آخرین وضعیت ورود هواپیماهای برجامی به كشور

ای تی آر و ایرباس آری، بویینگ در هاله ای از ابهام

ای تی آر و ایرباس آری، بویینگ در هاله ای از ابهام

ایزو وب: با گذشت یك ماه از سال ۱۳۹۷، هنوز هواپیمای جدیدی به ناوگان ایران ایر اضافه نشده است و در شرایطی كه برخی گمانه زنی ها در ورود هواپیماهای جدید تردید تولید می كنند، مدیرعامل هما می گوید كه در آینده نزدیك حداقل دو هواپیما وارد ناوگان ایران خواهند شد.



به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، از زمستان ۱۳۹۵ كه با نهایی شدن قراردادهای خرید هواپیما از جانب ایران ایر با دو شركت بزرگ هواپیماسازی جهان برنامه ریزی دقیقی برای ورود هواپیماهای جدید به ناوگان ایران در دستور كار قرار گرفت تنها سه فروند ایرباس به ایران ایر تحویل شده است و بعد از آن هم كه قراردادی جدید برای ورود هواپیماهای ATR به ایران نهایی شد كمتر از نیمی از هواپیماها به هما تحویل داده شد.

در طول ماه های گذشته با عنایت به افزایش فشارهای آمریكا بر برجام نهایی شدن فاینانس خرید این هواپیماها با اما و اگر مواجه گردید و هرچند در ایام پایانی سال قبل وزارت راه از نهایی شدن ورود یك شركت چینی برای تامین فاینانس این قراردادهای اطلاع داد اما هنوز به شكل رسمی اجرای این قراردادها به روال عادی خود باز نگشته است. قراردادهایی كه هریك مسیرهای جداگانه ای برای اجرایی شدن دارند.

چشم انتظار ورود ۹۷ ایرباس باقی مانده

هرچند بویینگ در نهایی كردن قرارداد خود با ایران ایر گوی سبقت را از ایرباس ربود اما این شركت فرانسوی بود كه با فرستادن اولین فروند از هواپیماهای خود به ایران رسما تحریم های طولانی مدت را تمام كرد.

در زمستان ۱۳۹۵ ایرباس یك فروند هواپیمای ۳۲۱ خویش را به ایران تحویل داد و بعد از آن در دو نوبت هواپیماهای ۳۳۰ وارد ایران شدند.

در شرایطی كه به نظر می رسید این روند در ماه های پایانی سال ۲۰۱۷ و سپس ۲۰۱۸ ادامه پیدا كند اما مشكلات موجود برای تامین مالی و فاینانس این هواپیماها سبب شد عملا این هواپیماها برای مدت طولانی آخرین ایرباس هایی باشد كه به ایران ایر تحویل شده اند.

شركت هواپیمایی ایران ایر در جدیدترین اظهارنظر خود درباره ورود هواپیماهای ایرباس به ناوگان این شركت اعلام نموده كه مذاكرات با طرف فرانسوی ادامه دارد و این امید هست كه امسال میلادی تعداد بیشتری از هواپیماهای این خانواده وارد ایران شوند.

بر اساس اطلاعات عرضه شده در قرارداد دو طرف ۴۶ فروند از هواپیماهای خریداری شده از خانواده ایرباس ۳۲۰، ۳۸ فروند از خانواده ایرباس ۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده ایرباس ۳۵۰ است.

در توافق ابتدایی ایران ایر خرید ۱۱۸ فروند هواپیما را در دستور كار خود قرار داده بود اما با حذف ایرباس ۳۸۰ از سبد خرید هواپیمایی جمهوری اسلامی هم اكنون توافق بر ورود ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران صورت گرفته است.

طبق توافق های صورت گرفته باید ۸۵ درصد از منابع اعتباری مربوط به خرید این هواپیماها با استفاده از فاینانس بین المللی تامین گردد و همین امر فرایند تحویل هواپیماها را طولانی از تصورات ابتدایی كرد.

بویینگ، شاید زمانی دیگر

پیش از آنكه ایرباس قرارداد خود با ایران ایر را نهایی كند، مسئولان شركت هواپیماساز بویینگ آمریكا در تهران قرارداد فروش ۸۰ فروند هواپیمای خویش را نهایی كردند.

این قرارداد كه بعد از نزدیك به چهار دهه توقف هرگونه تعامل میان دو طرف بسته می شد، برگی جدید در صنعت هوایی ایران گشود.

بر اساس قرارداد نهایی شده میان دو طرف از مجموع ۸۰ فروند هواپیمای مورد توافق برای تحویل به ایران، ۵۰ فروند بوئینگ ۷۳۷ و ۳۰ هواپیمای دیگر شامل دو مدل بوئینگ ۷۷۷ خواهد بود.

بر اساس قراردادی كه میان دو طرف بسته شد، بویینگ باید اولین فروند از هواپیماهای خریداری شده از جانب ایران ایر را تا اردیبهشت ۱۳۹۷ تحویل می داد. موضوعی كه به نظر می رسد نمی توان انتظار داشت در چند هفته پیشرو به مرحله اجرایی برسد.

ایران ایر درباره آخرین وضعیت قرارداد با بویینگ به این توضیح بسنده كرده كه مسیر دارای پیچیدگی های زیادی است و همین امر نشان داده است كه شاید به زمانی طولانی تر برای نهایی شدن فرایند اجرای این قرارداد نیاز خواهد بود.

سنگ اندازی های امریكا و تلاش تعدادی از نمایندگان كنگره این كشور برای توقف فروش هواپیماها به ایران سبب شده فرود اولین بویینگ به ایران به زمانی بیشتری نیاز داشته باشد.

ATRخوش قول ترین هواپیماساز

هرچند قرارداد ایران ایر با شركت هواپیماساز ای تی آر دیرتر از دیگر هواپیماسازان نهایی شد اما فرایند اجرای قرارداد با این شركت با سرعت و قدرت بیشتری دنبال می گردد.

این شركت در طول ماه هایی كه از نهایی شدن قرارداد خود با ایران ایر گذشته در چند مرحله هشت فروند هواپیمای جدید به ایران تحویل داد تا جمع هواپیماهای برجامی وارد شده به كشور از مرز ۱۰ فروند عبور كند.

آخرین اطلاعات عرضه شده از جانب ایران ایر نشان داده است كه دو فروند هواپیمای جدید این شركت هم از خط تولید خارج شده و با دریافت تاییدهای لازم احیانا در آینده نزدیك به ایران خواهند رسید تا رسما نیمی از قرارداد منعقد شده با این هواپیماساز ایتالیایی – فرانسوی اجرایی شود.

طبق تعهدات دو طرف در صورتی كه سنگ اندازی خاصی در این مسیر صورت نگیرد می توان انتظار داشت تا آخر سال ۲۰۱۸ میلادی تمام ۲۰ فروند هواپیمای خریداری شده ایران ایر وارد ناوگان كشور شود.

تمام این قراردادها در حالی مراحل مختلف اجرایی خویش را پشت سر می گذارند كه ترامپ اعلام نموده بزودی اظهارنظری جدید درباره برجام خواهد داشت و این مورد می تواند لااقل برای شركت آمریكایی بویینگ تعیین كننده باشد. البته قراردادهایی كه میان ایران و این هواپیماسازان بسته شده با عنایت به شرایط بازار جهانی بوده است و در صورت كنار كشیدن یا تغییر قرارداد از جانب هر یك از آنها، هما صاحب حق خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی اعلام نموده كه ایران در یك برنامه ۱۰ ساله برای نوسازی ناوگان خود به ۵۰۰ هواپیمای مسافربری جدید نیاز دارد و تنها در صورت اجرایی شدن قراردادهای ایران ایر، ۲۰۰ فروند از كل این برنامه بلندمدت به فاز اجرایی خواهد رسید.




1397/01/31
21:12:22
5.0 / 5
2303
تگهای خبر: شركت , هواپیما
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۴
ایزو وب
ISO Web