رئیس كنفدراسیون صادرات:

از اهداف صادراتی عقب هستیم، صادرات ۱۱ ماهه حدود ۴۱ میلیارد دلار

از اهداف صادراتی عقب هستیم، صادرات ۱۱ ماهه حدود ۴۱ میلیارد دلار

ایزو وب: رئیس كنفدراسیون صادرات به ارزیابی وضعیت كلی صادرات در سال ۱۳۹۶ پرداخت و خاطرنشان كرد كه از ارقامی كه در هدف گذاری صادراتی تعیین شده بود عقب هستیم.



صادرات یكی از پیشران های اصلی توسعه و رشد اقتصادی می باشد، در كشور ما صادرات با موانع جدی مواجه می باشد كه شاید اصلی ترین آن عدم زیرساخت های مناسبی صادراتی و البته مشكلات در روابط بانكی و نقل و انتقال پولی است. با این حال مسائل برای سال ۹۶ هدف گذاری كه برای صادرات صورت گرفته رسیدن به عدد ۵۰ میلیارد دلاری است كه به صورت كامل این هدف محقق نشده است. محمد لاهوتی در این رابطه در گفت وگو با ایسنا، اظهار نمود: ارزیابی در مورد وضعیت صادرات امسال باید برمبنای اهداف صورت بگیرد. هدف گذاری در سال ۱۳۹۶ رشد حدود ۲۲ درصدی صادرات و رسیدن به مبلغ ۵۰ میلیارد دلاری بوده است.

وی ادامه داد: این آمار در ۱۱ ماهه امسال به حدود ۴۱.۵ میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می گردد كه تا آخر اسفند ماه یعنی در ۱۲ ماهه این عدد به حدود ۴۵ میلیارد دلار برسد. پس ازاین رو از هدف گذاری صورت گرفته فاصله داریم گرچه در آمار ۱۱ ماهه جبران ماه های قبل كه صادرات با رشد منفی روبرو شده بود انجام شد به صورتی كه در ۱۱ ماه صادرات ۵ درصد مثبت شد. بطور قطع این رشد مثبت در انتها سال هم باقی خواهد ماند اما به اعداد و ارقامی كه هدف گذاری شده نرسیده ایم.

مشوق های صادراتی پرداخت نشد

رئیس كنفدراسیون صادرات درباره تاثیر افزایش نرخ ارز بر رشد صادرات خاطرنشان كرد: این رشد مثبت صادرات هم دقیقا به نوسانات ارز در سه چهار ماه گذشته برمی گردد كه كمی به صادرات رونق داده است. ولی در مجموع از اهداف عقب صادراتی هستیم. همینطور بسته حمایتی كه دولت در بودجه سال ۹۶ در نظر گرفته بود متاسفانه بخش پرداخت مشوق های نقدی آن و كمك هزینه های صادراتی تا امروز پرداخت نشده است، ازاین رو در یكی از دلایل نرسیدن به اهداف صادراتی می تواند همین مبحث باشد.

لاهوتی اظهار نمود: در مجموع اگر بخواهیم صادرات سال ۹۶ را ارزیابی نماییم با عنایت به اقداماتی كه در حوزه پولی و مالی پیش از نوسانات ارزی صورت گرفت روند مثبت بود چون كه هم ثبات در بازار وجود داشت و نرخ تسهیلات هم كاهش پیدا كرده بود ولی متاسفانه به علت عدم توجه در حدود پنج سال قبل در مورد تثبیت نرخ ارز و پایین نگه داشتن فنر ارز سرانجام این فنر رها گردید و سبب شد كه ثبات در بازار با مشكل مواجه شود و دولت برای جمع آوری منابع سرگردان، نرخ سود ۲۰ درصدی را اعلام كرد، گرچه این مدتی كه سود ۲۰ درصد اعلام گردید موقت بود ولی تاثیر منفی خویش را بر بازار پولی و نرخ تسهیلات به جا گذاشت كه همچنان ادامه دارد.

وی افزود: از سوی دیگر این نابسامانی ارزی و تصمیماتی كه در مورد واردات و واگذاری ارز به واردكنندگان صورت گرفت به شكلی بازار را از آرامش چهار – پنج ساله جدا كرد و این سه چهار ماه اخیر شرایط مناسبی در بازار وجود نداشت.




1396/12/25
17:56:07
5.0 / 5
1730
تگهای خبر: سود , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
ایزو وب
ISO Web