چند رایزن بازرگانی داریم؟

چند رایزن بازرگانی داریم؟

به گزارش ایزو وب، هم اکنون، بیشتر از ۲۳ رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف همچون عراق، چین، ترکیه، صربستان، مجارستان و آفریقای جنوبی مشغول فعالیت هستند.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، در شرایطی که توسعه صادرات غیرنفتی به یکی از مهم ترین و حیاتی ترین راهبردهای اقتصادی کشور تبدیل گشته، نقش رایزنان بازرگانی در پیشبرد این هدف ملی، بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت و لزوم یافته است. باتوجه به محدودیت ها و نوسانات درآمدهای نفتی، ایران در سالهای اخیر تلاش نموده تا با تأکید بر قابلیتهای داخلی، تنوع بخشی به بازارهای صادراتی و افزایش حضور در زنجیره های ارزش جهانی، مسیر جدیدی برای رشد اقتصادی و ارزآوری پایدار ترسیم کند. در این بین، رایزنان بازرگانی بعنوان بازوان اجرایی دیپلماسی اقتصادی کشور، نقش محوری در تحقق این اهداف ایفا می کنند. آنها نمایندگان رسمی جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجارت بین الملل هستند که وظیفه دارند فرصت های اقتصادی را در کشورهای هدف شناسایی کرده، ارتباط میان تجار و فعالان اقتصادی ایران با طرف های خارجی را تسهیل کنند و بسترهای لازم برای بسط صادرات، سرمایه گذاری، و همکاریهای صنعتی و فنی را فراهم آورند. این مأموریت ها شامل قشر بزرگی از اقدامات راهبردی است؛ از بررسی و تحلیل بازارهای هدف و عرضه اطلاعات دقیق به فعالان اقتصادی داخلی گرفته تا حضور در نشست ها، همایش ها و نمایشگاه های تخصصی بین المللی، مشاوره به شرکتهای ایرانی برای ورود به بازارهای جدید و هم تبادل نظر با مقامات اقتصادی و تجاری کشورهای میزبان برای رفع موانع صادراتی. به همین دلیل هم سازمان توسعه تجارت ایران در سالهای اخیر با هدف گسترش حضور مؤثر در بازارهای خارجی، روند اعزام رایزنان بازرگانی به کشورهای هدف را به شکل برنامه ریزی شده دنبال کرده و اعلام نموده است که این مسیر همچنان با جدیت ادامه دارد.
در حال حاضر، بیشتر از ۲۳ رایزن بازرگانی در کشورهای مختلف همچون عراق، چین، ترکیه، صربستان، مجارستان و آفریقای جنوبی مشغول فعالیت هستند. این کشورها باتوجه به حجم بالای مبادلات تجاری با ایران و ظرفیتهای بالقوه صادراتی انتخاب شده اند.

فعالیت ۲۳ رایزن بازرگانی


در این ارتباط فرزاد پیلتن، مشاور رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران در امور بین الملل اظهار داشت: هم اکنون حدود ۲۳ نفر از نمایندگان ما در کشورهای مختلف بعنوان رایزن های بازرگانی مشغول فعالیت هستند. این کشورها به طور عمده از اهداف صادراتی ایران به شمار می روند که شامل کشورهای همسایه، و هم کشورهای دوردستی همچون چین، آفریقای جنوبی، ترکیه، صربستان و مجارستان هستند.
وی اضافه کرد: بر مبنای هدف گذاری های تجاری انجام شده در سازمان توسعه تجارت ایران و در امتداد سیاستهای کلان کشور در حوزه دیپلماسی اقتصادی، شناسایی و انتخاب رایزنان بازرگانی از میان افراد واجد شرایط از داخل و خارج از سازمان به انجام می رسد و بعد از تأیید نهایی، این افراد به کشورهای هدف اعزام می شوند.
پیلتن با اشاره به تمرکز بر کشورهایی با حجم بالای تجارت با ایران اشاره کرد: در بعضی کشورها ما بیشتر از یک رایزن بازرگانی مستقر کرده ایم؛ برای نمونه در عراق هم اینک سه نفر در شهر های بغداد، بصره و اربیل حضور دارند. همینطور در چین هم دو نماینده در پکن و شانگهای مستقر هستند. این سیاست در مورد کشورهای همسایه نظیر افغانستان، پاکستان، روسیه و ترکیه هم در دستور کار است.
وی در رابطه با نقش فعال رایزنان بازرگانی در نمایشگاه ها اشاره کرد: نمایشگاه ها یکی از مهم ترین رویدادهای تجاری کشور به شمار می روند. ما هرساله نمایشگاه بین المللی ایران اکسپو را برگزار می نماییم که خوشبختانه امسال با استقبال گسترده تجار خارجی همراه بود. این موفقیت حاصل تلاشهای رایزنان بازرگانی ما و همکاری بخش های اقتصادی سفارت خانه ها و کنسولگری ها در کشورهای مختلف است.
مشاور رئیس کل سازمان توسعه و تجارت ایران در امور بین الملل اضافه کرد: در حاشیه این نمایشگاه ها مذاکرات گوناگونی انجام شد که منجر به امضای تفاهم نامه ها و قراردادهای تجاری شود. همینطور در کشورهای هدف، چه آنهائیکه رایزن بازرگانی داریم و چه آنهائیکه نداریم، سازمان توسعه تجارت همکاری، نظارت و مشاوره لازم را برای حضور شرکتهای ایرانی در نمایشگاه های بین المللی عرضه می کند.
پیلتن اظهار داشت: رایزنان بازرگانی ما همینطور تلاش می کنند هیأت های تجاری خارجی را برای بازدید از نمایشگاه های داخلی دعوت کنند با ظرفیتهای تولیدی و صادراتی کشور آشنا گردند.
وی اشاره کرد: وظایف رایزنان بازرگانی تنها به برگزاری نمایشگاه ها محدود نمی گردد. آنها در زمینه هایی نظیر انتقال اطلاعات بازار، عرضه مشاوره به تجار ایرانی و خارجی، جذب سرمایه خارجی، پیگیری پروژه های خدمات فنی و مهندسی، ارسال اطلاعات مناقصات، رفع موانع و مشکلات زیرساختی تجاری کشور در حوزه هایی مانند گمرک، حمل و نقل، بانک و استاندارد هم فعال می باشند. این اقدامات نقش برجسته ی در تسهیل صادرات کشور ایفا می کند.
باید تأکید شود که باتوجه به نقش فزاینده رایزنان در شناسایی فرصت های صادراتی و رفع موانع تجارت خارجی، تقویت جایگاه آنان در ساختار اقتصادی کشور و گسترش کمی و کیفی شبکه رایزنان بازرگانی، به یک لزوم راهبردی تبدیل گشته است که می تواند در آینده ای نزدیک، نقشی تعیین کننده در رشد صادرات، ارتقاء برند ملی و تثبیت جایگاه ایران در بازارهای منطقه ای و جهانی ایفا کند.

1404/05/15
11:03:30
5.0 / 5
78
تگهای خبر: آینده , استاندارد , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

ایزو وب
ISO Web