انحصار در خودروسازی داخلی منجر به بروز ناترازی بنزین شده است

انحصار در خودروسازی داخلی منجر به بروز ناترازی بنزین شده است

به گزارش ایزو وب، یک کارشناس انرژی اظهار داشت: خودرو های تولید داخل هم با هزینه بسیار بالاتر از این خودرو های روز دنیا به فروش می رسند  که مصرف بالایی دارند و درنهایت این چرخه منجر به ناترازی بنزین می شود.


مرتضی صبوری فرد، کارشناس انرژی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره ی علت بروز ناترازی بنزین در کشور و راه کارهای حل این مشکل اظهار داشت: متأسفانه طرح هایی مثل بنزین برای همه افراد جامعه هم که قرار بود صورت گیرد تا به این وسیله بر ناترازی بنزین فائق آبیم ولی پیگیری نشد و به نتیجه نرسید، در صورتیکه اگر این طرح به نتیجه می رسید شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور می شدیم. صبوری فرد با انتقاد از این که مجلس قانونی وضع نمی کند تا خودروسازان مجبور شوند کیفیت خودرو را ارتقا بدهد توضیح داد: علاوه بر این تا بحث افزایش کیفیت خودرو مطرح می شود داد خودروسازان بلند می شود که تولید این ماشین ها به صرفه نیست و درحال ضرر و زیان هستند، در صورتیکه خودرو های بی کیفیت آنها منجر به بروز ناترازی بنزین شده است. این کارشناس انرژی بیان کرد: از طرف دیگر واردات خودرو به گونه ای است و سازوکاری دارد که عموم مردم نمی توانند بهره گیرند. خودروی هیبریدی و برقی و کم مصرف با قیمت های بسیار پایینی در کشورهای دیگر وجود دارد ولی در کشور ما با قیمت بالا به فروش می رسد. خودرو های تولید داخل هم با هزینه بسیار بالاتر از این خودرو های روز دنیا به فروش می رسند که مصرف بالایی دارند و در نهایت این چرخه منجر به بروز ناترازی بنزین می شود. صبوری فرد افزود: یکی از راه کارهایی که دولت باید فکری اساسی برای آن بکند بحث تنوع سبد سوخت است. وقتی بررسی می نماییم متوجه می شویم که فقط ۳ درصد سوخت سی ان جی در کشور ما استفاده می شود که رقم پایینی است. وی ادامه داد: این مسئله نشان میدهد که عزمی در مجموعه خودرو سازی ما به جهت اینکه مردم را تشویق کنند از خودروی دو گانه بهره گیرند تا هزینه های آنها پایین بیاید وجود ندارد. از طرف دیگر ما کشور توانمندی در عرصه سی ان جی هستیم ولی عزمی جهت استفاده از این سوخت در کشور ما وجود نداشته است. این کارشناس انرژی اظهار داشت: شاهد می باشیم که هر چند وقت یک دفعه اعلام می کنند که خودروی برقی تولید شده و یا وارد شده است ولی هیچ نشانه ای از آن در کشور نمی بینیم. عامه مردم و قشر متوسط و پایین جامعه می خواهند از خودرو برای کسب وکار و یا تردد و حمل و نقل خودشان بهره گیرند ولی همتی برای متنوع کردن سبد سوخت در این بخش انجام نشده و شاهد استفاده از خودرو های برقی هیبریدی و یا دوگانه سوز توسط مردم عادی نیستیم. صبوری فرد در ادامه اشاره کرد: مردم در بازار برای تهیه خودرو انتخاب های محدودی دارند و این بازار منحصراً در اختیار تولید کنندگان داخلی است که خودرو های باکیفیت پایین و با مصرف بالا و با همین طور با قیمت بالا خودرو تولید می کنند، مردم هم مجبور هستند با قیمت های بالا این خودرو ها را تهیه کنند.


منبع:

1403/01/12
15:00:10
5.0 / 5
163
تگهای خبر: بازار , تولید , قیمت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۴
ایزو وب
ISO Web