۱۵۰۰ خودرو وارداتی متروكه شد

۱۵۰۰ خودرو وارداتی متروكه شد

با اختتام زمان تعیین شده برای تعیین تكلیف خودرو های وارداتی حدود 1500 دستگاه از آنها كه مجوز قانونی برای ترخیص را دریافت نكردند، متروكه شد.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، ۲۶ شهریورماه اختتام آخرین مهلت برای تعیین تکلیف خودرو های وارداتی موجود در گمرک بود و طبق اعلام گمرک ایران دیگر امکان اظهار و ترخیص خودرو ها وجود نداشت.
از حدود ۱۲ هزار و ۲۶۰ دستگاه خودرویی که طی سال های گذشته وارد و باتوجه به تغییر مقررات واردات خودرو و ممنوعیت ثبت سفارش آن و همین طور تغییر شرایط ارزی در گمرک و بنادر مانده بودند، از نیمه دوم سال ۱۳۹۷ طی رایزنی های صورت گرفته دولت مهلتی را برای تعیین تکلیف این خودرو ها طبق ضوابطی مشخص کرد که به تدریج این مهلت تا چهار دوره تمدید گردید و آخرین فرصت آن از ۲۶ خرداد تا ۲۶ شهریورماه امسال بود.
این در حالیست که در فرصت آخر حدود ۳۷۰۰ دستگاه دیگر در گمرک باقی مانده بود که بیش از ۲۰۰۰ دستگاه دارای پرونده قضایی بودن و طبق مصوبه هیات وزیران برای ترخیص هیچ نیازی به تمدید زمان نداشت و فقط پس از حکم برائت امکان ترخیص داشتند، اما از طرف دیگر حدود ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش بوده و باید برای ترخیص آنها وزارت صمت نسبت به باز کردن ثبت سفارش اقدام می کرد. در عین حال که بیش از ۷۰ دستگاه خودرو های ساخت و سفارش آمریکا بودند که طبق ضوابط واردات خودرو، واردات آنها ممنوع بود.
در حالی زمان آخر به انتها رسیده که خودرو های فاقد مجوز برای ترخیص مشمول قوانین متروکه شدند. تازه ترین گزارش لطیفی - سخنگوی گمرک ایران- از این حکایت دارد که حدود ۱۵۰۰ دستگاه به سبب دارا نبودن مجوزهای لازم و اختتام مهلت های قانونی متروکه خواهند شد و برای تشریفات قانونی در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار می گیرند که از این تعداد ۱۱۰۰ دستگاه فاقد ثبت سفارش است.
همین طور در نیمه اول سال جاری گمرک مبادرت به ترخیص ۱۱۹۰ دستگاه انواع خودرو به ارزش ۲۲ میلیون و ۲۱۵ هزار و ۴۹۰ دلار کرده است که از این تعداد ۶۷۰ خودرو متعلق به شرکت رامک خودرو بود که به سبب داشتن شاکی در گمرک متوقف بودند اما با هماهنگی قضایی از گمرک خارج شد تا مقام قضایی خارج از گمرک به موضوع رسیدگی کند.
مابقی خودرو های ترخیص شده نیز خودرو های متوقف در گمرکات کشور بودند که تشریفات گمرکی آنها در مهلت قانونی گذشته به انتها نرسیده بود و با مصوبه اخیر هیات وزیران فرصت اتمام تشریفات گمرکی برایشان فراهم شده بود.
در حالی ۱۵۰۰ دستگاه خودرو متروکه اعلام شده که باتوجه به ممنوعیت واردات آنها و مغایرت با مقررات واردات، احتمال اینکه به ضبط دولت درآید وجود دارد.




منبع:

1399/06/27
19:11:49
5.0 / 5
1938
تگهای خبر: سازمان , شركت , مجوز , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web