جزئیات دستورالعمل استاندارد برای واردات خودروی کارکرده

جزئیات دستورالعمل استاندارد برای واردات خودروی کارکرده

به گزارش ایزو وب، سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل استاندارد برای واردات خودروی کارکرده را اعلام نمود.


به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعمل واردات خودرو های دست دوم را با تصویب اولیه در تاریخ ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ منتشر نمود که هدف از تدوین این دستورالعمل، تعیین رویه برای ارزیابی و صدور تاییدیه وسایل نقلیه دست دوم وارداتی بر مبنای اجبار ها و ضوابط فنی است. مسئولیت اجرا و اطلاع این دستورالعمل بر عهده اداره های کل استانی و دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی و مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل هم بر عهده هیئت نظارت است. طبق این دستورالعمل، وسایل نقلیه دست دوم وارداتی با یکی از شرایط زیر قابلیت ارزیابی و صدور تأیید شده پیدا خواهند کرد.
الف) دارای گواهی صحه گذاری تأیید نوع صادره از سازمان طی پنج سال قبل باشد.
ب) از نمانام های معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس، ژاپن و کره جنوبی ذکر شده در کاربرگ «نمانام های معتبر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، انگلیس ژاپن یا کره جنوبی» به شماره مدرک ۴-۱۵۲/۲۶۹/ د باشد.
ج) دارای شماره تأیید نوع کلی خودرو (WVTA) مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.
د) هر دستگاه دارای گواهی سازنده در خصوص انطباق خودرو با ایمارک (COC) باشد.
ه) هر دستگاه دارای گواهی GCC ارگان تأیید کننده خودرویی کشورهای حوزه خلیج فارس (GSO) باشد؛ و هر دستگاه دارای عرضه گواهینامه تأییدیه کشور چین CCC باشد.
ز) هر دستگاه دارای گواهی تأییدیه کشورهای اتحادیه اوراسیا EAC باشد.

علاوه بر این وسایل نقلیه دست دوم وارداتی که در کشور موجود باشد و در اختیار نهادها، سازمان ها، سفارتخانه ها، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی دستگاههای دولتی قضایی و حاکمیتی قرار داشته و فاقد پلاک یا پلاک تردد عمومی هستند.
* واردکننده باید صحت مبدأ تولید و هر یک از موارد فوق را (حسب مورد) اظهار کند.
* وسیله نقلیه دست دوم وارداتی باید آماده استفاده عادی توسط کاربر باشد.
* متقاضی باید درخواست رسمی خویش را برای دریافت تأییدیه به سازمان عرضه کند.
* سازمان می تواند رأساً یا از راه شرکت (های) بازرسی برای بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد اجزا و قطعات مختلف آن طبق کاربرگ چک فهرست بازرسی فیزیکی از وسیله نقلیه دست دوم وارداتی اقدام نماید.
* در صورت تشخیص هیئت نظارت به جای استفاده از کارشناس فنی استان و خدمات شرکت بازرسی کمیته بازرسی جهت انجام بازرسی فیزیکی از وسایل نقلیه دست دوم وارداتی و بررسی عملکرد سیستم ها و قطعات مختلف آن اقدام خواهد نمود.
*وسیله نقلیه دست دوم وارداتی نباید دارای یکی از عیوب ایمنی طبق کاربرگ «دسته بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری» باشد.

* وسیله نقلیه دست دوم وارداتی دارای یکی از عیوب عملکردی طبق کاربرگ دسته بندی عیوب ایمنی، عملکردی و ظاهری بوده، به نحوی که حل آن مستلزم تغییر و جایگزینی قطعه، سیستم یا مجموعه فنی مجزا باشد، باید قطعات اصلی تعویض شده و رفع عیب صورت گیرد. *در صورتی که تعویض و اصلاح با قطعات غیراصلی از قبیل اقدامات عرضه شده در خدمات بعد از فروش صورت گیرد، باید قطعات تعویضی دارای استانداردها و الزامات تعیین شده باشد. *مشخصات فنی و علایم ردیابی سیستم های اصلی وسیله نقلیه دست دوم وارداتی، درج شده بر روی بدنه خودرو یا پلاک های شناسایی نباید با اسناد فروش یا اسناد گمرکی مغایرت داشته باشد.
*چنانچه با عنایت به نتایج بازرسی و اسناد وسیله نقلیه دست دوم وارداتی یا خصوصیت های فنی درد شده در سامانه های رسمی خودروساز مشخص شود که قطعه سیستم یا مجموعه فنی مجزایی در خارج از شرکت سازنده وسیله نقلیه نصب شده و یا به نحوی مشخصات آن تغییر یافته است باید از روی وسیله نقلیه باز شده و یا به مشخصات اصلی سازنده برگردانده شود. البته برای واردات خودرو های کارکرده، باید مبلغی بعنوان عوارض گمرکی و مالیات پرداخت شود؛ این مبلغ بسته به نوع و ارزش خودرو متفاوت می باشد.
- برای واردات خودروی کارکرده، باید بیمه بدنه خودرو هم خریداری شود.
- برای واردات خودرو دست دوم، واردکننده باید گواهینامه معتبر رانندگی داشته باشید.

طبق این دستورالعمل نشان های تجاری شامل بنز، بی ام دبلیو، سئات، اشکودا، آئودی، فولکس واگن، مینی، اپل، ولوو، فیات، مازراتی، رنو، پژو، مان، اسکانیا، ایویکو، تویوتا، نیسان، سوزوکی، هوندا، لکسوس، میتسوبیشی، مزدا، کیا، هیوندای، سانگ یانگ برای واردات مجاز است.


1402/06/15
20:06:45
5.0 / 5
315
تگهای خبر: استاندارد , تجاری , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۱
ایزو وب
ISO Web