در جمع خبرنگاران:

سیف: ارز تك نرخی سبب شفافیت می شود، حباب سكه بزودی می تركد

سیف: ارز تك نرخی سبب شفافیت می شود، حباب سكه بزودی می تركد

ایزو وب: رئیس كل بانك مركزی اظهار داشت: یكی از خصوصیت های مدل جدید ارز، شفاف سازی است كه اقتضای امروز بازارهای مالی كشور است.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، ولی الله سیف ظهر امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران با اشاره به اجرایی شدن سیاست های ارزی جدید دولت، تصریح كرد: هم اكنون برای اظهار نظر قطعی در مورد این طرح بسیار زود است، اما اطلاعات جسته و گریخته حاكی از آثار مثبت آن در اقتصاد كشور است.
وی بحران ارزی اخیر در كشور را ناشی از عوامل غیراقتصادی برشمرد و ادامه داد: یكی از خصوصیت های این مدل جدید، شفاف سازی است كه اقتضای امروز بازارهای مالی كشور است. ارز درآمدی كشور سرمایه ای ملی است و برای تخصیص آن باید به درستی دقت نماییم تا به امور اختصاص پیدا كند كه اولویت كشور است و برای انجام اینكار نیاز به ابزار داریم.
رئیس كل بانك مركزی در مورد تعامل قوا در مسئله ارز با اشاره به اینكه خوشبختانه تعامل خوبی در این زمینه وجود دارد، خاطرنشان كرد: شرایط به نحوی است كه انسجام كلی و جدی در همه اعضای دولت وجود دارد و همه با تمام توان در صحنه هستند. پس از جلسه هیئت دولت، جلسه بررسی های اقتصادی برای تدوین مقررات و آیین نامه های مورد نظر است كه بخشی از آنها نیاز به مصوبه دولت داشت و در جلسه امروز هیئت دولت تصویب گردید.
سیف ادامه داد: بعضی مسائل نیازمند هماهنگی بین چند دستگاه است كه عموما بین بانك مركزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است. مواردی است كه بانك مركزی مستقیم ورود می كند؛ به صورت مثال شب گذشته دو آیین نامه نهایی شد و در قالب اطلاعیه منتشر گردید كه یك در مورد ارز تامین خدمات در مورد مسافرین بود كه بلاتكلیف بود و دیگری در مورد فروش سكه بود.
وی با اشاره به اینكه پیش فروش سكه تنوع بیشتری پیدا می كند، تصریح كرد: آنچه مسلم است، قیمت سكه در ۷-۸ روز آینده از قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی تبعیت خواهد نمود و هم اكنون هم این روند مشهود است. در زمان هایی در مورد سكه حباب وجود دارد چراكه متاثر از دو عامل دلار و طلا است، هم اكنون در قیمت سكه حباب وجود دارد و این حباب بزودی تخلیه خواهد شد.
رئیس كل بانك مركزی در پاسخ به سوالی در مورد دیرهنگام بودن اقدامات دولت در مورد ارز، تصریح كرد: این تصمیم فقط تك نرخی كردن ارز نیست، بلكه تصمیمی بود كه بر مبنای آن دولت ساختارهای اقتصادی و مالی را استقامت ببخشد و از فضاسازی ها و التهاب آفرینی ها كه بخشی از آن مربوط به خارج كشور و دشمنان بود، به دور نگه دارد.
وی در انتها اظهار داشت: متناسب با بروز این شرایط خودمان را تجهیز می نماییم و به استقبال شرایطی كه در آینده ممكن است به وجود آید می رویم.

1397/01/22
14:38:22
5.0 / 5
1697
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
ایزو وب
ISO Web