واكنش دبیر كانون كامیونداران به افزایش نرخ لاستیك؛

لاستیک سنگین 50 درصد گرانتر از نرخ مصوب عرضه می شود

لاستیک سنگین 50 درصد گرانتر از نرخ مصوب عرضه می شود

ایزو وب: دبیر کانون سراسری کامیونداران می گوید لاستیک های سنگین تولید داخل، همین الان هم 50 درصد بالاتر از نرخ مصوب وزارت صمت درحال عرضه به رانندگان است.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر در ایام اخیر برخی شرکت های تایرسازی با انتشار نامه ای در سامانه کدال (پایگاه شفاف سازی اطلاعات شرکت های بورسی) از موافقت دستگاه های ذی ربط همچون سازمان پشتیبانی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان با افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک سنگین آگاهی داده اند.
موافقت با افزایش ۳۰ درصدی قیمت لاستیک سنگین تولید داخل؟


روغن موتور هم گران می شود
همچنین انجمن شرکت های تولید روغن موتور نیز از موافقت سازمان حمایت با افزایش قیمت روغن موتور که تنها ۴ شرکت در ایران این محصول را تولید می کنند، آگاهی داده است.

این اعلام عمومی افزایش قیمت لاستیک و روغن موتور در حالی است که هنوز نه سازمان حمایت در این خصوص اظهار نظر رسمی کرده و نه ستاد تنظیم بازار؛ هر چند که شنیده ها حاکی از واگذاری تصمیم گیری در این خصوص به ستاد تنظیم بازار است و سازمان حمایت قرار نیست دیگر درباره نرخ های مصوب کالاهای تولید داخل اظهار نظر کند.
موافقت ستاد تنظیم بازار با افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل جاده ای بار
افزایش قیمت لاستیک سنگین و روغن موتور تولید داخل در حالی است که ۱۵ اردیبهشت امسال ستاد تنظیم بازار با افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل کالا در جاده ها موافقت کرده بود.


دبیر کانون کامیون داران: قبل از افزایش نرخ مصوب لاستیک، قیمت آن در بازار آزاد بالا رفته بود
احمد کریمی دبیر کانون سراسری انجمن های صنفی کامیون داران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار نمود: در حالی از طرف شرکت های سازنده اعلام شده که مقرر است نرخ لاستیک سنگین ۳۰ درصد افزایش یابد که همین الان نرخ مصوب لاستیک سنگین از طرف وزارت صمت جفتی ۸ میلیون تومان برای اقلام پُر مصرف تعیین شده ولی در بازار آزاد ۱۲ میلیون تومان هر جفت لاستیک سنگین به فروش می رسد.
وی علت این نابه سامانی را ضعف نظارت وزارت صمت دانست و اظهار داشت: این که تایرسازان می گویند قیمت ها را بالا برده ایم چون سودی کسب نمی نماییم، قابل قبول نیست؛ مگر چه میزان می خواهند سود کسب کنند که باز هم می خواهند نرخ محصولات خودرا افزایش بدهند؟
دبیر کانون کامیون داران افزود: اگر این ۳۰ درصد به نرخ لاستیک مصوب افزایش یابد، بطور قطع معادل همان به نرخ بازار آزاد لاستیک های سنگین افزوده خواهد شد و آنکه متضرر می شود، رانندگان هستند.
کریمی تصریح کرد: در یک سالی که سامانه کالا بعنوان تنها مرجع عرضه و فروش یا تحویل حواله خرید لاستیک سنگین از طرف وزارت صمت در نظر گرفته شده، می بینیم که نرخ های مندرج در آن با نرخ های بازار آزاد تفاوت شایان توجهی دارد؛ بطورمثال محصولات یک برند داخلی که لاستیک باکیفیت عرضه می کند را به هیچ وجه نمی گردد در سامانه کالا تهیه کرد اما به آسانی در بازار آزاد یافت می شود که بنظر می رسد تولیدکننده داخلی این کالا، ۸۰ درصد آنرا به فروشندگان لاستیک و خارج از سامانه کالا می فروشد.
افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل، غیر فنی و کارشناسی بود
وی درباره افزایش کرایه حمل اظهار داشت: کرایه حمل جاده ای کالا را با کج سلیقگی ۳۵ درصد افزایش داده اند و پشتوانه علمی، فنی و کارشناسی نداشت؛ در صورتیکه در سالهای قبل برمبنای تن-کیلومتر محاسبه می شد که در آن همه هزینه های رانندگان همچون دستمزد رانندگان غیر مالک، گرما یا سرمای هوای مبدأ و مقصد، پیمایش، هزینه لاستیک و روغن و قطعات و… هم در آن لحاظ می شده است.
کریمی اظهار داشت: ولی الان افزایش ۳۵ درصدی کرایه حمل با هزینه های رانندگان و تورمی که در جامعه وجود دارد، همخوانی ندارد.
افزایش قیمت روغن موتور؟
این فعال صنفی صنعت حمل و نقل جاده ای درباره افزایش قیمت روغن موتور بیان کرد: در سال قبل طی ۳ مرحله شرکت های روغن ساز و پالایشگاه های تولیدکننده روغن موتور مبادرت به افزایش قیمت روغن موتور کردند.
وی اشاره کرد: هر بار که قیمت روغن موتور بیشتر می شد، تا یک هفته روغن در بازار بود اما پس از یک هفته باردیگر روغن در بازار کم می شد و شرکت های روغن ساز محصولات خودرا عرضه نمی کردند و وقتی در جلسات به آنها اعتراض می کردیم، می گفتند تولید محصول با این قیمت ها به صرفه نیست.


منبع:

1401/03/10
16:53:52
5.0 / 5
487
تگهای خبر: بازار , بورس , تولید , سازمان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
ایزو وب
ISO Web