فقط ۲۹ درصد كسب وكارهای آی تی از كرونا تأثیر مثبت گرفتند
ایزو وب: باآنكه تصور می شود حوزه فناوری اطلاعات در نگاه اولیه صدمه كمی از كرونا دیده است، اما بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات، تنها ۲۹ درصد كسب وكارها از این شرایط تأثیر مثبت گرفته اند و مهم ترین چالش این كسب وكارها، كاهش تقاضاست.
به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، سازمان فناوری اطلاعات بررسی تاثیر شیوع كرونا بر كسب وكارهای فناوری اطلاعات در كشور را به همراه نتایج پیمایش تاثیر كرونا بر شركت های نوپا (نوآفرین) منتشر نمود. در این گزارش آمده است پاسخ به این سؤال كه كرونا چه تأثیری بر كسب وكارهای اینترنتی گذاشته است، با پیچیدگی ها و چالش هایی مواجه می باشد.
این پیچیدگی از سویی ناشی از تنوع زیاد كسب وكارهای امروزی است و تاثیر متفاوتی كه كرونا بر هر یك از این كسب وكارها می گذارد و از طرفی، از آنجاكه هر كسب وكاری با شبكه وسیع و متنوعی از مشتریان، تأمین كنندگان، نهادهای حاكمیتی و دولتی در ارتباط می باشد و از آنها تاثیر می پذیرد، تاثیرپذیری هر یك از اجزای این شبكه از شیوع ویروس كرونا، می تواند بر كسب وكار مورد مطالعه هم اثری متفاوت داشته باشد.
باید در نظر داشت كه باآنكه در نگاه نخست، برخی كسب وكارها از شرایط جدید منتفع می شوند، اما امكان دارد به علت تاثیر منفی انتشار كرونا بر تأمین كنندگان آنها، این كسب وكارها نتوانند از فرصت پیش آمده، برای توسعه فعالیت خود استفاده كنند؛ بعنوان مثال، به علت شرایط قرنطینه و افزایش ساعات حضور شهروندان در خانه، عرضه دهندگان خدمات ویدیو آنلاین، با افزایش تعداد كاربران و افزایش تقاضا روبرو شده اند؛ اما آیا زیرساخت های الزم برای عرضه خدمات آنها، همچون پهنای باند و یا زیرساخت های ذخیره محتوا، پاسخگوی این میزان از افزایش تقاضاست؟
مثال دیگری از این مسئله، شركت های فعال در حوزه نرم افزار هستند كه باآنكه عموماً با عدم حضور نیروی كار در محل، گرفتار مشكلات نمی شوند، اما همانگونه كه نتایج پیمایش اخیر سازمان فناوری اطلاعات نشان می دهد، بیشترین تاثیر منفی را از اختلال در دسترسی به زنجیره ارزش شامل خدمت دهندگان، پیمانكاران گرفته اند.
نكته دیگر، نحوه مواجهه كسب وكارها با شرایط جدید است؛ اینكه یك استارت آپ یا بنگاه اقتصادی، برای كاهش اثرات منفی انتشار كرونا بر خود، به تعدیل نیرو دست بزند، یا مدل درآمدی خویش را تغییر دهد، یا به سمت تعاملات جدید با سایر بازیگران و اجزای زنجیره ارزش خود برود، می تواند تاثیر شرایط جدید را برای آن بنگاه یا كسب وكار متفاوت سازد. شناخت رفتار و هم خواسته های كسب وكارها كه مهمترین هدف این مطالعه و پیمایش است، به حاكمیت كمك می نماید تا بتواند سیاست های كارآمدتری را برای پایدار ساختن فعالیتهای اقتصادی و هم كاهش اثرات اجتماعی و اقتصادی انتشار كرونا بر شهروندان و كسبوكارها در پیش بگیرد.
با چنین نگاهی، و برای دستیابی به تصویری هرچند كلی از وضعیت كسب وكارهای نوپای فناوری اطلاعات كشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران پیمایشی را در تماس با مدیران ۱۰۰ شركت منتخب از ۲۰۰۰ شركت كه در سامانه نوآفرین (irannoafarin.ir) ثبت نام كرده اند، انجام داده كه نتایج آن در این گزارش از اطلاعات وبسایت techsara فارسی و نشریه پیوست جمع بندی شده است. این پیمایش روز ۲۳ فروردین ۹۹ و توسط همكاران معاونت سیاست گذاری فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شده است.
چگونگی تاثیر انتشار كرونا بر كسب وكارها
در نظر خیلی از افراد، كرونا یك بیماری با تاثیر وسیع و كوتاه مدت روی كسب وكارهاست. با این حال، هنگامی كه مسأله ای در جهان چنین وسعت همه گیری دارد، نمی توانیم انتظار داشته باشیم كه تاثیر آن بعد از مدتی از بین برود. بلكه باید خویش را برای تاثیر پایدار در جنبه های مختلف كسب وكار آماده نماییم. شاید بتوان این تغییرها را به شكلی یك جهش ژنتیكی در بازارها و كسب وكارها یا قدرت تخریب خالقانه در اقتصاد نامید كه می تواند بقا یا نابودی كسب وكارها رامشخص كند.
تاثیر این بحران از اثرگذاری روی مشتریان كسب وكارها شروع می شود، سپس شركت ها را تحت تاثیر قرار داده و درنهایت، وضعیت رقابت در صنایع مختلف را تغییر می دهد. تغییر رفتار مصرف كنندگان در این شرایط می تواند پایدار بوده و محصول ها و كانال های توزیع كسب وكار را تحت تاثیر قرار دهد. از سوی دیگر، شركت ها برای پیشگیری از ضرر و زیان های بی شمار در این بحران، نیازمند راهكارهای خلاقانه ای برای رفع چالش ها در زمینه های مختلف سرمایه انسانی، مدیریت زنجیره تأمین، فروش و بازاریابی، فناوری ها، فرآیندهای كاری مورد استفاده و سایر بخش ها هستند كه در خیلی از موارد می تواند بعنوان دانش در درون سازمان ذخیره شده و شایستگی های خاصی را برای آن ایجاد كند.
این تغییرها در بازار خدمات شركت ها و هم در درون آنها جهت مقابله با تهدیدها سبب نوآوری هایی می شود كه بازار رقابتی صنایع مختلف را تحت الشعاع قرار داده و خود سبب ایجاد تحول هایی عظیم و پایدار دیگری می شود. تحول هایی كه نه تنها می توانند دامنه اثرگذاری وسیعی داشته باشند، بلكه اثر آنها به مراتب فراتر از بازه زمانی این بحران باقی خواهد ماند.
در یك نگاه جهانی و به قول تحلیل گران موسسه مكنزی، به احتمال زیاد كشورهای حاضر در مناطق اصلی انتشار كرونا همچنان شاهد ادامه روند رشد این بیماری خواهند بود. این در شرایطی است كه به احتمال قوی مناطق جدیدی هم درگیر این بیماری خواهند شد. در چنین شرایطی، اعتماد مشتریان بخصوص در مناطق تحت اثر این بیماری امكان دارد از بین برود و با محدودیت سفر و گردهمایی های اجتماعی ضعیف تر هم شود. در نتیجه، این انتظار وجود دارد كه رشد تولید ناخالص داخلی جهان، بین ۰.۳ تا ۰.۷ درصد كاهش پیدا كند.
تاثیر ویروس كرونا به كسب وكارهای آنلاین ایرانی
بر طبق این گزارش، كسب وكارهای حوزه سلامت و پزشكی بیشترین تأثیر مثبت را از كرونا گرفته اند. شیوع كرونا در كشور ۵۹ درصد تأثیر مثبت و ۴۱ درصد تأثیر منفی روی كسب وكارهای حوزه پزشكی داشته است.
در مقابل كسب وكارهای مربوط به فروشگاه های آنلاین و تاكسی های اینترنتی بیشترین تأثیر منفی را از این وضعیت تجربه كرده اند. بر مبنای آمار این گزارش، شیوع كرونا روی كسب وكارهای دیجیتال، ۷۱ درصد، خدمات فناوری اطلاعات و نرم افزار، ۸۶ درصد و حوزه های نیازمند حضور فیزیكی در محل كار، ۷۵ درصد تأثیر منفی داشته است. در ادامه این روند، ۱۸ درصد از كل شركت ها و كسب وكارها مجبور به تعدیل نیرو شده اند و بیشترین تعدیل نیرو در حوزه نرم افزار بوده است.
از میان شركت های نوپا، كه تأثیر كرونا را بر كسب وكار خود منفی اعلام نموده بودند، ۵۱ شركت، كاهش مشتریان و كاهش درآمدهای ناشی از آنرا اصلی ترین دلیل تاثیرگذاری كرونا اعلام نمودند. ۳۷ شركت كاهش نیروی انسانی و اختلال در انجام عملیات كسب وكار را علت اصلی تأثیر كرونا معرفی كردند و به اعتقاد ۳۲ شركت، اختلال در دسترسی به زنجیره تأمین دلیل اصلی ضربه خوردن از كرونا بوده است. شركت های فعال در حوزه نرم افزار باآنكه عموماً با عدم حضور نیروی كار در محل، گرفتار مشكل نمی شوند، اما بیشترین تاثیر منفی را از اختلال در دسترسی به زنجیره ارزش، شامل خدمت دهندگان، پیمان كاران و غیره گرفته اند.
بیشترین تأثیر مثبت در شركت های پزشكی
همان گونه كه شركت های پزشكی بیشترین تأثیر مثبت را از وضع موجود داشته اند، بیشتر از سایر حوزه ها اعلام نموده اند كه یا كاهش درآمد نداشته و یا كاهش درآمد ناچیزی داشته اند. از سوی دیگر، شركتهای فعال در حوزه نرم افزار بیشتر از سایر حوزه ها، كاهش درآمد داشته اند.
طبق این گزارش، از شركت های حاضر در این نظرسنجی، پرسیده شد كه «با همین میزان نقدینگی، تا چند ماه قادر به ادامه فعالیت خود هستید؟» از بین ۹۴ شركت، ۵۸ شركت (۶۱ درصد) اعلام نموده اند كه در صورت تداوم شرایط موجود، كسب وكارشان در كمتر از سه ماه به صورت كامل تعطیل خواهد شد. نكته جالب آن كه ۴۳ درصد از این شركت ها در حوزه نرم افزار فعالیت دارند. به صورت نسبی ۴۰ درصد باقی مانده اعلام نموده اند كه با این شرایط بیشتر از شش ماه یا نهایتا تا آخر سال دوام خواهند آورد.
همینطور این شركت ها در پاسخ به سوال «كدام یك از هزینه های زیر، بیشترین تعهد (فشار) را برای آنها به دنبال خواهد داشت؟» حقوق و دستمزد را اصلی ترین دلیل فشار در ماه های آینده عنوان كردند. طبق این نظرسنجی موارد حقوق و دستمزد، بیمه، اجاره بها، مالیات، بازپرداخت وام ها، هزینه های بازطراحی ساختارها و فرآیندها برای تداوم فعالیت كسب وكار در شرایط جدید (خرید یا ایجاد زیرساخت ها و آموزش كاركنان برای دوركاری)، تعهد به انجام با اتمام قراردادها با سازمان های دولتی یا حاكمیتی به ترتیب اولویت، مهمترین هزینه شركت ها، در ماه های آینده است.
مشروح كامل این گزارش در این لینك قابل دسترسی است.
همینطور امیر ناظمی - رئیس فناوری اطلاعات - هم در توییتر خود درباره تأثیر كرونا بر كسب وكارها نوشت: حوزه فناوری اطلاعات IT باآنكه در نگاه اولیه صدمه كمی از كرونا دیده است، اما بررسی پیمایشی (جامعه آماری ۱۰۰ شركت) نشان می دهد، تنها ۲۹ درصد كسب وكارها از این شرایط تأثیر مثبت گرفته اند. مهم ترین چالش كاهش تقاضا است و پس از آن كاهش حضور نیروی انسانی خود این شركت ها.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب