پشت كردن روسیه به دلار

پشت كردن روسیه به دلار

ایزو وب: سهم دلار از تجارت روسیه با شركای تجاری بزرگ این كشور شدیدا كاهش یافته است.


به گزارش ایزو وب به نقل از راشاتودی، روسیه در امتداد كاهش لطمه پذیری اقتصاد خود از تحریم های آمریكا، سهم استفاده از دلار در مبادلات تجاری خود با چین و هند را كاهش داده است و الان به دنبال افزایش استفاده از روبل و یورو در مبالات بازرگانی خود با اتحادیه اروپا است. برای اولین بار در طول تاریخ این كشور، در سه ماهه نخست سال جاری میلادی بیشتر از ۷۵ درصد صادرات روسیه به هند بر حسب روبل بوده است و در مقایسه با سال ۲۰۱۸، سهم ارزهای محلی در مبادلات روسیه با چین و هند چهار برابر افزایش پیدا كرده است.
برمبنای آمارهای اعلام شده گمرك روسیه، در مبادلات تجاری با چین سهم یورو و روبل از دلار افزایش یافته است و سهم یورو از این مبادلات از ۰.۷ درصد در سه ماهه نخست سال قبل به ۳۷.۶ درصد در سه ماهه نخست امسال افزایش پیدا كرده است. در شرایطی كه سهم روبل از مبادلات با چین به ۹.۶ درصد رسیده است، استفاده از دلار از ۸۷ درصد به تنها ۴۵.۷ درصد كاهش پیدا كرده است.
ماكسیم اورشكین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه رسما خواستار كنار گذاشتن دلار در مبادلات با اتحادیه اروپا و استفاده از یورو و روبل شده است. بانك مركزی روسیه نیز همگام با روند تجارت خارجی در حال كنار گذاشتن دلار از ذخایر خود است به شكلی كه سهم دلار از ذخایر طلا و ارز روسیه حالا به پایین ترین سطح خود در طول ۱۲ سال اخیر رسیده است.
ماه گذشته بانك "جی پی مورگان" آمریكا پیش بینی كرده بود درآینده ای نزدیك سلطه دلار بر بازارهای جهانی اختتام خواهد یافت و نظام پرداخت بین الملل به آسیا، جایی كه یك قدرت بزرگ تر قرار دارد منتقل خواهد شد. این بانك به مشتریان خود سفارش كرده بود كه تمام دارایی های ارزی خودرا به شكل دلار نگه داری نكنند.




منبع:

1398/05/15
12:27:06
5.0 / 5
1824
تگهای خبر: آینده , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web