چرا بلیت قطار سخت پیدا می شود؟

چرا بلیت قطار سخت پیدا می شود؟

به گزارش ایزو وب، کمبود بلیت قطار موضوعی است که در تابستان سال جاری بخصوص هفته های اخیر بیشتر به چشم می خورد و مسافران از آن حرف می زنند، مشکلی که به قول کارشناسان به علت افزایش تقاضا برای سفر در دوران بعد از کرونا و البته کاهش تعداد ناوگان ریلی اتفاق افتاده است.



به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، طی هفته ها و ماه های گذشته کمبود بلیت قطار مشکلاتی برای مسافران در سفرهای ریلی بوجود آورده است. مشکلی که به اعتقاد کارشناسان علل گوناگونی دارد.

محمد رجبی - نایب رییس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران- در گفتگو با ایسنا اظهار نمود: بعد از دوران پیک شیوع کرونا و با گسترش واکسیناسیون در سال گذشته، تقاضا برای سفرهای ریلی مانند دیگر حوزه های حمل و نقل به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا کرده است و از طرفی با عنایت به بالابودن هزینه های عملیاتی ناوگانی در این زمان به شبکه ریلی اضافه نشده است. البته معاون اول رئیس جمهور به تازگی به وزیر راه دستور داد که روش های گوناگونی در جهت افزایش انگیزه های لازم برای جذب سرمایه گذاری را به کار بندد اما در این حوزه انگیزه ای وجود ندارد.

وی اضافه کرد: چند شرکت معدود خصوصی ریلی علاقه ای برای توسعه ناوگان ندارند و بقیه هم شرکت ها هم که زیر مجموعه نهاد یا ارگان دولتی هستند بر مبنای تکالیف اجتماعی دیکته شده از سوی سازمان متبوع شان عمل کرده و حتی با وجود ضرر و زیان، سیرشان را ادامه می دهند. در این میان هم در فضای بازار سرمایه و بیزینس های دیگر، انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری در بخش ریلی وجود ندارد چون که بعنوان مثال امروزه سرمایه گذاران معتقدند که در بازه زمانی مشخص باید سرمایه آنها بازگردد تا صرفه اقتصادی برایشان وجود داشته باشد اما وقتی بازگشت سرمایه اتفاق نیافتد، انگیزه ای هم به وجود نخواهد آمد.

نایب رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد: در دهه ۸۰ انگیزه های خوبی برای سرمایه گذاری بود و دولت اعلام نمود که تسهیلات با کارمزد چهاردرصد به سرمایه گذاران پرداخت می کند یا این که اگر تسهیلاتی دریافت نمودند دولت مازاد سود و کارمزد تسهیلات بیشتر از چهار درصد را به سرمایه گذاران پرداخت می کند. از طرفی دولت ۱۵۰ واگن غزال وارد کرد که با نظارت خودش باکیفیت خوبی ساخته شده بود و این واگن ها را با قیمت مناسب عرضه نمود.

رجبی افزود: هم اکنون با افزایش هزینه های عملیاتی و با اعداد و ارقام واقعی که وجود دارد توان و انگیزه سرمایه گذاری در صنعت ریلی وجود ندارد و نرخ بلیت تکلیفی هم بر این مشکل افزوده است. البته اگر همین تعداد ناوگان می توانست در روز ۱۵۰۰ کیلومتر سیر انجام دهد بهره وری افزایش و هزینه های سیر کاهش پیدا می کرد اما امروز در نهایت ۹۰۰ کیلومتر سیر در راه تهران-مشهد صورت می گیرد چون که سرعت سیر پایین است.

وی اعلام نمود: هم اکنون حدود ۷۰ کیلومتر سرعت سیر قطارهای مسافری در کشور است و حداکثر این سرعت به حدود ۱۳۰ کیلومتر می رسد در حالیکه قطارهای تندرو در دنیا با سرعتی بیشتر از ۲۰۰ کیلومتر سیر می کنند. البته باید اظهار داشت که سرعت سیر با دستور و ابلاغیه افزایش نمی یابد و باید زیرساخت ها و ملزومات آن فراهم گردد. بعنوان مصال خطوط باید بازسازی و نوسازی شده و سوزن ها باید تعویض شود که اعتباری حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

رجبی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که امروز سبب کاهش بلیت قطار شده اینست که در طول در ۱۱ سال قبل تعداد واگن های مسافری از ۱۷۰۰ واگن به حدود ۱۱۰۰ واگن رسیده و این به مفهوم خروج حدود ۶۰۰ واگن با وجود اضافه شدن واگن ها در سالهای اخیر بوده است. از طرفی به علت نوع فرهنگ مردم ظرفیت واگن های موجود هم کاهش پیدا کرده و واگن های شش تخته به چهارتخته تغییر کرده اند.





منبع:

1401/05/24
10:00:48
5.0 / 5
377
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , توسعه , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
ایزو وب
ISO Web