اضافه شدن LPG به سبد سوخت خودرو هیچ مزیتی ندارد

اضافه شدن LPG به سبد سوخت خودرو هیچ مزیتی ندارد

رئیس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اظهار داشت: هرچه در میان عامل های مختلف برای بدست آوردن مزایای ورود LPG به سبد سوخت خودرو ها جستجو کردم، چیزی پیدا نکردم؛ در واقع اضافه شدن LPG به سبد سوخت خودرو ها هیچ مزیتی ندارد.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، رضا پدیدار در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه وقتی صحبت از مزایای یک طرح می نماییم یکی از عامل های مهم، مزیت اقتصادی طرح است و مباحث قیمتی مطرح می شود؛ اظهار نمود: یکی دیگر از عامل های مزیتی، مباحث زیست محیطی است و از هیچ کدام از این ابعاد، اضافه شدن LPG به سبد سوخت دارای مزیت نیست.
وی با اشاره به اینکه در خلال سالها در کشور روی توسعه CNG کار شده است، اظهار داشت: بخصوص در ۱۰ سال گذشته روی توسعه تولید مخازن CNG در کشور کارهای زیادی صورت گرفته و موفقیت های قابل توجهی در این حوزه داشته ایم.
وی افزود: افزایش سهم گاز در سبد سوخت کشور یک استراتژی ملی است و طرحی بود که در کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی روی آن کار کرده بودیم و در جلساتی که در این حوزه داشتیم، مدیران وقت شرکت ملی گاز ایران هم روی توسعه CNG و سرمایه گذاری در تأمین مخازن و افزایش سهم CNG در سبد سوخت کشور با اعضای کمیسیون انرژی همنظر بودند و در جلسات شورایعالی انرژی کشور هم توسعه CNG و افزایش سهم این نوع سوخت در سبد سوخت خودرو های کشور تصویب گردید.
پدیدار ضمن اشاره به مزیت CNG نسبت به LPG در سبد سوخت خودرو های کشور اظهار داشت: ما مدتهاست سوخت CNG را به سبد سوخت خودرو های کشور آورده ایم و خیلی از خودرو های ما هم با تبدیل وضعیت، CNG سوز شده اند؛ در صورتیکه در بخش LPG چنین زیرساختی به وجود نیامده است.
وی ادامه داد: حتی کارهای مطالعاتی هم انجام شده و طرحی مطالعاتی هم در این حوزه به کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی آمد که علاوه بر CNG سوز شدن خودرو های بنزینی و دیزلی، لوکوموتیوهای کشور هم CNG سوز شوند.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: آنچه مشخص است گازطبیعی در کشور ما مزیت های بسیاری دارد و از نظر اقتصادی و زیست محیطی، هیچ سوختی قابل رقابت با گازطبیعی نیست و ما با عنایت به گستردگی شبکه گاز در سرتاسر کشور، امکان تخصیص گاز به صورت CNG به خودرو ها در تمام کشور را داریم.
پدیدار ضمن اشاره به سرمایه گذاری صدها میلیارد تومانی در زیرساختهای گازرسانی و توسعه CNG در کشور اظهار داشت: بیشتر از ۹۰ درصد جمعیت کشور زیر پوشش گاز هستند و اولویت اول ما در تأمین سوخت کشور گازطبیعی و در خودرو ها سوخت CNG است.
وی ادامه داد: یعنی گازطبیعی سوخت ملی کشور است و بیشترین سرمایه گذاری روی آن صورت گرفته و سوخت CNG هم زیرمجموعه سوخت ملی کشور است.
رئیس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به اینکه برنامه ریزی شده با عنایت به مبحث رشد مصرف بنزین و لزوم جایگزینی بخشی از آن در سبد سوخت کشور، سهم CNG افزایش یابد، اظهار داشت: برای توسعه CNG و تحقق جایگزینی آن با بخشی از مصرف بنزین کشور، سرمایه گذاری زیادی در خلال دو دهه اخیر صورت گرفته؛ حال که ظرفیت عظیم و قابل توجهی در همه ابعاد برای توسعه CNG در سبد سوخت کشور ایجاد شده، چرا باید برای توسعه LPG از ابتدا هزینه کنیم؟
وی افزود: با جایگزینی CNG با بنزین، هم قیمت تمام شده تأمین سوخت برای مصرف کننده کاسته می شود و هم مازاد بنزینی از این جایگزینی خواهیم داشت که می توانیم آن بنزین مازاد تولیدی را بعنوان یک نقطه قوت در شرایط تحریم برای صادرات تخصیص دهیم.
پدیدار با اشاره به اینکه اقتصادی ترین سوخت کشور در مقایسه با تمام انواع سوخت، سوخت CNG است، اظهار داشت: قیمت تمام شده تولید CNG پایین ترین قیمت در میان تمامی سوخت ها است.
وی ادامه داد: با ظرفیت های بوجود آمده در بخش CNG و ادامه روند توسعه در این بخش، جایگزینی بنزین با CNG با هزینه کمتر و در زمان کمتر قابل تحقق است، در این شرایط اگر بخواهیم دنبال جایگزینی بنزین با LPG باشیم، یک زمان طولانی و یک هزینه بسیار زیاد را به کشور تحمیل کرده ایم، در حالیکه همین کار را می توانستیم با توسعه CNG محقق نماییم.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: تمام مزایایی که موافقان طرح تخصیص LPG به سبد سوخت خودرو ها می بینند و مطرح می کنند، در جایگزینی و توسعه CNG وجود دارد و برخلاف LPG، ما زیرساختهای توسعه CNG را با سالها سرمایه گذاری در کشور بوجود آورده و در دسترس داریم.
وی افزود: وقتی ما می توانیم بدون هزینه های سنگینی که در آوردن LPG به سبد سوخت خودرو ها وجود دارد، همان مزایا و نتایج مثبت مورد نظر را با توسعه سهم CNG در سبد سوخت بدست آورده و محقق نماییم، چرا باید به دنبال صرف زمان و تحمیل هزینه توسعه زیرساختهای LPG باشیم؟ ازاین رو هیچ مزیتی برای توزیع LPG در بخش حمل و نقل کشور وجود ندارد.
پدیدار با اشاره به اینکه بحث رقابت در قیمت تمام شده در اجرای هر طرحی بسیار مهم می باشد، اظهار داشت: LPG از نظر قیمتی هم با CNG قابل رقابت نیست؛ LPG بر مبنای وزن در هر کیلو بیشتر از ۶۰۰ تومان است و از نظر وزنی، قیمتی بیشتر از ۲.۵ برابر CNG دارد.
وی ادامه داد: حتی در فصل سرما هم قیمت LPG افزایش قابل توجهی پیدا می کند و توجیه اقتصادی جایگزینی LPG با بنزین را زیرسوال می برد.
رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم حجم بالایی به میزان ۲ میلیون تن در سال LPG را در بخش سوخت خودرو ها توزیع نماییم، باید هزینه های قابل توجهی را برای سرمایه گذاری در بخش ایجاد زیرساختها تخصیص دهیم.
وی افزود: یکی از این زیرساختها، راه اندازی خطوط لوله انتقال LPG و راه اندازی تلمبه خانه های مخصوص LPG است؛ همینطور در توزیع این نوع سوخت هم تجهیزات مورد نیاز، مخازن و کپسولها و... باید تأمین شوند و هزینه های پنهان اجرای چنین طرحی هم بسیار بالا و قابل توجه است.
پدیدار در مورد نبود مزایای زیست محیطی در تخصیص LPG به سوخت خودرو ها اظهار داشت: طرحی در کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی در حال بررسی است تا از نظر زیست محیطی هم اجرای طرح اضافه شدن LPG به سبد سوخت خودرو ها را مورد بررسی قرار دهند.
وی ادامه داد: ورود LPG به سبد سوخت خودرو ها می تواند سیاست گذاری ها و برنامه ریزی هایی که در توسعه CNG و ایجاد زیرساختهای آن شده و سرمایه گذاری هایی که دولت و بخش خصوصی در زمینه CNG انجام داده اند را تحت الشعاع قرار دهد.
رئیس سابق انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت اظهار نمود: صنعت CNG یک زمانی حدود ۴ سال پیش در آستانه ورشکستگی بود اما هم اکنون CNG یک چهارم سبد سوخت خودرو ها را به خود اختصاص داده، چطور می توانیم سهم یک چهارمی CNG در سبد سوخت خودرو های کشور و فعال بودن این صنعت در طیف گسترده ای از شرکتهای خصوصی را نادیده بگیریم؟
وی افزود: CNG اگر توسعه درستی داشته باشد، این ظرفیت از نظر داخلی سازی وجود دارد که تا ۶۰ درصد سبد سوخت خودرو های کشور را به CNG اختصاص دهیم و الان هم شاهد می باشیم که ظرفیت خوبی در تبدیل خودرو های فعال در ناوگان حمل و نقل عمومی به CNG سوز بوجود آمده است.
پدیدار با اشاره به اینکه شرکتهای فعال در زمینه LPG نداریم اما تعداد قابل توجهی شرکت خصوصی فعال در زمینه CNG در کشور داریم، اظهار داشت: تکنولوژی های مخصوص به توسعه CNG را در کشور داریم و شرکتهای دانش بنیان و شرکتهای کوچک و متوسط گوناگونی در این حوزه فعال شده اند که میتوان از ظرفیت آنها برای توسعه سهم CNG بهره برد.
وی ادامه داد: عدم ثبات در سیاست های انرژی کشور صدمه رسان است و در حالیکه با سالها سرمایه گذاری، زیرساختهای توسعه CNG را بوجود آورده ایم، حدود ۲۵۰۰ جایگاه عرضه CNG در کشور داریم، تولید داخلی تجهیزات آنرا در کشور توسعه داده ایم، از مزیت توسعه شبکه گاز کشور بهره می گیریم و ده ها امکان دیگر که در زمینه توسعه CNG داریم؛ اینکه باردیگر LPG را به سبد سوخت خودرو ها اضافه نماییم یک اشتباه بزرگ است.



1399/12/18
11:12:17
0.0 / 5
396
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web