در سال ۹۸،

نتایج میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو چه بود و به كجا رسید؟

نتایج میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو چه بود و به كجا رسید؟

ایزو وب: در یك سال اخیر باتوجه به مشكلات ناشی از تحریم ها؛ وزارت صمت تصمیم به برگزاری میزهای تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با همكاری قطعه سازان و خودروسازان گرفت. دراین زمینه در مجموع سه میز تعمیق ساخت داخل برگزار و قرارداد داخلی سازی 99 قطعه توسط 89 قطعه ساز، به ارزش 3 هزار و 201 میلیارد تومان و كاهش ارزبری 275 میلیون یورویی منعقد شد.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، برگزاری میز داخلی سازی در صنعت خودرو همچون اقداماتی بود كه در سال ۹۸ توسط وزارت صنعت انجام شد تا علاوه بر تامین قطعات ناقص خودرو های تولیدی، عاملی برای كاهش قیمت تمام شده خودرو باشد و در حقیقت عاملی برای كاهش میزان ارزبری و خودكفایی در تامین قطعات باشد. دراین زمینه، رضا رحمانی- وزیر صنعت، معدن و تجارت - وعده كرده بود كه با افزایش تولید و عرضه خودرو، كاهش قیمت خودرو ها رقم خواهد خورد. پیش بینی شد كه تا آخر سال ۹۸، پنج میز داخلی سازی در صنعت خودرو شكل گیرد.
با برگزاری این میزها و در حقیقت ساخت داخلی قطعات، طبق آمارها، تیراژ تولید خودرو های داخلی روندی افزایشی پیدا كرد اما این رشد تیراژ تولید برخلاف صحبت وزیر صمت، عاملی برای كاهش قیمت كارخانه ای خودرو ها نشد.

میز اول با ۳۵ قطعه و كاهش ارزبری ۸۵ میلیون یورویی
نخستین میز تعمیق ساخت داخل در زمینه قطعات خودرو و در اواخر تیر ماه سال ۹۸ با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون امور صنایع وزارت صمت و تعدادی از قطعه سازان و خودروسازان در محل نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید؛ انجام شد كه ضمن آن قراردادهای داخلی سازی ۳۵ قطعات خودرو به ارزش ۷۴۰ میلیارد تومان با ۳۲ شركت قطعه ساز منعقد شد تا از این طریق بیش از ۸۵ میلیون یورو كاهش ارزبری طی یك سال ایجاد شود.
۲۲۳ شركت در نمایشگاه اول ساخت داخل حضور داشتند كه بیشترین شركت كننده ها از مخابرات، خودروسازی و صنایع كوچك بودند. ضمن اینكه تعداد نیازمندی های اعلام شده برای حضور در نمایشگاه بالغ بر ۲۰۰۰ قطعه بوده است.
گروه خودروسازی سایپا بعد از برگزاری اولین میز تعمیق ساخت داخل، ۲۰ قطعه را داخلی سازی كرد كه موجب كاهش ۱۳۱ یورویی ارزبری قطعات خودرو های سایپا شد.

قرارداد همكاری ۴۲ قطعه ساز برای داخلی سازی ۴۲ قطعه
دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو در مهر ماه ۹۸، در محل وزارت صمت با حضور وزیر صنعت، مدیران خودروساز و مدیران قطعه ساز با چشم انداز تحت پوشش قرار دادن محصول قطعه سازان كوچك و متوسط، انجام شد كه ضمن آن سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلان اینكه با انعقاد قرارداد ۳۶ شركت قطعه ساز برای داخلی سازی ۴۲ قطعه، دومین گام برای كاهش ارزبری ۹۰ میلیون یورویی را رقم خواهیم زد، اعلام نمود كه ارزش این قراردادها بین خودروسازان و قطعه سازان ۱۲۰۰ میلیارد تومان است و صرفه جویی ارزی ۹۰ میلیون یورویی به دنبال خواهد داشت. با برگزاری این دو میز( میز اول و دوم)، در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی داخلی سازی شده و ۱۷۵ میلیون یورو كاهش ارزبری برای كشور به دنبال آورد.
طبق اعلام مدیركل دفتر حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۱۲ قطعه از ۳۵ قطعه میز اول ساخت داخل در صنعت خودرو، تا زمان بزرگزاری میز دوم به تولید انبوه رسیده و ۲۳ قطعه نیز تا آخر سال ۹۸، وارد چرخه تولید انبوه خواهند شد.
همین طور ایجاد سامانه "توانیران" برای پیگیری ساخت داخل یك ابتكار بوده است تا سرمایه گذاران به سمت اطلاعات درست هدایت شوند.
رضا رحمانی- وزیر صنعت، معدن و تجارت- نیز در جلسه میز دوم تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو از قول مساعد بانك مركزی برای تامین نقدینگی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صنایع در شش ماهه دوم سال آگاهی داد و اظهار داشت: برنامه ریزی ها برای كاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات كشور تا سال ۱۴۰۰ انجام شده كه قسمتی از آن در اجرای میزهای تعمیق ساخت داخل دنبال می شود. دستیابی به این هدف نیازمند ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری ارزی و ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی (در مجموع حدود چهار میلیارد دلار) سرمایه گذاری است؛ پس انتظار ما از بخش های مختلف كه توانایی همكاری دارند، این است كه پای كار بیایند و با تضمین بانك مركزی، صندوق های سرمایه گذاری در سطح كشور تشكیل شوند تا سرمایه های مردمی را جذب كرده و در صنایع مورد استفاده قرار دهند.
طبق تاكید وزیر صمت، در سال های گذشته نیز با تحریم صنعت خودرو مواجه بودیم، اما امروز با اراده ای كه وجود داشته، از تحریم ها فرصت ساختیم. امروز نهضت ساخت داخل در صنعت كشور شكل گرفته و باید باور نماییم راه نجات اقتصاد كشور، توجه به تولید ملی است.
جواد سلیمانی - مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا - نیز در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با اعلان اینكه در تامین تمام قطعات خودرو از حالت تك منبعی خارج شده ایم، اظهار داشت كه برای تامین هر قطعه باید حداقل دو یا سه تامین كننده داشته باشیم. در میز دوم نیز داخلی سازی ۳ یا ۴ قطعه در سایپا شروع شده كه این اتفاق میزان ارزبری تولید خودرو را در كشور تا ۲۶۰ میلیون یورویی كاهش خواهد داد و پیش بینی ما این است كه تا آخر سال ارزبری پراید به كمتر از هزار دلار برسد.
فرشاد مقیمی - مدیر عامل ایران خودر- نیز در آن زمان با اعلان اینكه تولید ۶ قطعه جدید در ایران خودرو به تولید انبوه رسیده و تولید ۵ قطعه دیگر نیز در مرحله تست قرار دارد، اظهار داشته بود: از محل قراردادهای منعقد شده برای داخلی سازی خودرو امكان صرفه جویی ۴۴ میلیون یورویی در ایران خودرو فراهم گشته است. شش قطعه كه در میز اول تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو هدف گذاری شده بود، حالا به تولید انبوه رسیده و در خط تولید مورد استفاده قرار گرفته و واردات آنها ممنوع شده است.
آرش محبی نژاد - دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی - نیز در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با اعلان اینكه در ابتدا فكر نمی شد كه به این سرعت نتایج خوبی حاصل شود اما سرعت و نتایجی كه نشست اول داشته ما را غافلگیر كرده است، خواهان این شد كه خودروسازان بر روی یك منبع برای تامین قطعات تمركز كرده و سراغ چند منبع نروند تا تیراژ شكسته نشود.

قطعه سازان برای تشكیل میزهای "مواد اولیه" عجله دارند
چند هفته پس از برگزاری میز دوم، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو ضمن اینكه تامین مواد اولیه برای داخلی سازی قطعات را بزرگترین مشكل میزهای تعمیق داخلی سازی صنعت خودرو دانست، اظهار داشت: در ارتباط با مواد اولیه نیز مقرر است میزهایی برگزار شود، اما با وجود وعده های وزیر صمت هنوز اتفاقی نیفتاده و این درحالی است كه قطعه سازان برای میزهای مواداولیه بسیار بیشتر عجله دارند؛ پس لازم است كه هرچه سریع تر میزهای مواد اولیه تشكیل شده و كاهش ارزبری را به دنبال داشته باشد و "تا زمانی كه میزهای مواد اولیه به نتیجه نرسند؛ میزهای قطعات بی فایده اند!".

میز سوم با ۲۲ قطعه و كاهش ارزبری ۹۹ میلیون یورویی
در اواخر آبان ماه سومین میز تعمیق ساخت داخل قطعات خودرو با حضور سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت، مدیرعامل ایران خودرو، بازرس ویژه وزیر صمت، مدیركل دفتر بازرسی، ارزیابی عملكرد و پاسخگویی به شكایات وزارت صمت و مدیر عامل صندوق پشتیبانی از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته در نمایشگاه بین المللی تبریز اجرا شد.
در میز سوم ساخت داخل در حوزه خودرو، با ۲۱ شركت سازنده برای ساخت ۲۲ قطعه به ارزش ۱۳۳۶ میلیارد تومان قرار بسته شد كه طبق برآوردها، كاهش ارزبری ۹۹ میلیون یورویی را دنبال خواهد داشت.
همین طور در این میز، تفاهم نامه هایی برای ساخت ۷ قطعه توسط ۶ شركت سازنده ویژه استان آذربایجان شرقی با ارزش ۷۲ میلیارد تومان و كاهش ارزبری ۷.۵۶ میلیون یورو به امضا رسید.
علاوه براین سایپا با انعقاد قرارداد داخلی سازی محصولات خود در میز سوم تعمیق ساخت داخل، تولید ۱۴ قطعه دیگر از محصولات خودرا به شركت های ایرانی واگذار كرد. دراین زمینه اعلام گردید گروه خودروسازی سایپا در مجموعه قراردادهایی با سازندگان داخلی به ارزش ۵۷۵ میلیاردتومان، به دنبال آن است كه ارزبری محصولات خودرا سالانه بیش از ۴۷ میلیون یورو كم كند.
سایپا اعلام نمود كه با تحقق اهداف میز سوم تعمیق ساخت داخل، با احتساب دو میز قبلی، در مجموع ۵۳ قطعه از محصولاتش با كاهش ارزبری سالیانه ۱۵۰ میلیون یورو بومی سازی شده است. همین طور با داخلی سازی قطعات میز سوم، ۴۱۸ یورو برای تولید هر دستگاه خودرو تیبا كاهش ارزبری محقق خواهد شد.
این گروه خودروسازی پیش بینی كرده بود كه با برگزاری دو میز چهارم و پنجم در آینده، رقم كاهش ارزبری به ۶۰۰ یورو خواهد رسید.

جمع بندی نتایج ۳ میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو
با برگزاری نخستین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو همزمان با نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید در تیرماه سال۹۸، قراردادی ۷۴۰ میلیارد تومانی میان خودرو سازان و ۳۲ قطعه ساز برای داخلی سازی ۳۵ قطعه خودرو منعقد شد كه زمینه كاهش ارزبری بیش از ۸۵ میلیون یورو در جلوگیری از واردات این اقلام را فرآهم كرد.
همین طور به دنبال برگزاری دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو در شهریور ماه با انعقاد قرارداد ۱۲۳۰ میلیارد تومانی میان خودرو سازان و ۳۶ قطعه ساز برای داخلی سازی ۴۲ قطعه خودرو، مقدمات كاهش ارزبری بیش از ۹۱ میلیون یورو در این صنعت فرآهم شد. در میز دوم ۱۲ قطعه با كاهش ارزبری ۴۴ میلیون یورویی به تولید انبوه رسیدند.
میز سوم نیز كه در آبان ماه در نمایشگاه تبریز برگزار شد، با انعقاد قرارداد ۱۳۳۶ میلیارد تومانی میان خودروسازان و ۲۱ شركت سازنده برای ساخت ۲۲ قطعه، برآورد شد كه كاهش ارزبری ۹۹ میلیون یورویی برایی صنعت خودرو كشور ایجاد شود. یك قطعه از مجموع قطعات قرارداد بسته شده در میز سوم كه منجر به صرفه جویی ارزی ۴۶ میلیون یورویی شده است، تا آخر سال ۹۸، به تولید انبوه رسید.
در این سه میز در مجموع ۹۹ قطعه توسط ۸۹ قطعه ساز به ارزش ۳ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان و كاهش ارزبری ۲۷۵ میلیون یورویی ایجاد می شود.
همچنین همانطور كه اشاره شد طبق اعلام وزیر صمت، قرار بود كه ۵ میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرویی كشور تا آخر سال ۹۸ اجرا شود كه از این تعداد، سه میز برگزار و برای میزهای چهارم و پنجم نیز برنامه ریزی ها انجام شد، اما با شیوع ویروس كرونا و تمهیدات صورت گرفته برای جلوگیری از شیوع بیشتر، برگزاری آنها متوقف گردید.



1399/01/09
18:28:48
5.0 / 5
2313
تگهای خبر: آینده , اقتصاد , بانك , تخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
ایزو وب
ISO Web