رفع نقاط حادثه خیز بحرانی جاده ها تا پیش از سفرهای نوروزی
ایزو وب: وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: شركت ساخت و توسعه۷۰۰ كیلومتر بزرگراه جدید راه اندازی كرده كه ۲۰۰ كیلومتر آن آماده شده و ۵۰۰ كیلومتر آن باز با همكاری سازمان راهداری تا اختتام اسفند۹۷ به بهره برداری می رسد.
به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، محمد اسلامی در اجلاس «آمادگی سفرهای نوروزی مدیران كل راهداری سراسر كشور» اظهار نمود: باید در این نشست همه قول بدهیم از این پس دیگر ادارات كل راهداری استان ها با یكدیگر با سر مرز استان ها، مرز شهرستان ها و مرز راهداری ها با شهرداری ها دعوا و درگیری نداشته باشند. در این زمینه باید سیاست ۹۹ قدم اجرا شود و تمام مشكلاتی كه بین این دستگاه ها وجود دارد، برطرف شود چون ضرر آن به مردم می رسد و در حریم شهرها با جاده، همیشه شاهد مشكلاتی در كیفیت آسفالت هستیم چون شهرداری و راهداری آنرا به گردن یكدیگر می اندازند بدین سبب باید با تعامل با یكدیگر، آنرا حل نماییم.
وی افزود: مشكل دیگر این است كه در بعضی جاده ها به سبب نبود بودجه، شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل نتوانسته است تا ساختار محورها را تكمیل كند. امسال قرار بود ۷۰۰ كیلومتر بزرگراه راه اندازی كند كه ۲۰۰ كیلومتر آن تكمیل شده و ۵۰۰ كیلومتر دیگر به سبب كمبود بودجه در زمینه راه اندازی علائم، نصب گاردریل و خط كشی جاده باقی مانده است. برمبنای تفاهمی كه میان راهداری و شركت ساخت انجام شده، مقرر است این ۵۰۰ كیلومتر تا پیش از تعطیلات نوروز با هماهنگی سازمان راهداری كه تعهد كرده این كمبودها را برطرف كند، تكمیل شود.
وزیر راه و شهرسازی مسئله دیگر در ایمنی سفرهای نوروزی را رفع نقاط حادثه خیز جاده ها، عنوان و اظهار نمود: هم اكنون جاده های فرعی هم ترافیك بالایی بویژه در جاده های منتهی به معادن دارند و كامیون ها به سبب تردد بالا، زیرسازی و روسازی جاده های فرعی را تخریب كرده اند كه زندگی مردم را به مخاطره انداخته است. راهداران باید با هماهنگی معدن داران، آنها را وادار كنند تا این مشكلات برطرف شود چونكه در خیلی از مسیرهای فرعی، از ما درخواست ساخت باند دوم را داشته اند ولی ما بودجه راه اندازی این باند را نداریم. در یكی از شهرها كه رفته بودم، در مسجد جامع این شهر، بر روی بنری اسامی ۲۴۰ كشته جاده ای خودرا نوشته بودند كه نشان داده است مردم این شهر به سبب ترافیك بالای جاده های فرعی، در سوگ خانواده های خود كه در جاده ها كشته شده اند، نشسته اند.
وی با تاكید بر ضرورت كنترل تلفات جاده ای اضافه كرد: ۸۰ درصد كشته های جاده ها در سال ۹۷ در جاده های فرعی و روستایی رخ داده كه نشان داده است در جاده های اصلی مشكلات كمتری داریم؛ باید فراوانی تلفات جاده ای برمبنای نوع محورها بررسی شود تا از وقوع بیشتر آن پیشگیری نماییم.
اسلامی با تاكید بر اینكه كل راه های اصلی و فرعی كشور اسكن شده و اطلاعات آنها در سازمان راهداری برمبنای كیفیت آسفالت، موجود است تا بر طبق این اطلاعات، اولویت های اصلی اصلاح جاده ها تعیین شود، اظهار داشت: باید تا پیش از سفرهای نوروزی، اصلاح نقاط بحرانی در دستور كار قرار گیرد و ترمیم راه هایی كه دارای این نقاط هستند به هر صورتی كه شده، نهایی شود.
وزیر راه و شهرسازی اصلی ترین دشمن كیفیت آسفالت را حركت آب بر روی جاده ها دانست و اشاره كرد: نفوذ آب موجب تخریب آسفالت می شود بدین سبب باید راهداران شیب شیروانی های جاده و شیب شانه های جاده را مرتباً كنترل كنند تا از تخریب آسفالت جلوگیری شود. همین طور یكی دیگر از مسائلی كه در تخریب آسفالت جاده اثر دارد، توناژ بار كامیون ها است كه كنترل مرتب این وزن بار حمل شده توسط كامیون ها در دستور كار راهداران باشد.
اسلامی به فرونشست پل های جاده ای به دنبال برداشت غیرمجاز آب رودخانه های كنار جاده ها اشاره نمود و اضافه كرد: راهداران وظیفه دارند تا نحوه برداشت از رودخانه ها را مرتباً كنترل كنند و به كشاورزان تذكر بدهند تا از تخریب پل ها جلوگیری شود. برای افزایش كنترل ها، مقرر است از سیستم های هوشمند و پهپاد استفاده نمائیم.
وی درباره ضرورت مراقبت راهداران از عدم تجاوز به حریم راه ها بعنوان یكی دیگر از اولویت های ادارات كل راهداری استان ها یاد كرد و افزود: باید قبل از آنكه مبادرت به ساخت وسازها در حریم راه ها شود، جلوی آنرا بگیرید نه اینكه صبر كنید ابتدا ساخت وساز شود، سپس حكم قلع و قمع بگیرید. هرجا ساخت وساز در حریم جاده ها رخ دهد، در وهله اول بالقطع راهدار محكوم بوده كه نتوانسته از آن پیشگیری كند. یكی دیگر از مشكلات راهداری ها در زمینه ورود حریم جاده، تلاقی طرح های هادی با حریم راه ها است كه در این زمینه باز باید با بنیاد مسكن در زمینه طرح هادی هماهنگی شود.
وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهارات خود به ضرورت ارتقای كیفیت مجتمع های بین راهی اشاره نمود و اظهار داشت: مهم ترین مدل راه اندازی مجتمع بین راهی، ساخت مجتمع های زنجیره ای است كه با سرمایه گذاری بالا، به نمایش خدمات باكیفیت به مردم بپردازند نه اینكه مجتمع های بین راهی كوچك با حداقل سرمایه راه اندازی شود. در آزادراه قم ـ تهران در نزدیكی تهران، دو مجتمع بین راهی راه اندازی شده كه فاقد حداقل امكانات هستند. همین طور باید شركت های حمل و نقلی مكلف شوند تا اتوبوس ها در مجتمع های رفاهی باكیفیت توقف كنند، نه اینكه هر مركزی كه راننده تشخیص داد، مجبور به استفاده از خدمات آن شوند كه كوچك ترین امكانات را ندارند. همین طور لازم است خیرین مسجدساز در زمینه ساخت مسجد، نمازخانه بین راهی و سرویس های بهداشتی باكیفیت در جاده ها ورود كنند.
اسلامی با اشاره به اهمیت استقرار جرثقیل و آتش نشانی در كنار هلال احمر و اورژانس در جاده ها اظهار داشت: آتش نشانی ها به شهرداری ها تعلق دارند اما در بخش جاده ای تابحال آتش نشانی بین راهی نداشتیم كه باید نمایش این خدمات به شركت های دارای مجوز خدمات آتش نشانی داده شود.
وی سوژه مهم دیگر را نظارت و كنترل بر امدادخودروهای جاده ای عنوان نمود و اضافه كرد: هم اكنون امدادخودروها به حال خود رها شده اند و بدون هیچ نظارتی، فعالیت می نمایند كه باید همه آنها شناسایی، آموزش و مجوزهای خاص به آنها داده شود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه پیش بینی می شود در نوروز امسال، سفر با خودروی شخصی نسبت به سال های گذشته افزایش یابد، افزود: از مردم می خواهیم تا در مسافرت، انضباط و احتیاط در رانندگی را نصب العین قرار دهند و رفتارهای مخاطره آمیز نداشته باشند.
به گفته اسلامی، ستاد سفرهای نوروزی در استان ها شروع به كار كرده و وظایف راهداری ها، شست وشوی جاده ها، تعمیر و شست وشوی علائم، احیای خط كشی های جاده ای، تعمیرات جاده ها، تعمیرات شانه ها، رفع نقاط حادثه خیز، اصلاح سرعت گیرهای غیراستاندارد و استفاده از سیستم های هوشمند در انضباط ترافیكی است. همین طور در مناطقی كه احتمال سقوط بهمن وجود دارد، راهداران مستقر شوند و در نوروز امسال از ماشین آلات راهداری حداكثر استفاده را ببرند.
وی اشاره كرد: مقرر است در سال آینده با همكاری سازمان برنامه و بودجه، ۱۵۰۰ كیلومتر نیوجرسی نسل جدید و ۲۰۰۰ دستگاه دوربین جاده ای را در جاده ها نصب نماییم.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب