معاون وزیر جهاد كشاورزی:

راندمان آبیاری به ۴۵ درصد افزایش یافته است

راندمان آبیاری به ۴۵ درصد افزایش یافته است

به گزارش ایزو وب معاون وزیرجهاد اظهار داشت: در نتیجه اقدامات انجام شده در بخش كشاورزی راندمان آبیاری از 39 درصد به 45 درصد افزایش یافته است.



به گزارش ایزو وب به نقل از وزارت جهاد كشاورزی، علیمراد اكبری در نخستین كنگره بین المللی و چهارمین كنگره ملی آبیاری و زهكشی ایران در دانشگاه ارومیه، گفت: میزان بارش ها برمبنای آمار در كشور به شدت كاهش پیدا كرده (به استثنائ سال ۹۸-۹۷) و سال زراعی ۹۶-۹۷ بدترین سال از نظر بارش بوده است.
وی با تاكید بر این كه با عنایت به بحث خشكسالی در كشور نیاز به تدابیر جدی در سوژه آب وجود دارد، اظهار داشت: تعداد حلقه چاه های كشور از ۵۰ هزار حلقه در سال ۱۳۵۲ به حدود ۸۰۰ هزارحلقه رسیده است كه نیمی از این چاه ها غیرمجاز هستند و بالاترین میزان آن مربوط به استان آذربایجان غربی است.
اكبری افزود: به عبارت دیگر اگر دشت های كشور را نادیده بگیریم به ازای هر یك كیلومتر یك حلقه چاه در كشور حفر شده است.
معاون امور آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی با بیان این كه برای حفظ دریاچه ارومیه هیچ راهی جز افزایش بهره وری نداریم، خاطرنشان ساخت: بحث خاك در كشور مورد غفلت قرارگرفته بطوریكه حدود ۶۰ درصد خاك های كشاورزی كمتر از یك درصد مواد آلی دارند و این امر توان تولید را پایین می آورد.
اكبری اشاره كرد: در نتیجه اقدامات انجام شده در بخش كشاورزی راندمان آبیاری از ۳۹ درصد به ۴۵ درصد افزایش یافته و بهره وری فیزیكی آب كشاورزی از ۹۲۰ گرم محصول به ازای یك مترمكعب آب به ۱۴۵۰گرم رسیده است.
معاون امور آب و خاك وزارت جهاد كشاورزی اظهار نمود: در حوضه دریاچه ارومیه و در استان های كردستان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی هیچ گونه محدودیت اعتباری برای توسعه سامانه های نوین آبیاری قائل نشده ایم.
وی اظهار داشت: حكمرانی آب باید از بخش دولتی به بهره برداران و بخش خصوصی واگذار شود.


منبع:

1398/08/22
19:09:26
5.0 / 5
1341
تگهای خبر: توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web