گزارش ایزو وب؛

واکاوی مشکلات بازار تایر سواری

واکاوی مشکلات بازار تایر سواری

ایزو وب: ایزو وب: بررسی‎ ها نشان می‎ دهد، با وجود ظرفیت تولید تایر به میزان کافی و اختصاص ارز به میزان موردنیاز، عوامل مختلف موجب گرانی و کمبود لاستیک در بازار شده است.


به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، علیرغم سابقه دیرینه صنعت تایر در ایران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان این کالا در سایه سوءتدبیر مدیران تصمیم گیر گرفتار مشکلات عدیده ای همچون کاهش تولید، کمبود تایر در بعضی سایزها و گران فروشی هستند. اما علت اصلی نابسامانی های اخیر در بازار تایر چیست و مشکل از کجاست؟ اخیراً محسن صفدری مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی پلیمری وزارت صمت، گفته است: بر مبنای اطلاعات سامانه جامع تجارت که مبنای آن خود اظهاری تولیدکنندگان است، میزان تولید در ۵ ماهه ابتدایی سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، حدود ۱۴ درصد کاسته شده است. این مقام مسئول در وزارت صمت اضافه کرد: تولید تایر سواری پارسال حدود ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه بوده است؛ اما سال جاری این میزان به ۸ میلیون حلقه رسیده است؛ ازاین رو در قسمت تایر سواری تقریبا یک میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه کاهش تولید داشته ایم. این در شرایطی است که اطلاعات به دست آمده از بانک مرکزی نشان داده است ارز تأمین شده برای تولیدکنندگان تایر در پنج ماهه نخست سالجاری از مدت مشابه سال قبل و متوسط ۵ سال گذشته بیشتر بوده است. اما برخی کارشناسان صنعت تایر معتقدند که این میزان کاهش تولید نمی تواند دلیل اصلی افزایش قیمت تایر به ۲.۵ برابر قیمت مصوب باشد و عوامل دیگری هم بر کاهش تولید و کمبود و گرانی این کالا اثر داشته است. سیستم قیمت گذاری تایر سواری معیوب است مسئول اصلی قیمت گذاری تایر سواری در کشور ستاد تنظیم بازار است. این ستاد بالاخره در اسفندماه سال قبل و ۶ ماه پس از درخواست انجمن تولیدکنندگان برای افزایش قیمت ۵۰ درصدی، با افزایش ۳۰ درصدی قیمت این کالا موافقت نمود. بررسی ها نشان داده است عدم قیمت گذاری صحیح، باعث ضرر و زیان سنگین شرکتهای تولیدکننده تایر در نیمه اول سال قبل، شد؛ بعنوان مثال یکی از شرکتهای مطرح سازنده تایر در نیمه اول سال قبل، ۱۸۰ میلیارد تومان زیان کرد. انجمن تایر با توجه به ناکافی بودن افزایش قیمت سال قبل در مقایسه با افزایش هزینه مواد اولیه و نرخ دستمزدها، در شروع سالجاری مجدداً درخواست افزایش قیمت ۲۵ درصدی کرد که تابحال از سوی ستاد تنظیم بازار تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است. این عدم تصمیم گیری سبب ایجاد انتظارات تورمی و احتکار تایر در بنکداری ها یا کارخانه ها شده است. عرضه ناکافی تایر در بازار باعث افزایش ۲۵۰ درصدی قیمت این کالا شده است به نحوی که یک جفت تایر پرایدی تولید داخل که قیمت مصوب آن ۱.۳ میلیون تومان است با قیمت نزدیک به ۳.۳ میلیون تومان در بازار معامله می شود. بعضی از فعالان بازار معتقدند، درصورتی که مجوز افزایش قیمت ۲۵ درصدی مدنظر تایرسازان اعمال شود تایر پرایدی به قیمت ۱.۶ میلیون تومان به فروش می رسد. لازم به ذکر است قیمت گذاری تایرها با سایزهای مختلف هم بعضاً به دلیل عدم آگاهی مسؤلان مربوطه در سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار از صنعت تایر، به اشتباه صورت می پذیرد که این مساله، باعث برهم خوردن تعادل بازار می شود. بعنوان مثال قیمت اعلام شده در تیرماه سال قبل به نحوی بود که صرفه اقتصادی تولید تایر سایزهای کوچک تر کمتر از سایزهای بزرگ تر بود و ازاین رو تایرسازان تولید سایزهای کوچک تر همچون سایز پرایدی را کاهش دادند که این مساله سبب افزایش قیمت شدید این سایز در بازار شد. بنا بر نظر کارشناسان بازار تایر، به علت قیمت‎ گذاری اشتباه، تولیدکننده که می بایست با قیمت های مصوب تایر بفروشد، در سایزهایی که در محدوده ضرر است و یا سود کمی می برد، تولید و فروش خویش را می کاهد و برنامه تولید را به سمت سایزهای با سود بیشتر سوق می دهد. اتخاذ سیاست های غلط برای تنظیم بازار لاستیک معاونت تجارت و خدمات وزارت صمت بهمن ماه سال قبل به منظور کنترل التهابات بازار تایر سواری که متأثر از اقدامات قبلی این وزارت خانه بوده؛ یک چاره جدید را به بوته آزمایش گذاشت. در این چاره جدید، عاملان فروش می بایست در پلت فرم هایی همچون کسبینو ثبت نام کرده و تولیدکننده هم موظف بود موجودی انتقالی به آنها را به این پلت فرم ها اعلام نماید و فروش در پلت فرم ها هم باید در سامانه تجارت ثبت می شد تا بدین صورت امکان واسطه گری، دلالی و احتکار کالا از بین برود. البته این طرح به دلیل ایرادات اجرایی و قانونی تقریبا عملی نشده و الان و پس از ۶ ماه از آغاز این طرح، میتوان ادعا کرد که کوچک ترین توفیقی در کاهش فاصله قیمت بازار آزاد و مصوب این کالا به واسطه اجرای این طرح به دست نیامده است. از سوی دیگر، بنا بر نظر رئیس انجمن تولیدکنندگان تایر ایران، متأسفانه لاستیک بعنوان یک کالاهای سرمایه ای در نظر گرفته شد؛ جمال میرزایی در اینباره گفته است: «ببینید تقاضا بالا است، تقاضا کاذب است؛ یعنی بسیاری از تقاضاهایی که وجود دارد، بسیاری از مردم به ازای هر یک کد ملی درخواست یک تایر می کنند، نیازشان هم نیست، ما در شبکه های فروشمان می بینیم؛ یعنی تقاضا بر مبنای میزان اختلاف قیمت بین تولید و بازار آزاد است؛ یعنی هر چقدر هر سایزی که اختلاف بازارش زیاد باشد آن تقاضا بشدت افزوده می شود این خودش مبین اینست که این کالا دارد به صورت یک کالای سرمایه ای دیده می شود.» کاهش اثربخشی ابزار واردات برای تنظیم بازار تایر تعرفه واردات تایر سواری ۳۲ درصد است و ارز تخصیص یافته به آن هم دارای اولویت ۲۵ است. با این شرایط قیمت تایر خارجی حدود دو برابر قیمت مصوب خودروی داخلی می شود و قیمت دو جفت تایر خارجی برابر با کل دریافتی ماهانه کارگران حداقل بگیر (حدود ۸ میلیون تومان) می شود. در نتیجه عملاً واردات ابزاری برای تنظیم بازار نخواهد بود؛ چون اغلب مردم توان خرید این تایرها را نخواهند داشت. آمارهای گمرک هم حاکی از کاهش ۴۰ درصدی واردات تایر سواری در پنج ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل است. این موارد سبب شده هم تولیدکننده و هم مصرف کننده از شرایط بازار ناراضی باشند. الان با وجود پتانسیل تولید تایر به میزان کافی و تخصیص ارز به میزان موردنیاز، عوامل فوق از یک سو سبب کمبود و گرانی لاستیک و از طرفی سبب ضررده شدن شرکتهای تولیدکننده شده است.

1402/06/26
08:53:30
5.0 / 5
345
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web