عرضه نفت خام در بورس ادامه دارد

عرضه نفت خام در بورس ادامه دارد

ایزو وب: در مرحله نخست عرضه نفت خام در رینگ بین الملل بورس انرژی ایران هشت محموله ۳۵ هزار بشكه ای و در دومین مرحله عرضه ۲۰ محموله ۳۵ هزار بشكه ای نفت خام سبك ایران به فروش رفت؛ مسئولان می گویند این عرضه ها موفق بوده و ادامه خواهد داشت.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، در ماه های گذشته اسحاق جهانگیری - معاون اول رئیس جمهور - اعلام نموده بود كه برای مقابله با تحریم های یك طرفه آمریكا نفت خام در بورس انرژی عرضه می گردد. پس از چند ماه رییس جمهور هم به این مورد تصریح كرد و پس از مدت ها یك میلیون بشكه نفت خام سبك ایران در رینگ بین الملل بورس انرژی ارائه شد.
هر چند كه قیمت نفت خام از قیمت پایه بشكه ای ۷۹ دلار تعدیل شد اما در نهایت هشت محموله ۳۵ هزار بشكه‪‎ ‬ای در عرضه نخست و فروش ۲۰ محموله ۳۵ هزار بشكه‪‎‬ای در مرحله دوم، در مجموع عرضه آزمایشی نسبتا موفقی را در بورس انرژی رقم زد.
مسئولان معتقدند در جریان این عرضه آزمایشی، بازخوردهای موثری دریافت شده است. آنها تاكید می كنند كه همچنان منتظر پیشنهادها و نظرهای سازنده بخش خصوصی هستند تا با لحاظ كردن آنها، نقاط قوت كار را بالا برند و فضا را برای عرضه‪‎‬ای موفق‪‎‬تر و مطمئن‪‎‬تر فراهم نمایند.‬
خوشرو - دبیر امور بین الملل شركت ملی نفت - با اشاره به تصمیم‪‎‬گیری درباره افزایش مهلت تسویه ارزی به ۶۰ روز و همین طور انعطاف قیمتی در عرضه، می گوید «شركت ملی نفت ایران شرایط مساعدی را برای خرید نفت خام با استفاده از بورس انرژی برای بخش خصوصی فراهم نموده است و معتقدیم هیچ خریداری نمی‪‎‬تواند به صورت مستقیم راحت‪‎‬تر از فرآیندی كه در بورس انرژی شكل گرفته، نفت خریداری كند.»
علی حسینی - مدیرعامل بورس انرژی - نیز ابراز امیدواری كرده كه این عرضه ها به صورت منظم صورت گیرد و با این كار بخش ‬خصوصی بتواند وارد معاملات نفت خام شود.
گفتنی است، تعدادی از مسئولان تغییر قیمت را ناشی از كاهش قیمت جهانی نفت دانسته و و می گویند «قیمت كنونی نفت نسبت به زمانی كه اطلاعیه نخست عرضه نفت خام در بورس انرژی انتشار یافت، حدودا حدود ۱۵ دلار كاهش یافته و این كاهش قیمت به صورت طبیعی در قیمت فروش نفت در بورس انرژی هم اثرگذار است؛ همان گونه كه قیمت نهایی هم با عنایت به قیمت روز نفت در زمان تحویل تعدیل خواهد شد.»

با این حساب احتمال دارد با انتشار اطلاعیه های عرضه نفت خام سبك، به صورت منظم شاهد عرضه این كالا در بورس انرژی باشیم و پس از آن هم از معاملات آتی برای داد و ستد نفت استفاده گردد.



1397/08/25
17:29:54
5.0 / 5
1617
تگهای خبر: بورس , شركت , قیمت , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
ایزو وب
ISO Web