گزارش مهر از یك اختلاف آماری عجیب

اختلاف فاحش قیمت مسكن در گزارش بانك مركزی با وزارت راه

اختلاف فاحش قیمت مسكن در گزارش بانك مركزی با وزارت راه

به گزارش ایزو وب در حالیكه دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر متر مسكن در شهریور در منطقه ۲۱ تهران را ۲۱.۲ میلیون تومان اعلام نموده، بانك مركزی آنرا ۱۰.۱ میلیون ثبت كرده است.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، در حالیكه دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازی در گزارش وضعیت بازار مسكن در شهریور امسال، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسكونی در منطقه ۲۱ پایتخت را ۲۱ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۳۷۰ تومان اعلام نموده است، در گزارشی كه بانك مركزی از بازار مسكن شهریور ماه تهران عرضه كرده، این شاخص ۱۰ میلیون و ۱۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان در هر متر مربع عنوان شده است.
این در حالی است كه در هر دو گزارش عرضه شده، منبع آمار اعلامی، سامانه املاك و مستغلات بوده است. ضمن اینكه تعداد معاملات مسكن هم در هر دو گزارش حدودا نزدیك به هم است كه در گزارش دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه، ۳۲ فقره معامله و بانك مركزی، ۳۵ مبایعه نامه اعلام شده است. ازاین رو شبهه متفاوت بودن تعداد معاملات مسكن هم نمی تواند توجیهی برای این اختلاف ۱۱۰ درصدی قیمت مسكن باشد.
از سوی دیگر قیمتی كه دفتر اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازی از منطقه ۲۱ داده، از متوسط قیمت مسكن در مناطق ۲، ۴و ۵ تهران هم بیشتر بوده و به دو منطقه ۱ و ۳ پایتخت كه همواره بالاترین قیمت مسكن را در سال های اخیر داشته اند، نزدیك شده است.
این نرخ ها از آن جهت حائز اهمیت می باشد كه در بنگاههای مشاوره املاك مبنای تعیین قیمت خرید و فروش قرار می گیرد.

گزارش وزارت راه و شهرسازی از بازار مسكن منطقه ۲۱ تهران در شهریور ۹۸

گزارش بانك مركزی از بازار مسكن منطقه ۲۱ تهران در شهریور ۹۸



1398/07/07
18:51:29
5.0 / 5
1358
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
ایزو وب
ISO Web