یک مانع نظارتی دیگر بر سر راه کارهای استارشیپ
ایزو وب: «اداره هوانوردی فدرال آمریکا» شرکت «اسپیس ایکس» را موظف کرده است تا قبل از انجام دادن کارهای بیشتر با موشک بزرگ «استارشیپ»، یک ارزیابی زیست محیطی دقیق تر را انجام دهد.
به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) باید قبل از افزایش کارهای خود با موشک بزرگ «استارشیپ»(Starship) در سواحل فضایی فلوریدا، یک مانع نظارتی دیگر را برطرف کند.
به نقل از اسپیس، اسپیس ایکس هم اکنون استارشیپ ۱۲۲ متری را که هنوز درحال توسعه است، در پایگاه «استاربیس»(Starbase) خود واقع در جنوب تگزاس آزمایش می کند اما این شرکت می خواهد فلوریدا را نیز به این ترکیب اضافه کند. هدف اسپیس ایکس، به پرواز درآوردن استارشیپ از مجتمع پرتاب «۳۹A» در «مرکز فضایی کندی» ناساست که پیش تر میزبان پرتاب موشک های «فالکون ۹»(Falcon ۹) و «فالکون هوی»(Falcon Heavy) بوده است.
در سال ۲۰۱۹، یک ارزیابی زیست محیطی به سرپرستی ناسا به این نتیجه رسید که عملیات استارشیپ در مرکز فضایی کندی، تأثیر قابل توجهی را بر اکوسیستم اطراف ندارد. با این وجود، برنامه های اسپیس ایکس از آن زمان تغییر کرده اند و «اداره هوانوردی فدرال آمریکا»(FAA) روز ۱۰ مه اعلام نمود که هم اکنون یک بررسی عمیق تر موسوم به «بیانیه اثرات زیست محیطی»(EIS) نیز باید صورت گیرد.
مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا در بیانیه روز ۱۰ مه نوشتند: بااینکه ارزیابی زیست محیطی سال ۲۰۱۹ ناسا یک خط پایه تحلیلی را ارائه می دهد اما اثرات زیست محیطی این تغییرات پیشنهادی بطور ویژه در بیانیه اثرات زیست محیطی مورد تحلیل و بررسی قرار خواهند گرفت.
استارشیپ از دو بخش تشکیل شده است و هر دو بخش به شکلی طراحی شده اند که بطور کامل و سریع قابل استفاده مجدد باشند. این دو بخش شامل یک تقویت کننده غول پیکر مرحله اول به نام سوپر هوی و یک مرحله بالایی با ارتفاع ۵۰ متر موسوم به استارشیپ هستند. اسپیس ایکس، استارشیپ را یک وسیله نقلیه انقلابی می داند و می گوید که می تواند سکونت روی مریخ و سایر دستاوردهای اکتشافی بلندپروازانه را از نظر اقتصادی امکان پذیر کند.
استارشیپ تا به امروز سه بار به فضا پرتاب شده است. نخستین بار در آوریل ۲۰۲۳، دومین بار در نوامبر ۲۰۲۳ و سومین بار در ۱۴ مارس سال جاری به پرواز درآمد. همه پروازها از پایگاه استاربیس بلند شدند. سومین پرواز از دو پرواز دیگر طولانی تر بود و نقاط عطف بیشتری را نسبت به پرواز پیشین خود رقم زد.
مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا توضیح دادند: کارهای پیشنهادی استارشیپ در مجتمع پرتاب ۳۹A که توسط ارزیابی زیست محیطی سال ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار گرفتند، شامل توسعه زیرساخت و تقریباً ۲۴ پرتاب در سال بودند.
آنها در بروزرسانی روز ۱۰ مه نوشتند: اسپیس ایکس حالا در نظر دارد تا زیرساخت بیشتری را برای پرتاب بوجود آورد که در ارزیابی زیست محیطی سال ۲۰۱۹ در نظر گرفته نشده بودند. هدف این شرکت، راه اندازی یک طرح پیشرفته از استارشیپ و فالکون هوی است که با سرعت پرتاب بالاتر کار می کنند. هدف دیگر اسپیس ایکس، فرود آوردن تقویت کننده سوپر هوی در مجتمع پرتاب ۳۹A در پشتیبانی از مفهوم قابلیت استفاده مجدد است.
مقامات اداره هوانوردی فدرال آمریکا در یک ایمیل اضافه کردند که طرح تجدیدنظرشده، حداکثر ۴۴ پرتاب استارشیپ در سال را از مجتمع پرتاب ۳۹A پیش بینی می کند.
اسپیس ایکس باید بیانیه اثرات زیست محیطی را تحت نظارت اداره هوانوردی فدرال آمریکا آماده کند. این سازمان در روز ۱۲ ژوئن، دو جلسه عمومی حضوری را در سواحل فضایی فلوریدا و یک جلسه دیگر را در روز ۱۳ ژوئن برگزار خواهدنمود و همچنین، میزبان یک جلسه مجازی در روز ۱۷ ژوئن خواهد بود. امکان ارسال نظرات عمومی نیز از روز ۱۰ مه فراهم گشته است و تا ۲۴ ژوئن ادامه می یابد.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند به وب سایت اداره هوانوردی فدرال آمریکا مراجعه کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب