یك مقام مسئول در نظام بانكی خبر داد:

انجام ۱۲۴ میلیون تراكنش بانكی به رغم قطعی اینترنت

انجام ۱۲۴ میلیون تراكنش بانكی به رغم قطعی اینترنت

به گزارش ایزو وب مدیر عامل شركت خدمات انفورماتیك، با اشاره به اینكه روز گذشته ۱۲۴ میلیون تراكنش در شبكه شتاب صورت گرفته، اظهار داشت: پایداری شبكه بانكی ایران باوجود قطعی اینترنت بیشتر از ۹۹.۹ درصد بوده است.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، سید ابوطالب نجفی در جمع خبرنگاران با اشاره به توسعه فناوری بلاكچین برای خدمات بانكداری دیجیتال اظهار داشت: بانك مركزی با فناوری بلاكچین مشكلی ندارد و اعتقاد بر این است كه این فناوری می تواند به حذف واسطه ها بی انجامد. آنچه الان مورد چالش است، به كارگیری ارزهای دیجیتال یا ارزرمزها در حوزه پرداخت است كه در این راستا بانك مركزی با همكاری نهادهای نظارتی، مقرراتی را برای این مورد تدوین كرده است.
این مقام مسئول در نظام بانكی خاطرنشان كرد: همه اركان نظام بانكی باید جهت استفاده از سرویس رمزارز در چارچوب چارچوب و مقررات اعلامی بانك مركزی حركت كنند و در این راستا بانك مركزی بعنوان متولی سیاست های پولی كشور هم باید نقش كنترل كننده در استفاده از سرویس های در رابطه با آن داشته باشد.
وی افزود: طی روزهای گذشته به علت محدودیت در دسترسی به خدمات بانكی در نبود اینترنت، مشكلاتی بروز كرده است. اما چالش در تراكنش های بانكی به واسطه قطعی اینترنت مشاهده نشده است به نحوی كه روز گذشته (۲۷ آبان ماه) ۱۲۴ میلیون تراكنش در شبكه شتاب و ۱۶۶ میلیون خرید در شبكه شاپرك به ثبت رسیده كه پایداری بیشتر از ۹۹.۹ درصدی را نشان داده است.
نجفی اضافه كرد: در مورد اتصال سرویس های حیاتی بانكی كشور در صورت نبود و قطعی اینترنت چندین مانور بزرگ صورت گرفته كه نشان داده شبكه، دارای پایداری كامل در مقابل اتفاقات احتمالی است. ضمن اینكه روش های پشتیبانی هم مدنظر قرار گرفته است.
مدیر عامل شركت خدمات انفورماتیك، درباره خسارت های بوجود آمده در شعب بانكی كشور و تخریب شبكه كابلی شعب در ایام اخیر، اظهار داشت: ما چندین هزار ارتباط پشتیبان را تدارك دیده ایم و در كنار آن ارتباطات شبكه بانكی از راه لینك های ماهواره ای هم برقرار است. ضمن اینكه در خلال مشكلات به وجود آمده امكان دارد تعدادی دستگاه خودپرداز بانكی آسیب دیده باشند كه به علت وجود ۵۵ هزار دستگاه خودپرداز در سراسر كشور این تعداد عدد بالایی نیست ضمن اینكه ۹۰ درصد سرویس های مردم از راه خدمات الكترونیك انجام می شود و خسارت بوجود آمده به شعب برخی بانك ها، تأثیری در سرویس های بانكی نداشته است.
وی در ادامه از حمایت خدمات انفورماتیك از حضور بیشتر از ۱۰۰ استارتاپ حوزه مالی و بانكی در نمایشگاه تراكنش ایران اطلاع داد و اظهار داشت: مركز نوآوری آیفینك كه توسط شركت خدمات انفورماتیك بوجود آمده از استارتاپ های حوزه مالی و بانكی حمایت می كند به نحوی كه نوآوری در همه صنایع دستاوردهای خوبی برای مشتریان صنعت داشته و از آنجائیكه صنعت بانكداری از این مورد جدا نیست نفوذ نوآوری به صنعت بانكداری هم در دنیا رو به افزایش است.
این مقام مسئول در نظام بانكی با اشاره به اینكه الان شركت های بزرگ نوآور دنیا همچون گوگل وارد حوزه بانك و پرداخت شده اند، تصریح كرد: بانك ها باید توجه داشته باشند كه با حضور بازیگران نوآور و فناور در این صنعت، اگر روند خویش را تغییر ندهند سهم بازار را از دست خواهند داد. ضمن اینكه در ایران هم استارت آپ های بزرگی وارد حوزه پرداخت شده اند و این مساله نشان داده است كه بانك ها باید به سمت و سوی بانكداری باز حركت نمایند.
نجفی خاطرنشان كرد: بانك ها باید سرویس های سنتی را كنار گذاشته و سرویس های جدید عرضه كنند. ضمن اینكه این اتفاق سبب ادغام سرویس های سنتی در سرویس های جدید شده و بانك ها باید سرویس های پایه بانكی را بوجود آورده و فینتك ها را به این فضا متصل كنند.
وی ریسك بزرگ باز شدن بانك ها را مساله امنیتی عنوان نمود و اظهار داشت: در این راستا اتحادیه اروپا استانداردهایی تحت عناوینی همچون احراز هویت فردی را تدوین كرده و در ایران هم بانك مركزی كسب و كارهای نوین مالی را مجاب كرده كه در قالب و مقررات بانك مركزی با بانك ها همكاری نمایند.
این مقام مسئول در نظام بانكی تصریح كرد: خدمات انفورماتیك برای پیش گامی در نوآوری صنعت بانكی از نوآوری های حوزه مالی، بانكی و استارت آپ های فعال حمایت كرده و فضایی را به وجود آورده است كه استارت آپ های حوزه مالی و بانكی بتواند برای تبدیل ایده های خود به طرح مشورت و مشاركت بپردازند.

1398/08/29
09:26:07
5.0 / 5
1927
تگهای خبر: بازار , بانك , توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
ایزو وب
ISO Web