عضو هیئت مدیره راه آهن خبر داد:

مدت زمان حمل ریلی بار از چین تا ایران ۱۵ روز دریایی ۵۵ روز

مدت زمان حمل ریلی بار از چین تا ایران ۱۵ روز دریایی ۵۵ روز

ایزو وب: معاون بهره برداری و سیر و حركت شركت راه آهن اظهار داشت: تست گرم قطارهای ترانزیت كریدور ایران - چین نشان داد حمل بار از مسیر ریلی، كمتر از یك سوم مسیر دریا زمان می برد.



به گزارش ایزو وب به نقل از صداوسیما، سید مصطفی داودی تصریح كرد: حمل بار با استفاده از ریل از بندر شانگ های در چین تا كشورمان حدود ۱۱ تا ۱۵ روز زمان می برد درحالیكه حمل بار با استفاده از دریا و جاده بیش از ۵۵ روز به طول می انجامید.
وی اضافه كرد: با عنایت به اینكه چین بزرگترین شریك تجاری كشورمان است، مذاكرات برای تولید كریدور ریلی چین - ایران از سال ۲۰۱۵ شروع شد و به دفعات، جلسات هماهنگی زیادی بین ایران و چین و همینطور با كشورهای طول مسیر یعنی قزاقستان و تركمنستان برگزار گردید تا در نهایت، در سال ۲۰۱۷ به تعرفه های مشترك دست یافتیم.
داودی اظهار داشت: در اواخر سال ۲۰۱۷، سه قطار تجاری از چین به سمت ایران حركت كرده و بار خویش را در مقصد، تحویل صاحبان بار دادند. مدت زمان سیر این قطارها با عنایت به اینكه مبدا بار ها، شهرهای مختلف چین بود بین ۱۱ تا ۱۵ روز بود و با عنایت به مسیر ۱۱ هزار كیلومتری، هر قطار روزانه بیش از ۸۵۰ تا هزار كیلومتر مسیر را طی كرده است.
داودی همینطور در مورد مذاكره با صاحبان بارهای بزرگ و تجار خاطرنشان كرد: هم اكنون با دو خودروساز بزرگ كشور كه مبدا بارهای عمده آن ها چین است مذاكراتی داشته ایم كه امضای تفاهمنامه با یك خودروساز در مراحل نهایی است و با خودرو ساز دیگر هم درحال مذاكره ایم.
وی در مورد تعرفه ها هم خاطرنشان كرد: تعرفه حمل بار با استفاده از ریل، كاملا در مقایسه با حمل و نقل دریایی؛ رقابتی و اقتصادی می باشد چراكه هم زمان تحویل بار به یك سوم كاسته می شود و هم تعرفه ها بیشتر از حمل و نقل دریایی نیست ضمن اینكه تعرفه ها هم قابل مذاكره با صاحبان عمده بارهای خاص است.
معاون بهره برداری و سیر و حركت شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ترانزیت بار را یكی از مزیت های مهم كشور دانست و تصریح كرد: ترانزیت ریلی هم برای راه آهن و هم برای صاحبان بار، صرفه و اقتصادی دارد ضمن اینكه با عنایت به مسایل زیست محیطی و افزایش امنیت در ریل و كاهش مخاطرات و حوادث جاده ای، برای اقتصاد كشور هم به صرفه است ضمن اینكه منافع مادی هر یك تن ترانزیت بین المللی كالا، ۲. ۵ برابر جابجایی بار در داخل كشور است.
وی در مورد تداوم استفاده از این كریدور اظهار داشت: وظیفه اصلی راه آهن بازگشایی و تولید كریدور بود كه به خوبی انجام شد چراكه هم وضعیت تعرفه ها شفاف و مشخص است و هم دولت ها و راه آهن های كشورهای مسیر كریدور، تعهدات خویش را پذیرفته اند، اما استفاده كم یا زیاد از این مسیر، بستگی به تجار و صاحبان بار دارد.
داودی اضافه كرد: معتقدم با عنایت به اقتصادی بودن و مزیت های نسبی این كریدور، بازرگانان و صاحبان بار بخصوص در بخش خصوصی استقبال زیادی از آن خواهند كرد ضمن اینكه راه آهن هیچ محدودیتی در پشتیبانی و سیر قطار در این كریدور با عنایت به خواست تجار و صاحبان بار نخواهد داشت.
معاون بهره برداری و سیر و حركت راه آهن همینطور درباره ادامه كریدور چین - ایران تا اروپای مركزی و غربی ادامه داد: زیرساخت های این كریدور هم اكنون آماده است، اما در طول مسیر، بازیگران و دولت های زیادی وجود دارند و ما بعنوان یكی از این بازیگران، مذاكرات زیادی با كشورهای طول مسیر بخصوص كشور تركیه و آلمان داشته ایم تا بار از چین به اروپا برسد و امیدوارم امسال میلادی، این كریدور از چین تا اروپا ادامه سیر دهد.
وی تولید كریدور جنوب - غرب را یكی دیگر از برنامه های راه آهن جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان كرد: با راه اندازی این كریدور، حجم عظیمی از صادرات هندوستان از مسیر ایران تا جمهوری آذربایجان و از آنجا به كشورهای آسیای میانه و اروپا خواهد رفت و سیر باری كه حدود ۶۰ روز از هند تا اروپا طول می كشد را به شدت می كاهد.
داودی در انتها اظهار داشت: در فاز اول راه اندازی این كریدور، قرار هست كالا به بندرعباس حمل شده و از آنجا با استفاده از ریل به جمهوری آذربایجان و سپس به اوكراین و لهستان و اروپای مركزی و غربی فرستاده شود یا به آسیای مركزی و آسیای میانه حمل شود.

1396/10/29
18:31:02
5.0 / 5
1765
تگهای خبر: كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web