درگفتگو با مهر مطرح شد؛

بازی ضعیف در تجارت گازی، می توانستیم برگ برنده در دست داشته باشیم

بازی ضعیف در تجارت گازی، می توانستیم برگ برنده در دست داشته باشیم

ایزو وب: یك كارشناس انرژی معتقد می باشد یكی از دلایل برد روسیه در روابط بین المللی، وابستگی غرب به گاز آن است و ایران می تواند با فعالیت موثر در بازار گاز، صفحه شطرنج خاورمیانه را به نفع خود تغییر دهد.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، در چند سال اخیر و با اوج گرفتن اهمییت مسائل زیست محیطی، تقاضای گاز در دنیا، بعنوان سوخت پاك و ارزان رو به رشد بوده است. بنابراین با رشد تقاضای گاز، این انرژی برای مصرف كنندگان اهمیت خاصی پیدا كرده چراكه امنیت انرژی آنها به گاز گره خورده است. در سال های اخیرنیز گاز طبیعی جایگاه ویژه ای علاوه بر یك منبع انرژی بعنوان سلاحی قدرتمند در روابط بین الملل پیدا كرده است. به صورتی كه در نگاه كشورهای صادركننده، گاز علاوه بر یك منبع درآمدی قابل اتكا بعنوان یك ابزار افزایش قدرت سیاسی هم درنظر گرفته می گردد.
چنانچه با نیم نگاهی به اوضاع بین المللی می بینیم كه در سال های اخیر، وابستگی گازی اروپا به روسیه نقش موثرتری نسبت به سلاح های جنگی این كشور در دفع تهدیدها داشته است، به صورتی كه كشورهای اروپایی بر سر مسائل مختلف مانند درگیری های اوكراین، آمریكا را در اعمال تحریم ضد روسیه همراهی نكردند. در این شرایط روسیه با درك این مورد كوشیده است تا علاوه بر تسریع در توسعه میادین نفتی و گازی خود، مسیرهای صادرات گاز به اروپا را هم متنوع كند و از طرق مختلف وابستگی اروپا به گاز خویش را افزایش دهد، در همین راستا خط لوله نورد استریم ۲ كه باعث افزایش صادرات گاز به آلمان و چند كشور دیگر اروپایی می گردد با وجود مخالفت امریكا در حال اجرا می باشد.
رامین اسدی، كارشناس ارشد حوزه گاز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه كشورهای اروپایی در سال های گذشته تلاش كردند با بهینه سازی مصرف گاز و جایگزین كردن راه های وارداتی مختلف وابستگی گازی خود به روسیه را كاهش دهند، اظهار داشت: البته تابحال این هدف محقق نشده و حتی در سال های اخیر وابستگی گازی آنها به روسیه بیشتر هم شده است.
وی ادامه داد: كشورهای غربی و خصوصا امریكا همواره سایه تحریم های خود بر ایران را نگه داشته اند. مثلا در چند ماه اخیر رئیس جمهور آمریكا مرتبا ایران را تهدید به خروج از برجام و بازگشت تحریم های ظالمانه خود كرده است و در نهایت هم رییس جمهور آمریكا با خروج از برجام ایران را تهدید به تحریم های دشوار تر از قبل كرد و برخی كشورهای منطقه هم با این سیاست امریكا همراه شدند.
این كارشناس ارشد حوزه گاز با اشاره به اینكه اگرایران هم مانند روسیه دارای روابط گازی گسترده تری بود، شاهد همراهی كشورهای منطقه با تحریم ها نبود، اظهار نمود: ایران بعنوان بزرگترین دارنده ذخایر گاز دنیا كه تابحال هم سهم قابل توجهی در بازار گاز نداشته است، همواره بعنوان یكی از گزینه های تامین پایدار گاز برای كشورهای در حال توسعه مطرح بوده است. از طرفی تامین پایدار انرژی برای كشورهای طرف تقاضا یكی از مولفه های امنیت ملی برای آنهاست. در این شرایط توسعه بازارهای صادراتی گاز ایران و تبدیل شدن به هاب گاز منطقه باعث می گردد تا امنیت انرژی كشورهای طرف تقاضا به ایران گره بخورد و كشورهایی همچون آمریكا نتوانند به آسانی ایران را تحت فشار قرار دهند.
به گفته اسدی تجارت گاز (صادرات و واردات) به علت خصوصیت های خاص خود همچون بلندمدت بودن قراردادها، دشواری جایگزینی گاز برای كشورهای واردكننده و... می تواند امنیت كشورها را به ایران گره زده و بعنوان ابزار بازدارنده تحریم ها عمل كند و همینطور منبع درآمدی بسیار مناسبی برای ایران در زمان تحریم باشد.
وی با تاكید بر اینكه در صورتی كه ایران دارای روابط گازی پر رونق تری بود و با برنامه ریزی راهبردی پیگیر صادرات گاز خود به كشورهای منطقه می شد، امروز به راحتی رئیس جمهور آمریكا نمی توانست ایران را به تحریم های شدیدتر تهدید كند، خاطرنشان كرد: ازاین رو لازم است مسئولین كشور چه در وزارت نفت و چه در وزارت امور خارجه، بیش از پیش پیگیر صادرات گاز ایران به كشورهای منطقه همچون هند، پاكستان، عراق، عمان و كویت باشند.


1397/02/21
18:25:26
5.0 / 5
1692
تگهای خبر: توسعه , صادرات , واردات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
ایزو وب
ISO Web