در گفتگو با مهر مطرح شد؛

تولیدكنندگان واگن توان دارند، نقدینگی ندارند، اجازه واردات نمی دهند

تولیدكنندگان واگن توان دارند، نقدینگی ندارند، اجازه واردات نمی دهند

ایزو وب: دبیر انجمن صنفی شركت های حمل و نقل ریلی با انتقاد از ممانعت وزارت صنعت، معدن و تجارت از واردات ۸۵۰ واگن با فاینانس روسیه، اظهار داشت: با بحران كمبود واگن به خصوص در بخش باری روبه رو هستیم.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، در حالیكه وزیر راه و شهرسازی سال قبل با حضور در شركت راه آهن تفاهم نامه خرید ۸۵۰ دستگاه واگن باری و مسافری با همكاری شركت های روسی تولیدكننده واگن و با هدف تولید بخشی از آنها در شركت های واگن ساز ایرانی به امضا رسید، اما با گذشت یك سال از امضای این تفاهم نامه، همچنان به دلایلی همچون ممانعت وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبت سفارش واردات این تعداد واگن، خبری از اجرایی شدن این تفاهم نامه نیست.
دبیر انجمن شركت های ریلی: فرصت توسعه و نوسازی ناوگان ریلی را از دست دادیم
مجید بابایی در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد جلوگیری از واردات ۸۵۰ دستگاه واگن از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: خرید این تعداد واگن برپایه موافقت نامه ای بود كه وزارت راه و شهرسازی سال قبل با طرف روسی از محل خطوط اعتباری ایران و روسیه به صورت فاینانس برای واردات واگن باری و مسافری به امضاء رسانده بود.
وی اضافه كرد: در مقطعی و در دوره وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم جلوی واردات واگن ها و ثبت سفارش آنها گرفته شد كه در نتیجه نتوانستیم این واگن ها را از روسیه خریداری و وارد نماییم. هم اكنون هم همزمان با نوسانات ارزی امكان واردات این تعداد واگن امكان پذیر نیست در نتیجه تعدادی از شركت های حمل و نقل ریلی بخش كوچكی از نیاز خویش را از محل تولید داخل تأمین كرده اند اما همچنان با كمبود واگن روبرو می باشیم.
دبیر انجمن صنفی شركت های حمل و نقل ریلی خاطرنشان كرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتقاد دارد چون در داخل كشور تولید واگن داریم امكان واردات آن وجود ندارد؛ اما باید دید ظرفیت تولید واگن در داخل چه میزان است. صنعت واگن سازی ما نیاز به حمایت دارد. ما هم این مورد را درك می نماییم اما وقتی شركت های ریلی به تعداد زیادی واگن نیاز دارند مجبور هستند بخشی از نیاز خویش را با استفاده از واردات تأمین كنند.
بابایی خاطرنشان كرد: وزیر صنعت زمانی می گفت اگر این واگن ها وارد كشور شود من خودم را جلوی قطارها می اندازم تا اجازه حركت به آنها ندهم این در شرایطی است كه از یك سو ظرفیت شركت های تولیدی داخلی پائین است و از جانب دیگر اجازه واردات داده نمی گردد. ضمن اینكه شركت های ریلی به اندازه كافی پول ندارند كه بتوانند خودشان مستقیماً واگن وارد كنند و قرار بود واگن های مذكور از محل خطوط اعتباری فاینانس روسی تأمین شود.
تولیدكنندگان داخلی توان دارند، نقدینگی ندارند
وی با بیان اینكه تولید واگن باری، تكنولوژی بالایی نیاز ندارد و شركت های داخلی می توانند آن را تولید كنند، خاطرنشان كرد: مشكل شركت های واگن سازی ما نبود نقدینگی و سرمایه در گردش است در حالیكه قرار بود ۸۵۰ دستگاه واگن روسی از محل خطوط اعتباری خریداری شود كه این مشكل را حل می كرد.
بابایی با اشاره به تسهیل فضای بین المللی تا قبل از خروج آمریكا از برجام افزود: می توانستیم در زمانی كه برجام اجرا می شد، این واگن ها را وارد نماییم اما هم اكنون هم با مشكل تحریم مواجه هستیم و هم با معضل سه برابر شدن نرخ ارز؛ با این فرصت سوزی كه انجام شد به چالش كمبود واگن برخورده ایم.
وی اضافه كرد: به نظر می آید توسعه صنعت حمل ونقل ریلی دغدغه كشور نیست.
بابایی با اشاره به اینكه انجمن صنفی شركت های حمل و نقل ریلی و وزیر راه و شهرسازی طی نامه ای از معاون اول رئیس جمهور خواهان تخصیص ارز دولتی به بخش ریلی شده اند، اظهار داشت: تا زمانی كه ارز موردنیاز بخش ریلی را از سامانه نیما و بازار آزاد تأمین نماییم شركت های ریلی توانایی خرید واگن مورد نیاز را نخواهند داشت. بنابراین در نامه درخواست وزیر راه و شهرسازی از جهانگیری خواسته شده است كه تنها به بخش حمل و نقل ریلی، ارز دولتی اختصاص داده شود و برای سایر گونه های حمل و نقل از محل سامانه نیما، ارز مورد نیاز تأمین شود.

1397/06/31
12:40:09
5.0 / 5
19
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
ایزو وب
ISO Web