مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا خبر داد

حذف قرعه کشی و محدودیت های فروش خودرو برای تمام محصولات از شهریور ماه

حذف قرعه کشی و محدودیت های فروش خودرو برای تمام محصولات از شهریور ماه

ایزو وب: مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا ضمن اشاره به افزایش تولید روزانه این گروه خودروسازی، از خروج همه محصولات سایپا از پروسه قرعه کشی و حذف محدودیت های قرعه کشی از شروع شهریور ماه آگاهی داد و اصرار کرد هم اکنون سایپا هیچ خودروی ناقصی ندارد.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، محمد علی تیموری با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح عملکرد این گروه خودروسازی و برنامه های این شرکت برای عبور از چالش ها پرداخت.
وی ضمن اشاره به این که در بهمن ماه سال قبل حدودا ۸۰ هزار خودروی ناقص در پارکینگ های گروه سایپا وجود داشت، اظهار نمود: با برنامه ریزی های انجام شده طی هفت ماه اخیر، هم اکنون یک خودروی ناقص در سایپا نداریم. تولید در گروه سایپا به ۲۰۰۰ دستگاه در روز رسیده و این در شرایطی است که تمامی محصولات داخلی هستند و مونتاژکاری نداریم.

از ماه آتی، همه محصولات سایپا از گردونه قرعه کشی خارج می شوند
این مدیر خودروساز خبر داد: به دنبال افزایش تولید، فروش محصولات از پروسه قرعه کشی خارج و از شروع ماه آتی تمام محدودیت های ثبت نامی خودرو برای محصولات سایپا برداشته خواهد شد.
تیموری پیرامون مقایسه پیشرفت های صنایع نظامی و صنعت خودرو، اظهار نمود: صنایع دفاعی در همه دنیا در زمینه دانش بنیان جلوتر از سایر صنایع هستند و صنایع دفاعی کشور ما نیز از بزرگترین صنایع دانش بنیان هستند و بایستی از این ظرفیت در داخلی سازی قطعات استفاده نمائیم. سایپا نیز از این ظرفیت صنایع نظامی بهره گرفته و 30 هزار از ۸۰ هزار خودروی کف را که به طور ناقص و دارای کمبود قطعات بودند، با قطعاتی که وزارت دفاع تولید کرد، تکمیل کرد. همین طور با هفت شرکت زیرمجموعه وزارت دفاع قرارداد بسته ایم و قسمتی از قطعات مورد نیاز را از این شرکتها دریافت می نماییم.

تولید خودرو شاهین هیبریدی تا سال آینده
مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا اشاره کرد: دومین فضای دانش بنیان ها در کشور، دانشگاه ها هستند. از زمانیکه مسئولیت شرکت سایپا را برعهده گرفته ام، هفت تفاهم نامه با وزارت علوم امضا کرده یم تا از امکانات وزارت علوم و توان علمی و آزمایشگاهی دانشگاه های سراسر کشور استفاده کنیم؛ بر این اساس با دانشگاه نوشیروانی بابل تفاهم نامه ای منعقد شده تا با همکاری یکدیگر در سال آینده خودروی شاهین هیبریدی را تولید و عرضه نماییم.
تیموری در ادامه در ارتباط با مطالبه رهبر معظم انقلاب و مردم درباب افزایش کیفیت محصولات نیز، اظهار داشت: در گذشته نگاه تولید محصول به بیرون از کشور و همکاری با سایر کشورها بود که منجر به بی کیفیتی محصولات و انباشت بیش از شش ماهه خودرو های ناقص در کف پارکینگ ها شد، اما خوشبختانه حالا همه محصولات مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته و محصولات از کارخانه به طور مستقیم عرضه می شود و مشکلات بر طرف شده است.

کنترل کیفی محصولات به خط تولید منتقل شده است
وی ادامه داد: همین طور در بحث افزایش کیفی محصولات، کنترل کیفیت در همان ایستگاه تولیدی به انجام می رسد و کنترل کیفیت به خطوط تولیدی منتقل شده است. با این اقدام ۱۲ درصد از عیوب در خط تولید مرتفع می شوند. ضمن این که درباب پروسه کیفی قطعات، سیستمی پایه ریزی شده که هر ایرادی در لحظه به شرکت قطعه ساز اعلام تا مشکل رفع شود؛ این پروسه در یک بازه یک ساله می تواند منجر به رفع نقصها شود.
این مدیرعامل خودروساز اشاره کرد: هم اکنون ۱۰۰۰ قطعه ساز با نیروی انسانی ۳۰۰ هزار نفری مشغول به فعالیت هستند که چنانچه مطالبات آنها بموقع پرداخت گردد، دغدغه آنها نیز کم شده و می توانند با نوسازی قالب ها و تجهیزات به بهبود کیفیت کمک کنند.
تیموری از کاهش ۳۵ درصدی مراجعه ها به نمایندگی ها آگاهی داده و اظهار داشت: هم اکنون ۴۲ پروژه کیفی طراحی و درحال انجام است؛ پس به طور کلی در پروژه های کیفی، قبل از آنکه محصول عرضه گردد، بایستی رفع نقص صورت گیرد که این دقیقا به مفهوم کیفیت است که با بقای تولیدکننده برابری می کند. اساسا کیفیت محصولات جاری ارتقا پیدا می کنند و در مورد محصولات جدید نیز تا از کیفیت اطمینان پیدا نکنیم، عرضه ای نخواهیم داشت.

عرضه دو موتور جدید سایپا تا اختتام امسال
مدیرعامل گروه سایپا اعلام نمود: امسال دو موتور جدید عرضه می نماییم. مورد اول موتور M۱۵ پلاس است که در مراحل تکمیل قرار دارد و هم اکنون در مرحله تست و کالیبره شدن است. با این موتور، مصرف سوخت محصولات یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر پیمایش، کاهش پیدا خواهدنمود. موتور دوم نیز M۱۶ است که خط تولید این موتور جدید درحال راه اندازی است. خط تولید این موتور مدت هاست که بدون استفاده مانده است؛ چونکه شرکت های خارجی کار را رها کرده و رفتند، اما مجدد با کمک مهندسان داخلی، نرم افزارهای مربوطه نوشته شده و بهمن ماه امسال باردیگر راه اندازی می شود و ظرفیت تولید از ۱۷۰۰ موتور در روز به ۲۵۰۰ موتور می رسد.
وی ضمن اشاره به تولید خودروی اقتصادی نیز اظهار داشت: برای تولید خودروی اقتصادی بایستی تیراژ تولید، بالا باشد؛ به همین دلیل وزارت صمت یک پلت فرم مشترک مطرح کرده تا میزان تولید خودرو بیشتر شود. در این پلت فرم مشترک رقابت دو خودروساز از بین نمی رود. مراکز تحقیق و توسعه، یک خودرو را در یک پلت فرم طراحی می کند اما ظاهر خودرو ها متفاوت است و این مساله موجب کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت منجر خواهد شد.

عرضه ۱۲۰ درصد لوازم یدکی سایپا، به دنبال طرح نظارتی وزارت صمت
تیموری در ادامه در ارتباط با نظارت بر بازار قطعات و افزایش کیفیت در این عرصه نیز، اشاره کرد: همچون اقدامات بسیار موثری که بسیار به صنعت خودروسازی کشور کمک کرده است، حذف کالاهای قاچاق از طرف وزارت صمت بوده است. همزمان با حذف کالاهای قاچاق عرضه قطعات استاندارد را به بازار افزایش داده ایم. طی چهار ماهه ابتدایی امسال ۱۲۰ درصد لوازم یدکی استاندارد به بازار عرضه شده و دیگر مشتری ها در انتظار نمی ایستند. لوازم یدکی خودرو های قدیمی نیز بایستی بموقع تامین گردد که در حال انجام می باشد. برمبنای برنامه ریزی ها، امسال ۵۰۰ درصد عرضه لوازم یدکی استاندارد را بیشتر خواهیم کرد.
مدیرعامل گروه سایپا ضمن تاکید بر این که قیمت نهاده ها در تعیین قیمت خودرو تاثیر بسیار دارد، اظهار داشت: ۷۰ درصد قیمت خودرو را نهاده ها شامل می شوند و ما نقشی در آن نداریم. ورق های فولاد در بورس عرضه می شوند (که البته ۱۰ درصد کاهش قیمت داشته است). امیدواریم دولت سیاستگذاری بر روی قیمت خودرو را در مورد ورق فولاد و مواد پتروشیمی نیز داشته باشد تا با کاهش قیمت همراه شوند.

مذاکره با ۱۶ برند برای واردات خودرو
وی ادامه داد: البته در قیمت خودرو قطعات الکترونیکی نیز موثر است که در این بخش، وابستگی زیادی به خارج داریم و وابسته به نرخ ارز و نرخ تعرفه های گمرکی است. امیدواریم تولید IC یا چیپ ست ها در داخل صورت گیرد تا با کاهش وابستگی، قیمت نیز کاهش پیدا کند. سایپا به دنبال تولید بصورت skd و Ckd است و دراین زمینه چهار خط تولید فراهم شده که امکان تولید در این خطوط مهیاست و در صورتی که بخشنامه واردات ابلاغ شود، با توجه به این که با ۱۶ برند اصلی مذاکره کردیم، گروه خودروسازی سایپا حتما خودروهایی را برمبنای سیاست دولت وارد خواهدنمود.

جبران خسارت قطع همکاری شرکای خارجی برای بازگشت به بازار خودرو ایران
تیموری در مورد حضور مجدد شرکت های خودروساز خارجی در صورت ایجاد شرایط حضور در ایران، اشاره کرد: دولت فرش قرمز برای هیچ خودروسازی پهن نمی نماید. حضور و قطعه همکاری شرکای خارجی در دولت گذشته زیان زیادی به خودروسازی ما وارد کرد. به طور مثال سهام شرکت رنو پارس ۵۱ درصد مربوط به رنو و ۴۹ درصد متعلق به سایپا بود و در تحریم ها، زمانیکه قطع همکاری کردند، سایپا به تنهایی مجبور شد با چندین هزار مشتری هماهنگی ایجاد و خودرو های جایگزین را تامین کند؛ پس شرکای خارجی برای ورود مجدد به بازار خودرو کشور باید هزینه های قبلی را پرداخت کنند.
وی با اعلان اینکه بازار کشور بسیار بزرگ است و تنها خودرو های تولیدی قبل از سال ۱۳۹۰ درحال تردد، حدود ۱۸ میلیون دستگاه هستند که استانداردهای لازم را ندارند و مصرف سوخت بالایی دارند، اظهار داشت: متاسفانه هیچ خودرویی برای قشر متوسط به پایین، وارد کشور نشده است؛ این در حالیست که واردات هیچ خللی برای تولید داخلی نخواهد داشت. برای تولید خودرو های اقتصادی بایستی تیراژ تولید بالا باشد. پلت فرم مشترک ایران خودرو و سایپا در وزارت صمت تایید شده و این خودروی اقتصادی در مرکز تحقیقات سایپا قرار دارد که در نمایشگاه دستاوردهای صنعت خودرو وزارت صمت رونمایی می شود. هم اکنون تمام مدارک مهندسی و نقشه های آن درحال فراهم شدن است و پس از آن به سمت پروسه قالبسازی می رویم. به سبب این که مقرر است این خودرو را هم سایپا و هم ایران خودرو تولید کنند و تیراژ بالا است، اساسا قیمت این خودرو اقتصادی می شود.

ورود ۸ محصول سایپا به بازار
مدیرعامل سایپا افزود: سایپا هشت محصول را به بازار عرضه خواهدنمود. خودروی عمومی ون ۱۵ نفره گازسوز تا اختتام امسال به بازار عرضه می شود که تاثیر بسیاری در کاهش آلایندگی هوا دارد. از وظایف ماست که به سمت خودرو های تجاری برویم و خودروهایی که مردم از آن درآمد کسب می کنند را تولید کنیم؛ سیاست ما تقویت خودرو های تجاری است.
تیموری اشاره کرد: نقدینگی که سال ۱۳۹۰ از سایپا خارج شد، بجای آنکه صرف تولید و طراحی محصول جدید شود به سهامداری و بازار سرمایه رفت. بایستی ما از همه کسب وکارها خارج شویم و تمام سرمایه را در تولید و طراحی محصول جدید صرف کنیم؛ چونکه این مساله شرط بقای ما است. در مقطعی ۴۲ درصد سهام سایپا "تودلی" و به کارکنان واگذار شد، اما متاسفانه حتی شرکت سرمایه گذاری کارکنان، وارد بورس هم نشد تا کارگران از سهام بهره مند شوند. براین اساس مقدمات ورود شرکت سرمایه گذاری کارکنان به بورس را تا آخر سال فراهم کردیم تا سال آینده کارگران بتوانند سهام خودرا خرید و فروش کنند. علاوه بر این شرکت های زیر مجموعه ای در گروه سایپا وجود دارد که تمایل داریم بخش خصوصی، سهام این شرکتها را خریداری کنند.
او در آخر در ارتباط با معوقات گروه خودروسازی سایپا نیز اظهار داشت: در سال قبل ۴۳ هزار و ۲۴۵ خودرو معوق داشتیم که خوشبختانه در خرداد ماه امسال به صفر رسید. در همین ماه سازمان استاندارد اعلام نمود تولید تیبا به سبب عیوب پرتکرار متوقف شود. به همین دلیل طی دو ماه ۲۰ هزار خودروی معوق به وجود آمده که با رفع عیوب و رعایت استانداردهای لازم درحال تحویل هستیم.



1401/05/24
21:17:17
5.0 / 5
451
تگهای خبر: آزمایشگاه , آینده , استاندارد , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
ایزو وب
ISO Web