دیكته نانوشته غلط ندارد؛

آیا واقعا آتا بیشترین تاخیر را در میان ایرلاین ها دارد؟!

آیا واقعا آتا بیشترین تاخیر را در میان ایرلاین ها دارد؟!

به گزارش ایزو وب، مدتی پیش بود که شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، با انتشار جدولی، رتبه بندی شرکت های هواپیمایی را برپایه میزان تاخیر منتشر نمود که برپایه این جدول هواپیمایی آتا در صدر لیست قرار داشت!



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، چندی پیش بود که شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، با انتشار جدولی، رتبه بندی شرکتهای هواپیمایی را بر مبنای میزان تاخیر منتشر نمود که بر طبق این جدول هواپیمایی آتا در صدر لیست قرار داشت!
نکته ای که در انتشار این گزارش و جدول آماری مورد غفلت قرار گرفته، آنست که در گزارش پخش شده، «مجموع دقایق تاخیر» بعنوان معیار اصلی رتبه بندی شرکت ها استفاده شده است. این در شرایطی است که مجموع دقایق تاخیر، ارتباط مستقیم با تعداد پروازهای انجام شده دارد!
به عنوان مثال شرکتی که تنها ۲۰۰ پرواز داشته، مشخصاً ریسک و احتمال تاخیرش کمتر و پایین تر است و شرکتی که بیشتر از ۲ هزار پرواز داشته قاعدتاً ریسک بالاتری را متحمل شده و طبیعتاً میزان تاخیرهایش نسبت به ۲۰۰ پرواز هم بیشتر است.


برای نمونه، هواپیمایی آتا در دوره مورد بررسی بیشتر از ۲۰۰۰ پرواز انجام داده است، در صورتیکه برخی شرکت ها تنها ۹۰ تا ۱۵۰ پرواز داشته اند. بدیهی است شرکتی که تعداد پروازهایش بیشتر از ده برابر یک شرکت دیگر است مجموع دقایق تأخیر بیشتری به علت تعداد بیشتر پروازها ثبت خواهدنمود.
بر اساس این قاعده، و معیار درست برای مقایسه عملکرد، متوسط تأخیر هر پرواز است نه مجموع دقایق تأخیر چونکه بالا بودن عدد «میزان تأخیر» متاثر از کم و زیاد شدن عملیات پروازی است.
اگر جدول یاد شده بر مبنای «متوسط زمان تأخیر»، مورد بررسی دوباره قرار گیرد، احتمالا گرفتار تغییرات زیادی خواهد شد.
بر همین اساس بعنوان مثال، متوسط تأخیر هواپیمایی آتا ۷۹ دقیقه بوده و عملکرد بهتری نسبت به خیلی از شرکتهای هواپیمایی داشته است و برخی شرکت ها حتی با تعداد پرواز خیلی کمتر، متوسط تأخیرهای بیشتر از ۱۰۰ دقیقه دارند!
این مقایسه نشان میدهد که شرکتی با وجود انجام بیشترین تعداد پرواز (۲۰۶۲ پرواز) توانسته متوسط تأخیری پایین تر از بخش بزرگی از ایرلاین ها ثبت کند و در شاخص مهم «میانگین تأخیر»، عملکردی برتر، قابل اتکا و قابل دفاع داشته باشد.
نکته مهم و دقیق آنست که به نظر می آید بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد ایرلاین ها و قیاس عملکردی آنها بر مبنای مبنای دقیق و عادلانه، می تواند زمینه رقابت سالم را فراهم آورد و نهادهای حاکمیتی و ناظر بر آنها تنها با تشکیل رقابت سالم می توانند به رشد و نمو هرچه بیشتر و بهتر پروازها کمک نمایند. به طور خلاصه این مقایسه نشان میدهد که شرکتی با وجود انجام بیشترین تعداد پرواز (۲۰۶۲ پرواز) توانسته متوسط تأخیری پایین تر از بخش بزرگی از ایرلاین ها ثبت کند و در شاخص مهم میانگین تأخیر، عملکردی برتر، قابل اتکا و قابل دفاع داشته باشد. نکته مهم و دقیق آنست که بنظر می رسد بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد ایرلاین ها و قیاس عملکردی آنها مبنی بر مبنای دقیق و عادلانه، می تواند زمینه رقابت سالم را فراهم آورد و نهادهای حاکمیتی و ناظر بر آنها تنها با تشکیل رقابت سالم می توانند به رشد و نمو هرچه بیشتر و بهتر پروازها کمک نمایند.


1404/09/12
10:47:23
5.0 / 5
7
تگهای خبر: شركت , هواپیما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

ایزو وب
ISO Web