از سوی مدیرعامل كشتیرانی خزر؛

شبهه افکنی ها نسبت به حمل دریایی کالا در خزر تکذیب شد

شبهه افکنی ها نسبت به حمل دریایی کالا در خزر تکذیب شد

به گزارش ایزو وب مدیرعامل شرکت کشتیرانی دریای خزر اظهار داشت: با ظرفیت کامل آماده حمل انواع کالاهای صادراتی و وارداتی در منطقه دریای خزر هستیم.



به گزارش ایزو وب به نقل از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، کاپیتان داوود تفتی با اشاره به اینکه برخی شبهه افکنی ها نسبت به توانمندی های حمل و نقل دریایی کشور در دریای خزر اقدامی غیرسازنده است، خاطرنشان کرد: کشتیرانی دریایی خزر با توان حمل ۲۰۰ هزار تن انواع کالا و همینطور در اختیار داشتن ۶ هزار TEU کانتینر معمولی، یخچالی و تهویه دار با ظرفیت و آمادگی کامل حمل انواع کالاهای صادراتی و وارداتی در منطقه دریای خزر را انجام می دهد.
وی با تکیه بر این که این شرکت کشتیرانی طی قراردادی عملیاتی با سازمان توسعه تجارت ایران موظف به انجام ۶ فقره سفر دریایی و حمل کالای کانتینری در دریای خزر شده است، اضافه کرد: بر طبق این قرارداد، کشتیرانی دریای خزر طی برنامه ای منظم و علاوه بر فعالیت معمول خود در جهت تسهیل هر چه بیشتر امر صادرات و واردات کشور، ۶ سفر ماهیانه را از بنادر انزلی، امیرآباد و نوشهر به بنادر روسی ماخاچ قلعه و آستاراخان و همینطور بندر آکتائو قزاقستان صورت خواهد داد.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر افزود: به غیر از این، کشتیرانی دریای خزر از بنادر آستارا و فریدونکنار هم بر مبنای نیاز صاحبان کالا سفرهای صادراتی به بنادر یاد شده منطقه را انجام می دهد.
وی ضمن تاکید بر این که کشتیرانی دریای خزر در جهت حمل انواع کالا هیچ نوع محدودیتی ندارد به در اختیار داشتن ۲۰۰ TEU کانتینر یخچالی آماده به خدمت مستقر در بنادر آستارا، انزلی و امیرآباد اشاره نمود و اظهار داشت: کشتیرانی دریای خزر مُبدع و آغازگر حمل و نقل کانتینری در دریای خزر بوده و در همین راستا به جز کانتینرهای معمولی و یخچالی، کانتینرهای تهویه دار را برای حمل بهینه انواع صیفی جات و محصولات کشاورزی هم در ناوگان خود فعال نموده است.
کاپیتان تفتی در همین رابطه افزود: کشتیرانی دریای خزر بعنوان عضوی از گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در زمینه تأمین انواع کانتینر، پشتیبانی همه جانبه این گروه را با خود دارد و در صورت نیاز هر تعداد کانتینر که لازم باشد به سرعت در اختیار صاحبان کالا قرار می دهد.
وی با رد برخی اظهار نظرها در خصوص این که کشتیرانی دریای خزر کشتی تمام کانتینری در اختیار ندارد خاطرنشان کرد: از ۲۳ فروند شناور تملیکی کشتیرانی دریای خزر ۱۵ فروند شناور قادر هستند به صورت تمام کانتینری فعالیت کنند، همینطور دیگر شناورها هم بروزرسانی شده اند و آنها هم توان حمل کانتینر در انواع معمولی و یخچالی را دارا هستند.
تفتی افزود: این شناورها از ۵۶ تا ۲۰۰ TEU توان حمل کانتینر را دارند و با افزودن پلاگ های برق، تقویت ژنراتورها و بعضاً استفاده از ژنراتورهای پرتابل می توانند کانتینرهای یخچالی و تهویه دار را هم به سادگی حمل کنند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه سخنان خود در پاسخ به این پرسش که برخی به دلیل فقدان برنامه منظم زمانبندی تردد شناورها از این کشتیرانی انتقاد کرده اند، ضمن رد این ادعاها، تصریح کرد: غیر ممکن است بدون برنامه تردد منظم کشتی ها به بزرگترین و مؤثرترین کشتیرانی منطقه دریای خزر بدل می شدیم.
وی اضافه کرد: برنامه منظم هفتگی تردد شناورها در مسیرهای مختلف صادراتی و وارداتی به صورت مستمر و از راه نامه ها و اطلاعیه های اداری به تمامی بنادر، سازمان بنادر و دریانوردی و همینطور اتاق های بازرگانی استان هایی که درگیر صادرات و واردات کالا از راه دریای خزر هستند از پیش اعلام شده و در پایگاه اینترنتی شرکت هم جهت اطلاع عموم بارگذاری می شود.
تفتی با اشاره به اینکه این برنامه های هفتگی به هیچ وجه قابل تغییر نیست، اظهار نمود: کشتی ها بمحض حرکت از مبدا و قبل از رسیدن به مقصد، برای گسیل مجدد به مقصد بعدی برنامه ریزی می شوند مگر این که برخی مسائل جوی و آب و هوایی تأخیری در حرکت آنها ایجاد نماید که آن هم به سرعت و در برنامه تردد هفته بعد دیده شده و جبران می شود.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر درباره برخی مشکلات در عبور شناورها از رود ولگا طی شش ماهه دوم سال هم اظهار داشت: آبخور کانال ولگا در فصول سرد سال به دلیل یخبندان و برخی مسائل دیگر کاسته می شود، اما کشتیرانی دریای خزر بر خلاف برخی دیگر از شرکت ها و یا مالکان شناورها برای تردد در این زمان از سال به هیچ وجه شناوری را به صورت نیمه پُر به این مسیر نمی فرستد.
وی اضافه کرد: ما در کشتیرانی دریای خزر با "کنترل ظرفیت" شناورهای مناسب عبور از کانال ولگا را به این مسیر می فرستیم، با این اقدام ضمن کنترل هزینه ها نیازی هم به افزایش کرایه‌ی حمل نیست، کشتی های بزرگ تر هم در مسیرهای دیگر با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه می دهند.
کاپیتان تفتی یکی از مهم ترین امتیازات و مزیت های کشتیرانی دریای خزر نسبت به دیگر شرکت ها را کرایه‌ی حمل به صرفه و اقتصادی آن دانست و تصریح کرد: این شرکت بعنوان بزرگترین ناوگان تجاری منطقه دریای خزر با دارا بودن ظرفیت و امکانات مناسب می تواند با اقتصادی ترین قیمت ممکن کالاها را به مقاصد صادراتی و وارداتی خود برساند در عین حال در صورت تکمیل ظرفیت ملکی خود این امکان را هم دارد که با اجاره چارتری شناور، خدمات خویش را به صاحبان کالا استمرار دهد.
وی بازار حمل و نقل دریایی دریای خزر را بازاری رقابتی توصیف کرد و اظهار داشت: به واسطه ظرفیت ها و مدیریت بهره ور موفق شده ایم که در این رقابت بهترین قیمت ها را به صاحبان کالا پیشنهاد دهیم.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر درباره حمل برخی کالاها مانند نهاده های دامی و گندم هم خاطرنشان کرد: کشتیرانی دریای خزر در این رابطه به صورت تجمیعی قراردادهایی را منعقد کرده ازاین رو اولویت اول ما اجرای تعهدات مندرج در این قراردادهاست، اما این سبب نشده که خدمات رسانی به دیگر صاحبان کالا متوقف شود و آنها به صورت منظم و مشخص نوبت دهی شده اند و در زمان تعیین شده چه با کشتی های تملیکی و چه چارتری اجاره ای نسبت به حمل کالای آنها اقدام خواهد شد.
کاپیتان تفتی در بخش دیگری از اظهارات خود به مبحث مسیرهای جایگزین دریایی در شمال غرب و جمهوری باکو اشاره نمود و اظهار داشت: با درگرفتن برخی مشکلات در این راه تجاری زمینی، اقدام برای دریامحور شدن مسیرهای صادراتی و وارداتی کشور در این بخش هم در دستور کار قرار گرفته است که کشتیرانی دریای خزر با تمام قوا برای آن اعلام آمادگی کرده است.
وی در پاسخ به برخی شبهه افکنی ها نسبت به توانایی های دریایی کشور برای پوشش کامل تجارت در قسمت شمال غرب، تصریح کرد: متأسفانه برخی افراد بدون توجه به دستاوردهای بی بدیل و تاریخی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در زمینه تجارت در دریای خزر که حاصل آن برگزاری مجهزترین بنادر در منطقه و در اختیار داشتن بزرگترین ناوگان تجاری در دریای خزر است، در وضعیت حساس کنونی به دنبال تضعیف این دارایی های راهبردی هستند.
کاپیتان تفتی با تکیه بر این که کشتیرانی دریای خزر با در اختیار داشتن ۶ هزار TEU ظرفیت حمل کانتینر عملاً توانایی حملی برابر با ۶ هزار کامیون در ماه را در راه ترانزیتی شمال غرب کشور را به صورت بهینه و بسیار ایمن تر و ارزان تر از حمل زمینی دارد، اظهار نمود: این قابلیت به جز ۲۰۰ هزار تن توان حمل غیرکانتینری کشتیرانی دریای خزر است، ازاین رو قویاً اعلام می داریم که دریا محور شدن تجارت در دریای خزر با امکانات فعلی کاملاً اجرایی و در دسترس تجار و تولیدگنندگان محترم است.
وی با یادآوری این که در زمینه حمل هیچ نوع کالایی محدودیتی نداریم، اضافه کرد: همانطور که پیش از این گفته شد، در صورت تکمیل ظرفیت حمل هم قادر هستیم با استفاده از اجاره چارتری شناورهای دیگر به سرعت به ظرفیت حمل خود بیفزاییم تا هیچ نوع کالای صادراتی و وارداتی ایرانی در مبدا و مقصد خود روی زمین باقی نماند.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با مذموم دانستن سخنان عده ای که تلاش دلسوزان دریایی و بندری کشور در دریای خزر را زیرسوال می برند، اظهار داشت: باید بپذیریم برای خنثی سازی خباثت دشمنان تحت فشار ظالمانه ترین تحریم های تاریخ نیازمند همدلی و همکاری تمامی بخش ها از خصوصی و دولتی هستیم.
وی با یادآوری این حقیقت که کشتیرانی دریای خزر آغازگر حمل و نقل کانتینری در منطقه دریای خزر بوده است، خاطرنشان کرد: آمارهای سازمان بنادر و دریانوردی مبین این حقیقت است که با تلاشهای صورت گرفته میزان حمل کالا در دریای خزر نسبت به سال قبل شاهد رشد ۱۵۰ درصدی بوده است.
کاپیتان تفتی در انتها اظهارات خود با اشاره به اینکه برای کشتیرانی دریای خزر هیچ مانعی جهت خدمت رسانی به صاحبان ایرانی کالا وجود ندارد، تصریح کرد: بعد از توسعه حمل و نقل کانتینری در دریای خزر الان برای حل معضل عبور از ولگا در ۶ ماهه دوم سال درحال رایزنی با راه آهن روسیه برای حمل کانتینرهای ایرانی از راه بندر ماخاچ کالا به مقاصد صادراتی از راه ریل به صورت حمل و نقل ترکیبی و بی نیاز شدن از مسیر ولگا هستیم.


منبع:

1400/07/28
10:38:50
5.0 / 5
555
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تجاری , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
ایزو وب
ISO Web