تهران تا مشهد ۶ ساعته می شود برقی کردن قطار قدمی حیاتی در توسعه کشور

تهران تا مشهد ۶ ساعته می شود برقی کردن قطار قدمی حیاتی در توسعه کشور

ایزو وب: برقی شدن قطار تهران - مشهد نه فقط سرعت حمل و نقل ریلی را بیشتر می کند، بلکه قدمی حیاتی در راستای گسترش زیرساخت های حمل و نقل پایدار کشور عنوان می شود.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، برقی کردن قطار تهران - مشهد به عنوان یکی از پروژه های راهبردی در حوزه حمل و نقل ریلی کشور، نه فقط به کاهش هزینه ها و بهبود کیفیت خدمات کمک خواهد کرد، بلکه قدمی مؤثر در راستای تحقق اهداف زیست محیطی و کاهش آلودگی هوا بحساب می آید.
این پروژه با هدف پیشرفت راندمان و افزایش ظرفیت حمل و نقل در یکی از پرترددترین و مهم ترین مسیرهای ریلی کشور، درحال اجراست. قطار تهران - مشهد سالانه میلیونها مسافر را جابه جا می کند و با عنایت به حجم بالای سفرها، برقی کردن این خط از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.
استفاده از برق بجای سوخت های فسیلی برای حرکت قطارها، بطور قابل توجهی میزان انتشار گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا را می کاهد. در حالی که آلودگی هوا یکی از چالش های اصلی شهرهای بزرگ است، این پروژه می تواند نقشی مهم در بهبود کیفیت هوای تهران و مشهد ایفا کند. همین طور از طرفی برق به عنوان منبع انرژی ارزان تر و پاک تر نسبت به سوخت های فسیلی، می تواند هزینه های عملیاتی قطارها را کم کند. این امر می تواند سبب بهبود کیفیت خدمات در طولانی مدت شود.
بر اساس این گزارش، با عنایت به این که بخش عمده ای از برق مصرفی کشور از منابع تجدید پذیر تولید می شود، برقی کردن قطارها می تواند به توسعه زیرساخت های انرژی پاک و پشتیبانی از پروژه های انرژی های تجدید پذیر کمک نماید.
نکته حائز اهمیت اینجاست که با وجود مزایای فراوان، پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد با چالش هایی نیز هم راه است. همچون مهم ترین چالش ها می توان به نیاز به بازسازی و نوسازی زیرساخت های ریلی، تامین سرمایه گذاری های لازم و آموزش نیروی انسانی متخصص اشاره نمود. علاوه بر این، اجرای این پروژه نیازمند هماهنگی میان سازمان ها و نهادهای مختلف است که ممکنست با تأخیرهایی همراه باشد.
در رابطه با آخرین وضعیت این پروژه، جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: قطار تهران - مشهد درحال برقی شدن است، که این اقدام سرعت حرکت قطار را نیز به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد رساند.
وی اضافه کرد: آخرین وضعیت پروژه امیدوارکننده است. شرکت چینی که قرارداد با آن امضا شده بود و پروژه نزدیک به ۴ یا ۵ سال متوقف شده بود، بعد از مذاکرات جدید، مجدداً به پروژه بازگشتند و یک سال دیگر قرارداد را تمدید کرده اند. امیدواریم که بحث های شورای اقتصاد و فاینانس دولتی چین که درحال پیگیری هستیم، ظرف دو تا سه ماه آتی حل شود و شاهد شروع باردیگر پروژه باشیم.
ذاکری افزود: به موازات فعال شدن پروژه از بخش غیردولتی و همین طور قسمتی از اعتبارات دولت هم برای شروع موقتا فاز اول پروژه، یعنی از تهران تا گرمسار، درنظر گرفته شده است؛ همین طور هماهنگی های لازم با استانداری خراسان رضوی و راه آهن انجام شده و جلسات مشترکی داشتیم که امیدواریم در آینده نزدیک وارد فاز عملیاتی شود.

برقی کردن قطار تهران - مشهد؛ قدمی مهم در راستای توسعه حمل و نقل ملی

در نهایت، برقی کردن قطار تهران - مشهد به عنوان یک پروژه بزرگ ملی، نه فقط به پیشرفت کیفیت خدمات حمل و نقل ریلی کمک می نماید، بلکه می تواند نقشی مهم در راستای بهبود وضعیت محیط زیست و کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی ایفا کند. این اقدام قدمی استوار در امتداد تحقق توسعه پایدار در بخش حمل و نقل ریلی کشور به شمار می آید و در صورت اجرای موفقیت آمیز، می تواند الگویی برای سایر پروژه های مشابه در سطح کشور باشد.

کاهش زمان ۶ ساعته سفر به مشهد با برقی سازی

در ادامه، سید حسین میرشفیع نماینده و مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی در گفتگو با خبرنگار مهر درباب آخرین وضعیت پروژه برقی سازی راه آهن تهران - مشهد اظهار داشت: این پروژه سال ها در دستور کار وزارت راه قرار داشته و چندین مرتبه به مرحله مناقصه، انتخاب پیمانکار و انجام مطالعات گسترده رسیده است.
وی افزود: متاسفانه هربار به دلایلی، عمدتا بدقولی سرمایه گذاران چینی، متوقف شده است. حتی در آخرین مرحله، قرارداد منعقد و تامین مالی سهم فاینانس از طرف ایران انجام شده بود، اما در نهایت پروژه متوقف ماند. اخیراً مذاکرات جدیدی از طرف شرکت راه آهن و وزارت راه با طرف چینی در حال انجام می باشد. این مذاکرات در قالب طرحی بزرگ تر، تحت عنوان کریدور چشمه ثریا که از مرز سرخس تا مرز ترکیه امتداد دارد، دنبال می شود. در این چارچوب، تلاش بر این است که از منابع سرمایه گذاری دولت چین بهره گرفته شود.
میرشفیع ضمن اشاره به ورود سرمایه گذاران داخلی به این پروژه اشاره کرد: از شروع امسال، گروهی از سرمایه گذاران داخلی با محوریت «انجمن خیرین راه و ترابری» با منابع داخلی اقداماتی را برای اجرای این پروژه شروع کردند، آنها مطالعات قبلی را بازنگری کرده و برآوردهای جدیدی انجام داده اند. خوشبختانه طی سالیان اخیر ظرفیتهای داخلی در این عرصه به شدت توسعه یافته، به شکلی که حال تمامی تجهیزات مورد نیاز برقی سازی راه آهن را می توان از منابع داخلی تامین کرد.
وی افزود: در قرارداد اولیه با چینی ها، هزینه برقی سازی راه آهن تهران - مشهد حدود ۲ میلیارد دلار ارزیابی شده بود. اما برمبنای محاسبات جدید، این رقم به ۱.۳ میلیارد دلار کم شده که شامل تامین ۲۰۰ دستگاه واگن و ۷۰ دستگاه لوکوموتیو نیز می شود، البته بخش خصوصی اعلام آمادگی کرده است که ۵۰ درصد این منابع را تامین کند.
مشاور سابق وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به مذاکره با شرکت راه آهن در این پروژه اظهار داشت: هم اکنون، شرکت راه آهن آمادگی دارد تا حدفاصل تهران تا گرمسار را با منابع دولتی برقی کند. برای سایر بخش های مسیر، سرمایه گذاران داخلی و انجمن خیرین راه و ترابری اعلام آمادگی کردند که با ۵۰۰ میلیون دلار، این پروژه را اجرا کنند. چنانچه پیشرفت سرعت قطار و اصلاح خط موجود نیز به این طرح اضافه شود، به ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری بیشتر نیاز خواهد بود.
میرشفیع تاکید کرد: در عرصه تامین ناوگان، شرکت های حمل و نقل ریلی داخلی اعلام نمودند که قادر به تامین نیازها بصورت مستقل هستند. اگر دولت اراده کافی داشته باشد، این پروژه ظرف ۳ تا ۴ سال عملیاتی خواهد شد. برقی سازی این خط نه فقط سبب کاهش هزینه های بهره برداری خواهد شد، بلکه مشکل تامین لوکوموتیوهای دیزلی و هزینه های بالای تعمیر و نگهداری آنها نیز مرتفع می شود.
وی درباب تامین برق مورد نیاز این مسیر اظهار داشت: سرمایه گذاران داخلی آمادگی دارند تا برق مورد نیاز راه آهن برقی تهران - مشهد را تامین کنند. این مساله در قالب بسته های مشارکتی به شرکت راه آهن ارائه شده و امیدواریم روند اجرائی پروژه به سمتی برود که از توان داخلی بیشترین استفاده را ببریم.
کارشناس ریلی همین طور در آخر تصریح کرد: در پروژه برقی سازی راه آهن تهران - مشهد نیز انجمن خیرین راه و ترابری به همراه برخی از سرمایه گذاران ایرانی آمادگی دارند تا ۵۰ درصد منابع مالی را تامین کنند، در صورت تامین ۵۰ درصد باقیمانده توسط دولت، این پروژه در مدت چهار سال تکمیل خواهد شد و سرعت سیر قطار تهران - مشهد به شش ساعت کاسته می شود.

آخرین وضعیت پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد

به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، پروژه برقی کردن قطار تهران - مشهد یکی از پروژه های حیاتی و راهبردی در عرصه حمل و نقل ریلی کشور است که نه فقط با هدف بهبود کیفیت خدمات و کاهش هزینه ها درحال اجراست، بلکه به عنوان قدمی مهم در امتداد توسعه پایدار و کاهش آلودگی محیط زیست درنظر گرفته می شود. برقی سازی این مسیر، با کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و وابستگی به سوخت های فسیلی، تأثیر شایان توجهی بر بهبود کیفیت هوای تهران و مشهد خواهد داشت.
علاوه بر موارد ذکر شده، این پروژه سبب افزایش سرعت حرکت قطارها به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد شد، که تسهیل حمل و نقل مسافران و کاهش زمان سفر را در پی خواهد داشت. به همین دلیل، این پروژه اهمیت بالای ی در پیشرفت زیرساخت های حمل و نقل ریلی و تحقق اهداف زیست محیطی ایفا می کند.
با وجود توقف های قبلی، مذاکرات جدید با شرکت های چینی و سرمایه گذاران داخلی روند اجرائی پروژه را باردیگر فعال کرده و پیش بینی می شود که عملیات مرحله اول آن از تهران تا گرمسار به زودی به بهره برداری برسد. در صورتیکه تامین منابع مالی بطور کامل صورت گیرد، این پروژه در مدت ۴ سال به انتها خواهد رسید و سرعت قطارها به ۶ ساعت کاسته می شود.


منبع:

1404/02/16
10:20:19
5.0 / 5
7
تگهای خبر: آموزش , آینده , اقتصاد , تجهیزات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

ایزو وب
ISO Web