروش، ضرورت داخلی سازی و کاهش ارزبری، افزایش تولید و افزایش کیفیت از ناحیه خودروسازان، صورت گیرد.
امروز هم سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت از بررسی تداوم تولید خودروی پراید ۱۳۱ با حضور مراجع تصمیم گیر تا ساماندهی بازار خودرو اطلاع داد و از مرئم خواست که "هیجانی و تحت تأثیر فضای سوداگری، وارد این فضا نشوند چون متضرر خواهند شد".



1399/02/20
21:03:30
5.0 / 5
2010
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تلگرام , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web