بررسی علل افزایش قیمت خودرو در بازار بی مشتری،

بازار سهام قیمت خودرو را پایین كشید

بازار سهام قیمت خودرو را پایین كشید

به اعتقاد یك كارشناس صنعت خودرو، باتوجه به شرایط تورمی بازارها، رشد بازار سهام، رشد شدید نرخ ارز و همین طور برداشت از خودرو بعنوان یك كالای سرمایه ای، باعث شده كه قیمت خودرو از قیمت متصور برای آن بر طبق شرایط، پایین تر باشد كه به سبب همان نبود مشتری و راكد بودن بازار است.


امیرحسن کاکایی- عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت-در گفت و گو با ایسنا، در ارتباط با افزایش قیمت های بی رویه خودرو ها در بازار خالی از مشتری و دارای رکود، اظهار نمود: مدت هاست که خودرو به کالایی سرمایه ای تبدیل گشته است و دولت عملا کنترل خاصی بر این بازار به معنای واقعی ندارد. دولت در شرایطی می تواند با فعال یا راکد کردن آن، بازار را کنترل کند؛ خصوصاً در قیمت های پایه که متناسب با ارزش ریال در بازار سرمایه باشد.
وی ادامه داد: این در حالیست که چندی است هیجان به بازار بورس تزریق می شود که همانگونه که واضح است، بورس بیش از هرچیز دیگر در حال رشد است. بنا بر این هم هست که برخی دارندگان خودرو قصد می کنند که خودرو را فروخته و در بازار بورس سرمایه گذاری کنند؛ چونکه سرعت افزایش سرمایه در بورس بالاتر است. بدین سبب باتوجه به وضعیت و شرایط بازار با احتساب نرخ دلار، یک خودرو پراید هم اکنون بایستی بیشتر از ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو اشاره کرد: برعکس آنچه که همه فکر می کنند قیمت ها صعودی پیش رفته اما قیمت های فعلی هرچند که نسبت به گذشته بالاتر است اما باتوجه به نرخ دلار و شرایط فعلی تورمی کشور، اتفاقا پایین نیز آمده است که دلیل اصلی آن نبود مشتری و رکود در بازار است. البته رکود به تنهایی منجر به پایین تر بودن قیمت ها نسبت به تصورات از بازار فعلی نشده است، بلکه به سبب اینکه بازاری همچون بورس بعنوان جایگزین وجود دارد که مردم تمایل دارند سرمایه خودرا نقد کرده تا در بورس سرمایه گذاری کنند.

مجموعه اتفاقاتی که می افتد، مختص خودرو نیست
کاکایی اشاره کرد: البته از یک حدی هم بیشتر نمی توانند قیمت ها را کاهش دهند؛ چونکه نمی خواهند متحمل ضرر شوند. بدین سبب همه اتفاقات ربط به خودرو نداشته و هر کالای دیگری هم باشد، وضعیت به همین شکل خواهد بود. این مساله در مسکن نیز وجود دارد؛ قیمت مسکن به شدت بالا رفته اما راکد است و همین سبب شده قیمت های متفاوتی هم بفروشند. در این شرایط، فروشنده خودرو را با یک قیمتی خریداری نموده و یک سودی هم برای آن در نظر دارد و یک نقطعه تعادل برای آن در نظر می گیرد که پایین تر از آن نمی آورد که ضرر نکند و بالاتر هم نمی تواند ببرد؛ چونکه مشتری ندارد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت با اعلان اینکه هم اکنون در یک وضعیت تورمی بالا قرار داریم؛ اظهار داشت: پول ملی به هر حال در ظاهر بهر دلیلی که موضوع بحث ما نیست، در حال افت ارزش است و از طرف دیگر تولید و تقاضا دارای یک اختلاف فاحش است؛ بدین سبب عرضه کنندگان نیستند که تعیین کننده قیمت باشند، بلکه تقاضای سرمایه گذاری، بازارهای موازی و تعادل آن با عرضه است که قیمت ها را رقم می زند.
این کارشناس صنعت خودرو اشاره کرد: همانگونه که مسکن، سکه و... بالا می رود، قیمت خودرو نیز رشد می کند؛ البته خیلی از این ها نیز تنها یک رقم و در حد حرف است که اعلام می شود و لزوما مشتری برای آن وجود ندارد. هم اکنون تنها بازاری که بطور جدی هم دارای تورم است و بسیار جذاب هم هست، بورس است.
وی ادامه داد: این وضعیت به اینکه طی چند روز آینده دولت چگونه نرخ ارز را کنترل کند و اصلا بتواند کنترل کند یا خیر؟ به بازار بورس وابسته است. بورسی که باوجود اینکه جذاب است و ظاهرا همه پولدار می شوند، به شدت هم نگران کننده است. از نظر بنده، با توجه به این که اقتصاددان نیستم اما بعنوان یک ناظر، بنظر می رسد که معنای این افزایش قیمت، کاهش شدید ارزش ریال است و بجای " افزایش قیمت" بهتر است بگوییم " کاهش ارزش ریال"؛ فلذا بسیار خطرناکست.



1399/04/19
15:25:30
5.0 / 5
1586
تگهای خبر: آینده , اقتصاد , بازار , بورس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
ایزو وب
ISO Web