آغاز مبارزه با ملخ های صحرایی در هرمزگان و سیستان و بلوچستان

آغاز مبارزه با ملخ های صحرایی در هرمزگان و سیستان و بلوچستان

ایزو وب: سخنگوی سازمان حفظ نباتات كشور از آغاز مبارزه با ملخ های صحرایی در دو استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان آگاهی داد.


محمدرضا میر در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با جدیدترین وضعیت هجوم ملخ های صحرایی، اظهار نمود: طبق اعلام سازمان فائو و پیش بینی های كارشناسان سازمان حفظ نباتات، هجوم ملخ های صحرایی زودتر از موعد و از ۱۰ تا ۱۵ روز قبل در دو استان جنوبی كشور (هرمزگان و سیستان و بلوچستان) شروع شده است.
وی افزود: گروه هایی از ملخ های صحرایی كه در فاز مبارزه قبلی (مرداد ماه سالجاری) داشتیم به هند و پاكستان مهاجرت كردند و الان در حال بازگشت به كشورهای حاشیه دریای سرخ و كشور عربستان هستند كه قسمتی از آنها وارد كشور شده اند، اما بخش عمده آنها به سمت خاستگاه اصلی خودشان هند و پاكستان عزیمت كرده اند.
میر اضافه كرد: با عنایت به آمادگی های به وجود آمده در این زمینه، این گروه ها از ملخ های صحرایی به محض ورود به هرمزگان و سیستان و بلوچستان مورد مبارزه شیمیایی قرار گرفتند. در این دو استان در حال مبارزه هستیم و به صورت روزمره دیده بانی هایی صورت می گیرد كه به محض ورود مبارزه و سمپاشی صورت گیرد.

هجوم اصلی ملخ های صحرایی در دی و بهمن ماه
وی با اشاره به اینكه معادل ۲۰۰۰ هكتار از اراضی مرتعی این دو استان سمپاشی شده اند، اظهار داشت: هجوم اصلی آفت ملخ صحرایی در ماه های دی و بهمن اتفاق می افتد كه در واقع این نوع ملخ ها از منطقه جنوب شرق آفریقا و عربستان وارد كشور می شوند.
میر اشاره كرد: با عنایت به شرایط اقلیمی، احتمال افزایش حجم مبارزه در این فاز هجوم ملخ ها وجود دارد. در فاز قبلی هجوم ملخ های صحرایی حدود ۷۵۰ هزار هكتار مبارزه در سطح كشور داشتیم و احتمال می دهیم كه در این فاز سطح مبارزه به ۹۰۰ هزار تا یك میلیون هكتار برسد.
او در آخر با اشاره به اینكه با عنایت به تمهیداتی كه برای این مساله در نظر گرفته شده مشكل و نگرانی در این زمینه نخواهیم داشت، اشاره كرد: در دوره گذشته هجوم ملخ های صحرایی به كشور، از بهمن ماه تا مردادماه سال قبل مبارزه طول كشید و فكر می كنم در این فاز حداقل تا اواخر مردادماه سال ۱۳۹۹ درگیر مبارزه باشیم.
چندی قبل نیز، سخنگوی سازمان حفظ نباتات در گفت و گو با ایسنا، اعلام نموده بود: بر اساس گزارش های دریافت شده از سازمان جهانی فائو و از آنجائیكه شرایط اقلیمی مناسب برای تكثیر ملخ های صحرایی در كانون اصلی این نوع آفت ها (عربستان و شمال شرقی آفریقا) وجود دارد، در دی ماه سال جاری هجوم باردیگر ملخ های صحرایی را خواهیم داشت كه بیشترین حجم ورود این نوع آفت در استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان خواهد بود.
بگفته این مقام مسئول به سبب اینكه این دفعه هم از سمت كانون های اصلی این آفت (عربستان و شمال شرقی آفریقا) و هم از سمت پاكستان و هند ملخ های صحرایی وارد كشور خواهند شد، احتمال افزایش حجم ورودی ملخ ها و سطح مبارزه با آنها وجود دارد.




منبع:

1398/09/08
10:17:42
5.0 / 5
1461
تگهای خبر: سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
ایزو وب
ISO Web