گزارش ایزو وب؛

۲ ماه مانده تا آخر مهلت وعده وزیر

۲ ماه مانده تا آخر مهلت وعده وزیر

به گزارش ایزو وب وزیر صمت وعده کاهش قیمت خودرو را تا آخر سال داده بود با این وجود بررسی بازار نشان داده است که هر چند وقت یکبار قیمت ها با نوسانات نرخ دلار به صورت موقتی بین ۲ تا ۵ میلیون تومان کاهشی می شوند.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، اول آبان ماه سالجاری و قبل از اعمال افزایش قیمت خودرو در کارخانه، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت وعده داد که «با طراحی برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو، به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت ها کاهش پیدا کند و این مهم تا آخر سال ملموس خواهد شد.»
وزیر صمت در حالی این وعده را داد که تورم فعلی کشور ۴۳.۴ درصد است که این نرخ در بخش خودرو بیشتر خویش را نشان داده است چونکه اغلب مواد و قطعات مورد استفاده در این صنعت چه داخلی ها و چه وارداتی ها، بر مبنای دلار نیمایی و یا آزاد، قیمت گذاری می شوند.
بازار خودرو رهاست
بر همین اساس، بررسی وضعیت بازار آزاد ۲ ماه مانده تا آخر مهلت وعده وزیر، نشان داده است که قیمت ها کاهش خاصی را نداشته اند و هر چند وقت یک مرتبه بنا به تأثیری که از نوسانات نرخ دلار می گیرند، کاهش بین ۲ تا ۵ میلیون تومانی می یابند.
در واقع خودروهایی که میانگین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان با کارخانه فاصله قیمتی دارند، به جای این که به قیمت درب کارخانه نزدیک شوند، هر چند وقت یک مرتبه حداکثر ۵ میلیون تومان کاهش قیمت می خورند؛ این گزاره نشان داده است که مدیریت خاصی بر بازار خودرو حاکم نبوده و قیمت ها با نوسانات نرخ دلار هماهنگ هستند.
بنابراین به نظر می آید برای کاهش قیمت خودرو در بازار دولت باید فکری به حال دلالان و سوداگرانی کند که نبض بازار را در دست گرفته اند و مصرف کننده توانی برای خرید خودرو ندارد و به ناچار باید در قرعه کشی هایی شرکت نماید که در هر دوره میانگین بین ۲ تا ۵ میلیون نفر ثبت نام می کنند اما فقط تعداد اندکی شانس برنده شدن در قرعه کشی را می یابند.
از سویی دیگر با عنایت به این که درحال نزدیک شدن به ایام پایانی سال و افزایش تقاضا برای خرید خودرو هستیم، اهمیت مدیریت بازار خودرو دوچندان می شود.
در این رابطه حجت اله فیروزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: قیمت خودرو یکی از داغ ترین بحث های جامعه است، چونکه بر نظام اقتصادی و قیمت سایر کالاها اثرگذار بوده و یکی از کالاهای موردنیاز مردم در شرایط کنونی است یعنی به هر میزان که بتوان بازار خودرو را ساماندهی کرد، به همان میزان به جو روانی حاکم بر اقتصاد کمک خواهد شد.
فیروزی می گوید: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید بعنوان متولی تولید اشراف کاملی بر بازار خودرو داشته باشد و برای زمان هایی مانند ماه های پایانی سال که تقاضا در بازار خودرو افزایش می یابد، تنظیم گری های لازم را انجام دهد. به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، میانگین قیمت خودرو های پرفروش در بازار و کارخانه به شرح جدول زیر است.خودرو (۱۴۰۰)قیمت بازار (۲۵ دی ماه)قیمت کارخانهکوییک اتوماتیک۲۸۰ میلیون تومان۲۷۴ میلیون و ۶۶۴ هزار تومانپراید ۱۱۱۱۸۷ میلیون تومان-پراید ۱۳۱۱۶۹ میلیون تومان-تیبا صندوق دار۱۸۰ میلیون تومان۱۱۸ میلیون تومانتیبا هاچ بک۱۸۳ میلیون تومان۱۲۵ میلیون تومانساینا دنده ای۱۹۰ میلیون تومان۱۲۲ میلیون و ۸۷۲ هزارتومانرانا پلاس۲۷۰ میلیون تومان۲۱۲ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان۲۰۶ تیپ ۲۲۶۵ میلیون تومان۱۴۹ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان۲۰۶ تیپ ۵۳۲۱ میلیون تومان-سمند LX۲۵۶ میلیون تومان۱۵۵ میلیون و ۶۸۲ هزار تومانپژو پارس۲۷۱ میلیون تومان۱۶۴ میلیون و ۹۰۷ هزار تومانپژو پارس LX۳۳۸ میلیون تومان۱۷۱ میلیون و ۴۲۳ هزار توماندنا معمولی۳۵۷ میلیون تومان۲۰۳ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان


منبع:

1400/10/25
14:10:45
5.0 / 5
575
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , سود
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
ایزو وب
ISO Web