رئیس سازمان فنی و حرفه ای اعلام كرد:
مهارت نیروی كار در كشور كافی نیست
ایزو وب: رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، با اشاره به اینكه هم اكنون مهارت نیروی كار در كشور كافی نیست، اظهار داشت: ۴۰ درصد از مخاطبان آموزش های مهارتی از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.
به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، سلیمان پاك سرشت در نشست مشترك سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش كه با مبحث پیوند آموزش های رسمی و غیررسمی مهارتی در محل این سازمان برگزار شد، ضمن تبریك به مناسبت هفته ملی مهارت با اشاره به هدایت آموزش های علمی و مهارتی بازار كار اظهار داشت: تردیدی باقی نمانده كه مهارت آموزی در شرایط فعلی كشور یك مبحث جدی است كه مورد اجماع و اتفاق نظر همه حوزه ها اعم از دستگاههای آموزش دهنده و متقاضیان است.
وی اضافه كرد: واقعیت این است كه مهارت نیروی كار كشور كافی نیست و این مورد در مصادیق مختلف خویش را آشكار می كند، بنابراین، در شرایطی كه برخی كارفرمایان از نیروی كار راضی نیستند، همینطور با جمعیت فارغ التحصیل بیكار مواجهیم، بهره وری نیروی كار پایین است و در عین حال، مهارت كافی در میان جوانان برای ورود به بازار كار وجود ندارد، به معنای آن است كه در حوزه مهارت آموزی گام های باید برداشته شود كه این موضوع، مورد توجه دولت و شخص رئیس جمهور قرار دارد به نحوی كه در ماموریت های وزارتخانه ها مبحث مهارت آموزی مورد تاكید قرار گرفته است.
معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با تاكید بر اینكه جهت گیری و اقدامات در عرصه ارتقا ثبت مهارت آموزی باید با جدیت بیشتری دنبال شود، اضافه كرد: ماموریت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، عرضه آموزش های غیررسمی است و در برنامه های خود باید این مورد به شكل ویژه و متمایز دنبال شود؛ همینطور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت آموزش و پرورش بعنوان دو دستگاه عرضه آموزش های رسمی در جهت اتصال آموزش ها به بازار كار فعالیت های آموزشی خویش را بازتعریف كرده اند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور، با اشاره به گام های مشترك دستگاه های متولی برای ارتقا سطح مهارتی جوانان، فارغ التحصیلان دانشگاهی و نیروی كار اظهار داشت: پیوند آموزش های غیررسمی و رسمی همواره بعنوان یك دغدغه مطرح بوده كه دستگاه های عرضه دهنده آموزش طی سنوات گذشته به صورت منفصل و جداگانه برنامه های خویش را در این حوزه پیگیری می كرده اند؛ ازاین رو ما با فقدان ارتباط سیستماتیك مواجه بودیم كه سعی كردیم با همكاری سه جانبه دستگاه های متولی آموزش، در این راستا گام برداریم.
پاك سرشت افزود: در این زمینه نخستین گام، اجرای طرح ایران مهارت است كه در سال ۹۶ مصوب شد و بر این اساس در دوره های متوسطه اول و دوم برنامه ای برای آموزش دانش آموزان با هدف گرایش و هدایت به بازار كار افزایش سطح مهارتی متناسب با نیاز جسمی، دانش آموزان و پیوند این گروه سنی با فضای كار و كارآفرینی در قالب طرح ایران مهارت شروع شد.
وی با اشاره به اینكه طرح ملی ایران مهارت توسط آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای اجرا می شود، افزود: بر مبنای برنامه ریزی مشترك دو جانبه بین سازمان آموزش و فنی و حرفه ای و وزارت آموزش و پرورش دوره های مهارتی آموزشی ۲۰ ساعته برنامه ریزی شده كه در ساعاتی خارج از فعالیت های تحصیلی دانش آموزان، عرضه می گردد.
معاون وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی با اشاره به اجرای آزمایشی طرح ایران مهارت از سال قبل در استان های قزوین، مركزی، سمنان، گلستان، مازندران و البرز افزود: هم اكنون دستورالعمل اجرای سراسری این طرح آماده شده و این طرح به صورت ملی، از مهرماه از سراسر كشور آغاز می گردد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای كشور افزود: در طرح دوم هم مهارت سازی آموزش های عالی و دانشگاهی در دستور كار قرار گرفت كه در قالب تفاهم نامه ای مشترك با وزارت علوم اجرا می گردد كه در فازهای مختلف اجرای این طرح دانشجویان در محیط های كارگاهی مراكز فنی و حرفه ای در حین تحصیل می توانند آموزش های مهارتی كسب كنند.
پاك سرشت همینطور با تاكید بر اینكه ۴۰ درصد از مخاطبان كسب آموزش های مهارتی در مراكز فنی و حرفه ای از فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند، اضافه كرد: در قالب مذاكرات و توافقات صورت گرفته با وزارت علوم، دانشجویان به جای اینكه بعد از دوران فارغ التحصیلی در صورت احساس نیاز به مهارت های فنی روی آورند، می توانند در حین تحصیل از آموزش های مهارتی بهره ببرند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب