در میزگرد مسیر درآمد مالیاتی در برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛

مالیات ستانی نیازمند به روز رسانی سامانه ها

مالیات ستانی نیازمند به روز رسانی سامانه ها

به گزارش ایزو وب، در میزگرد مسیر درآمد مالیاتی در برنامه هفتم توسعه گفته شد هم اکنون برای مالیات ستانی پلتفورم کارآمدی وجود ندارد که این مورد باید اصلاح گردد.



به گزارش ایزو وب به نقل از مهر، نشست کارشناسی مسیر درآمدهای مالیاتی در برنامه هفتم توسعه با حضور محمد نوری مدیر اداره مالیات شبکه کانون های تفکر ایران، حسن میرزاپور مدیر اداره نرم افزار بانک مرکزی و علی ملکزاده پژوهشگر اقتصادی در خبرگزاری مهر برگزار گردید.
در ابتدای این نشست محمد نوری مدیر اداره مالیات شبکه کانون های تفکر ایران (ایتان) اظهار داشت: مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر دارایی و در آمد احتیاج به یک پلت فرم دارد و هم اکنون برای مالیات ستانی پلت فرم کارآمدی وجود ندارد و مالیات ستانی در این بخش هنوز در نقطه صفر است.
مالیات ستانی با شیوه فعلی قابل نقد است
وی در ادامه اضافه کرد: اگر مالیات ستانی را یک بسته (درآمد محاسبه هزینه قابل قبول، محاسبه معافیت، تشخیص درآمد مشمول مالیات ستانی و…) در نظر بگیریم با شرایط فعلی مالیات ستانی با مشکل رو به رو خواهد بود؛ از گذشته تا امروز مالیات ستانی به روشی بوده که یک نفر اظهارنامه می دهد و یک ناظر این اظهارنامه را بررسی می کند و تمام موارد توسط عامل انسانی راستی آزمایی می شود حتی شناسایی مدعیان و ارزیابی مالیاتی هم با ابزارهای مالیاتی نبوده و از این جهت خروجی تشخیص برای وصول مالیات مورد بحث و انتقاد بوده است.
نوری در ادامه عنوان کرد: امروزه پارامترهای جدیدی برای مالیات ستانی در دنیا وجود دارد که نقش انسانی را به حداقل می رساند و اغلب پرونده های مالیاتی بدون عوامل انسانی به جمع بندی می رسد؛ در واقع مجموعه ای از ساز و کارها و روابط در نظام مالیاتی آن کشور در نظر گرفته شده است که اظهار خلاف واقع که نقطه استارت مالیات ستانی از سمت مودی است در خیلی از موارد امکانپذیر نیست یا اگر امکانپذیر باشد هزینه بالایی دارد یعنی اگر اظهار خلاف واقع کنند برای مودی مالیاتی هزینه بالایی دارد. قانون فروشگاهی و سامانه مودیان حرکت به سمت مالیات ستانی جدید است ایشان در ادامه اضافه کرد: به نظر می آید، قانون فروشگاهی و سامانه مودیان که سال ۱۳۹۸ توسط نمایندگان مجلس تصویب گردید گام مهمی برای حرکت به سمت نظام مالیات ستانی نوآورانه در عصر جدید است و تا امروز بخشنامه هایی هم در این خصوص ابلاغ کردند.
مدیر اداره مالیات شبکه کانون های تفکر ایران خاطرنشان کرد: به صورت خلاصه باید گفت مودیان مالیاتی در گام اول ارزش افزوده و در گام دوم بقیه مودیان در این پلت فرم مالیات ستانی باید ثبت نام کنند تحت عنوان سامانه مودیان مالیاتی است.
به گفته این کارشناس امور مالیاتی افرادی که با مصرف کننده نهایی طرف هستند علاوه بر ثبت نام در سامانه مودیان باید در پایانه فروشگاهی هم ثبت نام کرده و از پایانه فروشگاهی استفاده نمایند.
نوری بیان نمود: سال قبل نخستین فراخوان برای شرکتهای بورسی صادر شد که مودیان وارد شوند و صورت حساب الکترونیکی صادر کنند پس از آن در شروع زمستان شرکتهای دولتی مشمول شدند و باید ثبت نام می کردند از آغاز سالجاری هم باقیمانده اشخاص حقوقی وارد این فرایند شدند و برای ثبت نام در سامانه مودیان اقدام نمودند.
سامانه های مالیاتی نیازمند همکاری دیگر دستگاه ها هستند
وی اضافه کرد: سازمان امور مالیاتی برای هوشمند سازی به ظاهر احتیاج به یک سامانه امور مالیاتی دارد که این سامانه پیش نیازهایی دارد خارج از امور مالیاتی بعنوان مثال تخصیص شناسه کالا و خدماتی که عرضه می شود و این پیش نیاز مهمی است که بانک مرکزی و بانکها باید با سازمان امور مالیاتی همکاری کنند.
نوری افزود: باید دید که بانکها چقدر توان همکاری در مورد تراکنش های و صورتحساب های الکترونیکی دارند و مقرر است چقدر به سامانه مودیان کمک کنند. چون که بخشی از وظایف بانک مرکزی دادن اطلاعات به این سامانه برای دریافت صحیح اطلاعات مالیات برعایدی سرمایه است که باید با نظام هوشمند و مدرن این بخش را مجری گری کرد. در دولت قبل آنچنان علاقه ای به هوشمند سازی نبود اما در دولت فعلی باید این رویه اصلاح گردد. او همینطور ضمن اشاره به قانون پایانه های فروشگاهی تصریح کرد: قانون پایانه های فروشگاهی که صورت حساب ها در آن به شکل الکترونیکی صادر می شود یک چالش بزرگ دارد چون که این سامانه مردم را درگیر سیستم می کند اما اگر صدور صورت حساب الکترونیکی به یک کار روزمره و عادی افراد تبدیل گردد اجرای مالیات برعایدی سرمایه می تواند عملیاتی شود. عدالت مالیاتی با سامانه های مالیاتی
در ادامه این نشست حسن میرزاپور مدیر اداره نرم افزار بانک مرکزی بیان نمود: مقابله با فساد یکی از اهداف سامانه های مالیاتی است که باید محقق شود و عدالت مالیاتی صورت گیرد؛ در نظام مالیاتی فعلی که به صورت سنتی اداره می شود مشکلاتی وجود دارد و این مساله سبب شده است که به سمت یک نظام مالیاتی هوشمند حرکت نماییم و از شکست هایی که در این راه می خوریم درس گرفته و به سمت تکنولوژی های جدید حرکت نماییم.



وی تصریح کرد: صحبتی که با رئیس کل بانک مرکزی داشتم پلت فرم هایی در نظر گرفته شده است تا از راه این پلت فرم ها بتوان به سمت نظام مالیاتی هوشمند حرکت کرد.
با شرایط فعلی امکان مالیات ستانی هوشمند وجود ندارد
میرزاپور خاطرنشان کرد: بحث مالیات ستانی می تواند بر مبنای دو مبنا باشد یک خود اظهاری که خود شخص انجام می دهد و به علت فرهنگی اکثراً رغبتی بر عرضه مالیات ندارند و مبحث بعدی مالیات گیری هوشمند است که این مورد در کشور ما کامل نیست و باید اطلاعات تا حدی تکمیل شود چون که اطلاعات سازمان مالیاتی در ایران ناقص است و این بخش را باید با جدیت دنبال نماییم تا در آینده بتوانیم در قسمت مالیاتی موفق شویم.
وی در ادامه اضافه کرد: در پروژه تفکیک حساب های تجاری از غیر تجاری که از اوایل ۱۴۰۱ در بانک مرکزی کلید خورد و توافقاتی بین بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی به امضا رسید، شبکه بانکی در این پروژه با محوریت بانک مرکزی سرویس هایی آماده کرده تا روند تفکیک را به سازمان امور مالیاتی در چارچوب سیستم و به صورت آنی اعلام نماید که در فرایند تجاری سازی برای صاحبان حساب ها و مشاغل مشوق هایی در نظر گرفته شود که حساب های تجاری خویش را اعلام کنند به صورت مثال میتوان تسهیلات بانکی برای حساب های تجاری و غیر تجاری در نظر گرفته شود.
بانک ها علاقه ای به متصل شدن به سیستم برخط سازمان امور مالیاتی ندارند
مدیر اداره نرم افزار بانک مرکزی بیان نمود: هم اکنون بعضی از بانکها هنوز به سیستم آنلاین و سامانه برخط نپیوستند و حساب های تجاری را به سازمان مالیاتی عرضه نکردند؛ طبق آخرین آمار که از حساب های تجاری و غیر تجاری موجود است ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار حساب سهم افراد حقیقی و ۱۰ میلیون و ۴۶۰ هزار حساب تجاری موجود است.
میرزاپور اضافه کرد: در قسمت دوم مبنای تجاری سازی حساب ها در شبکه بانکی به دو روش صورت می گیرد یک روش خود اظهاری که شخص به سازمان امور مالیاتی رجوع می کند و فرایند تجاری سازی در شبکه بانکی را آغاز می کند در حالت دوم برپایه اطلاعات بانکی است که بانک مرکزی احتمالات را در نظر گرفته و حساب را تجاری اعلام می کند.
وی در ادامه اضافه کرد: طبق بخشنامه ای که به بانکها زده شده است تمام تراکنش های بانکی در یک مرحله در بانک مرکزی پردازش می شود و حساب های مشمول به سازمان امور مالیاتی اعلام می شود.
میرزاپور اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی باید بتواند با دقت بیشتری تراکنش های بانکی را رصد کند تا سرویس درست عرضه کند؛ در یک بازه زمانی سازمان امور مالیاتی باید حساب شخص و ریز تراکنش ها را مشاهده کند یعنی سازمان امور مالیاتی با دو اهرمی که بانک مرکزی در اختیارش قرار داده است می تواند جلوی بانک متخلف را بگیرد.
وی در ادامه اضافه کرد: درمورد دستگاههای کارتخوان طبق آیین نامه هایی که وجود دارد تمام حساب های متصل به دستگاه پوز تجاری قلمداد می شود و تمام حساب های افراد حقیقی به صورت پیش فرض حساب تجاری به حساب می آید و تمام اطلاعات پوزها از بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی داده می شود.
میرزاپور بیان نمود: در این بخش اطلاعات یک ماهه مد نظر نیست و صحت سنجی در یک سامانه و یک دستگاه دیگر صورت می گیرد؛ قدم های اول در زمینه اطلاعات حساب ها صورت گرفته است و از دستگاههای ذی ربط استعلام گرفته خواهد شد و فرض بر اینست که بابت هر تراکنش لازم نیست مستندی به بانکها عرضه شود و همان استعلام از دستگاه مربوطه کفایت می کند و اظهارات شخص پیگیری می شود در مبحث دوم که می تواند راه گشا باشد نوع حساب های بانکی است که برپایه اطلاعات آنلاین به سازمان امور مالیاتی داده می شود به صورت مثال حساب های یارانه و حساب های حقوق و بعضاً حساب های تسهیلات و برگشت اقساط در این سیستم در نظر گرفته می شود و تمام این حساب ها توسط سازمان امور مالیاتی در نظر گرفته می شود.



وی در ادامه اضافه کرد: بابت هر خدمتی که کارمزد دریافت می شود صورت حساب صادر خواهد شد و این چالش بانکها است، مشاهدات میدانی نشان داده است که عمده بانکها صورت حساب را صادر نمی کنند و عملاً ریز تراکنش ها را نمی توانیم آنی دریافت نماییم و چالش هایی وجود دارد.
شرکت های دولتی باید پیش قدم باشند
وی تصریح کرد: چالش بعدی چالش در بحث شناسه کالا و خدمات است که برای آن راه کاری وجود دارد که از نظر مالیاتی می تواند هزینه های قابل قبول و اعتبار مالیاتی ایجاد نماید و قابل شناسایی باشد که این راه کار شناسه اختصاصی لازمه سازمان مالیاتی است تا زمانی که کد شناسه اختصاصی برای افراد تعریف نشود این موانع برطرف نمی گردد.
میرزاپور اضافه کرد: اگر مالیات سنگین برای تنبیه در نظر گرفته نشود اختلال های موجود برطرف نخواهد شد و برای کسانی که قواعد را رعایت کرده اند تشویق در نظر گرفته شود مانند معافیت های مالیاتی معافیت از قبیل خوش حسابی و….
وی در انتها اظهار داشت: برای ایجاد سامانه های مالیاتی باید موانع برداشته شود برای مثال تا زمانی که نتوانیم از منظر حاکمیت شرکتهای دولتی را ملزم به رعایت قواعد نماییم نمی توانیم به سراغ بخش خصوصی برای پرداخت مالیات ها برویم یعنی شرکتهای دولتی باید پیشتاز باشند.
در ادامه علی ملک زاده، پژوهشگر اقتصادی اظهار داشت: برای اجرای قانون تصویب شده ضمانت اجرا لازم است و در بحث سامانه مودیان باید ضمانت اجرا قابل رؤیت باشد مانند قانون مالیات بر خانه های خالی اول باید مالیات خانه های خالی را اعلام نماییم، باید مالک تشخیص داده شود و بعد اجرا شود. خانه خالی را نمی توان با قبض برق یا آب تشخیص داد و نحوه اجرایی آن هم مهم می باشد.
وی بیان نمود: در بحثی که مابین بانک و سازمان مالیاتی وجود دارد احتمالا رصد مالیاتی حساب ها و جداسازی تجاری و غیر تجاری صورت گرفت می تواند موفق باشد از طرفی بحث کارمزدهای ارزهای دیجیتالی و دلار و سکه است که رهگیری آنها به سختی صورت می گیرد و سازمان مالیاتی با مشکل رو به رو است و تا وقتی فرهنگسازی و شفاف سازی نشود تعهدات مالیاتی صورت نخواهد گرفت ولی ظاهراً سازمان امور مالیاتی اگر در این حوزه نظر مثبتی در مورد پردازش ها داشته باشد می تواند حساب هایی که الگوی خاصی دارند را شناسایی کند و برپایه جمع بندی سالیانه مالیات تعیین کند.
ملک زاده اظهار داشت: هنوز سامانه ها به یکدیگر متصل نیستند و این یک ضعف جدی است که باید برطرف شود. تا وقتی سامانه ها متصل نباشند نمی توان اتفاق قابل توجهی رقم زد.


منبع:

1402/04/16
13:44:18
5.0 / 5
310
تگهای خبر: آنلاین , آینده , اقتصاد , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web