وعده تامین پوشك تا چند روز دیگر البته با قیمت های جدید!

وعده تامین پوشك تا چند روز دیگر البته با قیمت های جدید!

ایزو وب: طبق وعده مسئولان، كمبود پوشك بچه، بزرگسالان و وسایل بهداشتی بانوان هفته آینده برطرف می شود؛ هر چند كه به علت عدم تخصیص ارز دولتی به مواد اولیه وارداتی این محصولات باید شاهد افزایش دو تا ۲.۵ برابری قیمت ها باشیم!



به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، طی روزهای اخیر شاهد كمبود و گرانی شدید و نگران كننده پوشك معمولی بچه، پوشك كامل بچه، پوشك بزرگسالان، وسایل بهداشتی بانوان، دستمال كاغذی و دیگر محصولات سلولزی بودیم. مسئله پیش آمده چند دلیل اصلی دارد؛ مهمترین آن كاهش میزان تولید داخلی به علت عدم تعیین تكلیف در مورد ارز تخصیص یافته جهت واردات مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی بود و تولیدكنندگان نمی دانستند كه باید با چه ارزی مواد مورد نیاز خویش را از گمرك ترخیص كنند؛ آیا به آن ها ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می گیرد یا باید با ارز بازار ثانویه مبادرت به واردات كنند.

بنابراین مواد اولیه وارد شده در گمرك دپو شد تا تكلیف در این رابطه مشخص شود اما در نهایت مشخص شد كه تولیدكنندگان باید مواد اولیه را با ارز آزاد تهیه كنند كه بعد از وقفه ای ۱۵ تا ۲۰ روزه در چرخه تولید مجددا از شنبه هفته جاری شاهد تولید مجدد واحدهای تولیدی داخلی هستیم؛ هر چند كه به قول تولیدكنندگان، قیمت ها دو تا دو و نیم برابر افزایش خواهد یافت و مشكل كمبود از ابتدای هفته جاری به صورت كامل برطرف خواهد شد.

اما مسئله قابل تامل دیگر افزایش تقاضای مردم و هجوم همیشگی افرادی است كه برای خرید بازار را با التهاب روبرو می كنند. در چنین مواقعی متاسفانه بعضی از مردم با خرید بیش از میزان مصرف نه تنها موجی از نگرانی را در میان مردم رقم می زنند بلكه بخش قابل توجهی از نیاز دیگر هم وطنان را هم خریداری نموده و در خانه نگه می دارند تا اینگونه نیاز شخصی خویش را طی روزها و ماه های آتی برطرف كنند. چنین افرادی دانسته یا ندانسته نه تنها باعث تحریك، كمبود و گرانی در بازار می شوند بلكه سایر هم وطنان خویش را هم با مشكل و مسائل عدیده ای روبرو كرده تا اثرات آن بازار مصرف داخلی را با مشكل مواجه كند. باید بدانیم كه مواد و محصولات بهداشتی همچون محصولاتی است كه كمبود آن در بازار سلامت مردم را به خطر می اندازد و در مورد این یك قلم كالا حداقل باید به گونه ای عمل شود تا بهداشت و سلامت مردم به خطر نیفتد.

روی دیگر چالش به وجود آمده در بازار محصولات بهداشتی است اما احتكار برخی وارد كنندگان بود. به قول تولید كنندگان صنایع سلولزی متاسفانه احتكار صورت گرفته توسط وارد كنندگان مواد سلولزی به صورت رسمی و قاچاق صورت گرفته است و این پدیده بازار داخلی كشور را مشكل روبرو كرده است.

پوشك های ایرانی احتكار نشده اند

عباس فصیح خوشگرد - رییس انجمن صنایع سلولزی ایران- در گفت وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت پیش آمده در مورد كمبود و گرانی محصولات سلولزی اظهار نمود: در مورد ماجرای احتكار پوشك بچه و سایر محصولات بهداشتی مورد استفاده مردم باید تاكید كنم كه هیچ گونه احتكاری توسط تولیدكنندگان ایرانی صورت نگرفته و مواد احتكار شده مربوط به محصولات خارجی بوده كه یا به صورت قاچاق وارد كشور شده یا از مبادی گمرك وارد شده اند و در بخش اجناس ایرانی به هیچ عنوان احتكاری صورت نگرفته است.

وی افزود: حدودا ۱۵ تا ۲۰ روز به علت ناهماهنگی های صورت گرفته، تولیدكنندگان مواد سلولزی نمی دانستند كه به آنها ارز ۴۲۰۰ تومانی تعلق می گیرد یا باید با ارز آزاد مواد مورد نیاز این صنعت را خریداری كنند؛ ازاین رو در مدت زمانی مذكور كارخانجات به صورت تعطیل یا نیمه تعطیل در آمد و مواد اولیه وارد شده در گمرك ماند.

افزایش ۲ برابری قیمت محصولات از روزهای آینده

رئیس انجمن صنایع سلولزی ایران با اشاره به اینكه قبل از شرایط پیش آمده مواد اولیه صنایع سلولزی با دلار ۴۲۰۰ تومانی و پایین تر از آن به كشور وارد می شد، اظهار داشت: هم اكنون تولیدكنندگان مجبور شدند با عنایت به تحریم اتخاذ شده مواد اولیه مورد نیاز خویش را با ارز ۱۰ هزار تومانی وارد كنند و بنابراین شاهد افزایش دو تا ۲.۵ برابری مواد اولیه كارخانجات تولیدی خواهیم بود.

هفته آینده كمبود پوشك برطرف می گردد

وی در پاسخ به این سوال كه چه زمان مشكل كمبود این محصولات برطرف می شود؟ خاطرنشان كرد: با عنایت به اینكه از اوایل هفته گذشته تكلیف ارز مواد اولیه محصولات سلولزی مشخص شد اجناس تولیدكنندگان با ارز ۱۰ هزار تومانی از گمرك ترخیص شد و از شنبه هفته جاری مجددا كارخانجات تولید خویش را آغاز كردند و این وعده را به مردم می دهیم كه طی روزهای آتی و از ابتدای هفته آینده مشكل كمبود محصولات سلولزی برطرف خواهد شد.

85 درصد مواد اولیه تولید پوشك وارداتی است

فصیح خوشگرد افزود: نكته ای كه باید بدانیم این است كه در این رابطه قیمت ها دو تا دو و نیم برابر افزایش خواهد یافت، چراكه ۸۰ تا ۸۵ درصد مواد اولیه پوشك بچه و سایر محصولات سلولزی، وارداتی است و امكان تولید در كشور به علت پهنه جغرافیایی وجود ندارد، چراكه مواد اولیه محصولات سلولزی مربوط به درختان پهن برگ است و از خمیر پالپِ چنین درختانی تهیه می گردد كه در ایران به علت پهنه جغرافیایی امكان تولید آن وجود ندارد.

محصولات خارجی را احتكار كردند

رییس انجمن صنایع سلولزی ایران با اشاره به اینكه كمبود محصولات سلولزی طی روزهای آینده برطرف خواهد شد، تصریح كرد: احتكار محصولات سلولزی مربوط به برندهای خارجی بوده كه با ارز ارزان واردات انجام دادند و اینگونه قصد داشتند با قیمت بالا محصولات خویش را به فروش برسانند.

وی اضافه كرد: از شنبه هفته جاری تمامی واحدهای تولیدی را مكلف كردیم كه با بالاترین میزان تولید را انجام دهند و با سرعت محصولات را توزیع كنند. ازاین رو آنها در حال توزیع به اقصی نقاط كشور هستند و بزودی مشكل كمبود چنین محصولاتی در فروشگاه های زنجیره ای و سایر واحدهای فروش برطرف خواهد شد.

پروین نباتی- مدیركل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعتف معدن و تجارت - هم در گفت وگو با ایسنا، درباره بازار محصولات سلولزی و قیمت آن اظهار نمود: با هماهنگی صورت گرفته با تولیدكنندگان اصلی كه سهم ۸۰ درصد تولید را دارند، موجودی به سرعت به بازار توزیع خواهد شد و پیش بینی می گردد با ترخیص به موقع مواد اولیه موجود در گمركات، تامین و تخصیص ارز مواد اولیه و از جانب دیگر برخوردهای مناسب قانونی با محتكران بزودی شرایط متعارفی بر بازار حاكم شود.

تامین نیاز اصلی كشور از تولید داخلی

وی افزود: حدود ۱۵۰ واحد تولیدی با ظرفیت ۲۸۰ هزار تن در كشور در زمینه تولید پوشك بچه معمولی، پوشك كامل بچه، نوار بهداشتی و پوشك بزرگسال دارای مجوز صنعتی بوده كه تولید آنها در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۲۵ هزار تن بوده است. شایان ذكر است این صنعت با عنایت به تغییرات تكنولوژیكی در جهان در سال های اخیر توسعه قابل توجهی داشته است؛ بطوریكه قادر به تامین كل نیاز كمی و كیفی كشور است. میزان تولید این محصولات در سال ۱۳۹۶ حدود ۱۲۵ هزار تن بوده است.

نباتی اضافه كرد: با عنایت به كیفیت محصولات تولیدی میزان واردات این محصول رقم قابل توجهی در گذشته نبوده و حداكثر دو درصد مصرف كشور با استفاده از واردات تامین می شده است و صرفا در سال ۱۳۹۵ سهم واردات از مصرف به حدود ۹ درصد رسید اما در سال ۱۳۹۶ این مقدار تعدیل شد.

به گفته مدیركل صنایع شیمیایی و سلولزی، هم اكنون چند طرح تولیدی و تكمیلی با مشاركت یا تولید تحت لیسانس با شركت های صاحب نام جهانی در دست اقدام است كه با اجرای آن ها صادرات این محصولات به طور جدی تر و گسترده تر در دستور كار قرار می گیرد.

محدودیت و ممنوعیت در واردات مواد اولیه نباید داشته باشیم

نباتی تصریح كرد: وابستگی این صنعت به واردات در مورد اقلامی همچون خمیر كاغذ فلاف بدلیل محدودیت های اكولوژیكی و بعضی از اقلام بدلیل تغییرات سریعی كه در این صنعت در قابلیت های محصول و نوع اقلام مصرفی رخ می دهد زیاد بوده بنابراین با تغییرات قیمت نرخ ارز، قیمت این محصول هم لاجرم تغییر می یابد. در سال قبل اقلامی زیادی از مواد اولیه این محصول از ارز مبادله ای استفاده می كرد و در اوایل سال جاری هم در گروه كالایی یك قرار داشتند، اما بر مبنای سیاست های جدید ارزی و تخصیص ارز رسمی دولتی صرفا به كالاهای اساسی، اقلام وارداتی مورد مصرف در تولید این محصول با استفاده از بازار ثانویه تامین می گردد.

وی افزود: به منظور كمك به تولید این محصول می بایست از هر گونه محدودیت یا ممنوعیت در واردات مواد اولیه این محصول خودداری كرد و تسهیلات لازم جهت تامین به هنگام مواد اولیه آن بعمل آورد كه در این راستا بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران می تواند كمك قابل توجهی داشته باشد.




1397/06/13
13:53:05
5.0 / 5
2235
تگهای خبر: آینده , بازار , بانك , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
ایزو وب
ISO Web