یك مقام مسئول اعلام كرد:

اقتصاد هوشمند نیازمند مقررات زدایی

اقتصاد هوشمند نیازمند مقررات زدایی

به گزارش ایزو وب یك مقام مسئول با اشاره به اینكه اقتصاد هوشمند، نیازمند مقررات زدایی است، اظهار داشت: خدمات را هم می توان علاوه بر كالا صادر كرد.


به گزارش ایزو وب به نقل از اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران، اولین جلسه كارشناسی «اقتصاد هوشمند» با حضور فعالان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و مسؤلان بخش دولتی برگزار گردید. «ضرورت حذف مقررات زائد» و «تسهیل گری برای بخش خصوصی» دو مبحث مهمی بودند كه حاضران در این جلسه به منظور تحقق اقتصاد و شهر هوشمند بر اجرایی شدن آنها تاكید داشتند. مقرر است سلسله نشست های اقتصاد هوشمند ادامه یابد و در هر نشست به یكی از ابعاد این اقتصاد نوین پرداخته شود. ثبت شركت در كشورهای همسایه ظرف ۳۰ دقیقه
محمدرضا طلایی رئیس كمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران، ضمن تشریح اهداف این كمیسیون در دوره نهم و لزوم برگزاری سلسله نشست های در رابطه با اقتصاد هوشمند كه نقش اساسی در توسعه پایدار دارد، اظهار داشت: اقتصاد هوشمند و شهر هوشمند اساس حركت به سمت كشور هوشمند است و آنچه برای تحقق این هدف اهمیت دارد، مقررات زدایی از اقتصاد هوشمند است؛ اقدامی كه هم اكنون در بعضی از كشورهای هم جوار ما اتفاق افتاده و در بعضی كشورهای همسایه مدت زمان ثبت یك شركت برخلاف كشور ما كه حداقل ۱ تا ۲ ماه طول می كشد، در ۳۰ دقیقه صورت می گیرد.
به اعتقاد طلایی، حذف مقررات زائد از حوزه فاوا و اقتصاد هوشمند در گروی تعامل و همفكری دولت و بخش خصوصی با یكدیگر است. وی همینطور به لزوم جا افتادن قوانین در رابطه با حوزه فاوا در بین نهادهای دولتی پرداخت و تصریح كرد: پس از گذشت ۱۸ سال توانستیم آئین نامه ای درباره صادرات فاوا تصویب نماییم و هم اكنون عمده چالش فعالان این حوزه است كه جا بیندازند كه خدمت را هم می شود علاوه بر كالا، صادر كرد.
او همینطور با انتقاد از عملكرد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه فاوا، اضافه كرد: متأسفانه عملكرد این وزارتخانه نشان داده است كه وزارت ارتباطات و اطلاعات روی برخی مسائل متوقف شده است. ضمن اینكه حوزه فناوری اطلاعات در این وزارتخانه بسیار كمرنگ است و چیزی برای عرضه ندارد. بر همین مبنا فعالان حوزه فاوا بر این باورند نخستین قدم تغییر نام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
اقتصاد هوشمند در كنار اقتصاد سنتی معنا می یابد
در ادامه حمیدرضا احمدیان مدیركل دفتر نوآوری و پشتیبانی از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات تاكید كرد: در بحث های مربوط به هوشمندی و هر آنچه پیشوند این كلمه مانند شهر هوشمند یا اقتصاد هوشمند قرار می گیرد، اول ازهمه باید مشخص نماییم كه كدام مقوله برای ما مهم تر است، شهر یا اقتصاد یا هوشمندی صرف؟
به باور مدیركل دفتر نوآوری و پشتیبانی از سرمایه گذاری وزارت ارتباطات یكی از چالش های مهم در این عرصه این است كه هنوز به وحدت فكری نرسیده ایم و باید بپذیریم كه اقتصاد و شهر هوشمند هركدام ابعادی دارند كه صرف توجه به یك بعد آن، مشكلی را حل نخواهد كرد و منجر به توسعه هم نخواهد شد.
به باور او، اقتصاد هوشمند در كنار اقتصاد سنتی است كه معنا می یابد و اقتصاد هوشمند هیچ كدام از مؤلفه های اقتصاد سنتی را نقض نمی نماید.
احمدیان ضمن تشریح مولفه های اقتصاد هوشمند با تاكید بر لزوم بهره مندی فعالان اقتصادی از ابزارهای نوین دیجیتال اضافه كرد: سال آینده سال سختی برای اقتصاد كشور است و در این شرایط، فعالان اقتصادی به جهت اینكه بتوانند به فعالیت های خود ادامه دهند و در بازارهای رقابتی دوام بیاورند، لازم است كه با ادبیات جدید اقتصاد مانند «اقتصاد اشتراكی» به درستی آشنا گردند تا آنها را به كار ببندند.
علی شمیرانی كارشناس حوزه فاوا هم در این نشست بابیان اینكه پیش نیازهای تحقق اقتصاد هوشمند، دولت الكترونیك است، اظهار داشت: متأسفانه درحالی كه كشورهای موفق مانند چین، قوانین حوزه فاوا را بومی سازی كرده اند اما ما هنوز اندر خم یك كوچه ایم.
او با تاكید بر این نكته كه اقتصاد هوشمند امروز نیازمند مقررات زدایی است، نقش دولت را تسهیل فعالیت ها برای بخش خصوصی دانست و تاكید كرد: این بخش خصوصی است كه باید بازیگر اصلی اقتصاد هوشمند شود؛ چونكه این بخش می داند چه چیزهایی را برای خود فراهم و چطور فعالیت هایش را در راه درست هدایت كند.
تضمین و تشویق سرمایه گذاری ها، اشتراك گذاری داده و به رسمیت شناختن دارایی های دیجیتال ازجمله پیشنهادهای این فعال حوزه فاوا بود كه به منظور پیاده سازی اقتصاد هوشمند به آنها پرداخت و خواهان اجرایی شدن آنها شد.
هوشمندسازی؛ ابر فرصت برای بخش خصوصی و دولت
علی عبدالهی رئیس مركز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد هم در نشست كارشناسی اقصاد هوشمند كمیسیون فناوری اطلاعات ارتباطات اتاق ایران مطرح كرد: پدیده فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها محصول ظهور یك فناوری نوین در حوزه خاصی از علم نیست بلكه ناشی از تحولاتی است كه اثرات آن، كلیه عرصه های زندگی را تحت تأثیر قرار داده است.
او در همین زمینه از «پارادایم دیجیتالی شدن» صحبت و تصریح كرد: بر طبق این پارادایم، بزودی جمعیت برخط دنیا از جمعیت واقعی بیشتر خواهد شد.
عبدالهی خاطرنشان كرد: هم اكنون از پارادایم دیجیتالی شدن، وارد پارادایم هوشمندسازی شده ایم و نكته ای هم كه در این فرایند باید مورد توجه قرار گیرد، تغییر تفكر درباره هوشمندسازی است. باید دقت كنیم كه هوشمندسازی یك ابر فرصت هم برای بخش خصوصی و هم بخش دولتی است و ما چاره ای نداریم كه به این پاردایم تن دهیم.
رئیس مركز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد با اشاره به چالش های فعلی موجود در اقتصاد كشور همچون فرارهای مالیاتی، مقابله با این چالش ها را در گروی هوشمندسازی دانست و تصریح كرد باید این هوشمندسازی را در سایر بخش ها همچون گمرك و بیمه هم پیاده كرد.
عبدالهی تعامل و یكپارچگی را مهم ترین چالش دیجیتالی شدن و هوشمندسازی در ایران عنوان نمود و برای حل این مشكل اضافه كرد: در راه مقررات زدایی، دولت و بخش خصوصی سه راه در پیش رو دارند؛ اول مشاركت، دوم آموزش و سوم آزمایش است.

1398/08/14
09:57:17
5.0 / 5
1612
تگهای خبر: آموزش , آینده , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web