پنجره واحد مدیریت زمین، تنها مرجع صدور گواهی مستثنیات

پنجره واحد مدیریت زمین، تنها مرجع صدور گواهی مستثنیات

ایزو وب: طبق تازه ترین اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران پذیرش درخواست صدور گواهی مستثنیات از این پس فقط بوسیله سامانه پنجره واحد مدیریت زمین امکان پذیر است.



به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، سامانه پنجره واحد مدیریت زمین، یکی از ۲۳ پروژه اولویت دار دولت الکترونیک است که به منظور ایجاد سهولت در ارائه خدمات و مجوزهای زمین محور و مدیریت و پایش بهینه اراضی ایجاد و به راه افتاده است.

از مهم ترین اهداف این سامانه میتوان به ثبت و صدور مجوزهای در رابطه با ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارش های مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین در رابطه با حوزه زمین اشاره نمود.

سامانه مذکور دارای دو زیر سامانه با عنوان درگاه متقاضیان و پایش اراضی است و الان به نشانی https: //iraneland.ir قابل دسترس و استفاده برای کاربران است.

در همین رابطه به تازگی- مازیار مباشری- مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی- در زمینه آخرین تحولات صدور گواهی، استعلام و مجوزهای حوزه زمین اظهار نمود: از این پس، پذیرش هرگونه درخواست استعلام اراضی در خارج از بستر سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ممنوع می باشد و این خدمت به صورت الکترونیکی و صرفاً توسط سامانه زمین عرضه می شود.

صدور گواهی مستثنیات توسط سامانه زمین

وی جزئیات بیشتر خدمت صدور گواهی مستثنیات را چنین تشریح کرد: اراضی مستثنیات به آن بخش از اراضی کشور اطلاق می شود که دارای مالکیت اشخاص حقیقی یا حقوقی بوده و مستثنی از قانون ملی شدن هستند و برآورد می شود حدود ۸۵ درصد از اراضی کشور را اراضی ملی می سازند.

مباشری اضافه کرد: اولین گام در حفاظت اراضی ملی و پیشگیری از اتلاف و تغییر کاربری، تشخیص و تفکیک آنها از اراضی مستثنیات است که این مهم از راه پاسخ به استعلام اراضی یا صدور گواهی مستثنیات صورت می گیرد. از این منظر میتوان گفت، گواهی یاد شده، یکی از پایه ای ترین استعلام­ های حوزه اراضی به حساب می آید که در اکثر خدمات قابل عرضه در اراضی کشاورزی و اراضی ملی مورد نیاز است. این خدمت پیش از این توسط ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و به وسیله رجوع حضوری متقاضی به دفاتر پیشخوان عرضه می شد، اما از این پس تنها مرجع ثبت این درخواست سامانه پنجره واحد مدیریت زمین است که این امر هم به صورت کاملا الکترونیکی و بدون احتیاج به رجوع حضوری متقاضیان و به صورت مجانی از راه سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت می پذیرد.

ارائه خدمت از راه دفاتر پیشخوان

مدیرکل دفتر تدوین ضوابط فنی و مقررات دولت الکترونیکی در مورد ایجاد تمهیداتی برای آن دسته از متقاضیان مردمی با شرایطی نظیر سالمندان، معلولین، کم سواد یا بیسواد که منجر به عدم توانمندی آنها در ثبت الکترونیکی درخواست ها می شود، اظهار داشت: طی تفاهمنامه ای که میان سازمان فناوری اطلاعات ایران و کانون دفاتر پیشخوان خدمات دولت منعقد شده، اقدامات فنی جهت برقراری اتصال دفاتر مذکور به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین صورت گرفته و بهره برداری از این امکان، الان در دفاتر پیشخوان خدمات دولت با پرداخت کارمزد مصوب نهادهای تنظیم گر این دفاتر برای انجام اموری نظیر تایپ و ورود اطلاعات، اسکن مدارک و نظایر آن امکان پذیر است.

متقاضیان جهت استفاده از خدمت الکترونیکی استعلام اراضی، نیازمند بارگذاری مدارکی همچون مختصات نقاط (پولیگون) زمین مورد استعلام، نامه مرجع استعلام کننده، نوع سند، شماره پلاک اصلی، آدرس محلی زمین و اسکن نقشه زمین هستند. این خدمت پیش از این به صورت آزمایشی در استانهای کرمانشاه و گلستان به بهره برداری رسیده بود و اخیرا هم به سراسر کشور تعمیم داده شده است.

گفتنی است، صدور گواهی مستثنیات تنها یکی از خدمات و استعلامات پرکاربردی است که توسط سامانه پنجره واحد مدیریت زمین عرضه می شود و خدماتی همچون تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی، واگذاری اراضی ملی و دولتی برای طرح های کشاورزی و صنعتی، تعیین نوعیت اراضی، تعیین حدود اراضی روستایی و صدور مجوز تاسیس و توسعه شهرک های صنعتی غیر دولتی هم در این سامانه عرضه می شود. مطابق قانون، تمام خدمات یاد شده باید، صرفاً از راه پنجره واحد عرضه شود و حسب ابلاغ سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به کلیه ادارات تابعه در استان­ های کشور اقدامات خارج از این سامانه متوقف شده است.

از سوی دیگر هفته گذشته اعلام گردید آمارهای پنجره واحد مدیریت زمین نشان داده است این سامانه شاهد تحولی چشم گیر در ثبت درخواست های موفق، کاهش زمان پاسخگویی به استعلامات و رشد پاسخگویی دستگاه ها به استعلامات حوزه زمین در بهار سالجاری بوده است.

افزایش سرعت انجام کارهای اداری زمان بر و بی نیازی از این اتاق به اتاق دیگر رفتن در ادارات مختلف دولتی، همواره از اصلی ترین انتظارات مردم از دولت بوده است ازاین رو آمار نشان داده است سامانه زمین به میزان قابل توجهی توانسته است به این بخش از مطالبات مردمی پاسخ دهد؛ در واقع تجمیع دستگاههای متولی پاسخگویی به استعلامات در سامانه زمین سبب بهبود قابل توجه میانگین زمان پاسخگویی به استعلامات در بهار سالجاری شده است.

طی سه ماهه یاد شده، حدود ۵۰ هزار استعلام الکترونیکی از راه سامانه زمین دریافت شده است و میانگین پاسخگویی به استعلامات معادل ۴۲ روز بوده است که با اضافه شدن استعلامات جدید به ۵۸ روز افزایش پیدا کرده بود. اما با پیگیری های انجام شده، این مدت زمان حدودا نصف شد و به ۲۵ روز رسید که بهبود قابل توجهی را نشان داده است.





منبع:

1402/05/11
08:50:11
5.0 / 5
282
تگهای خبر: توسعه , خدمات , سازمان , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
ایزو وب
ISO Web