یك مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار مطرح كرد

لزوم ایجاد شهرفرودگاهی چابهار

لزوم ایجاد شهرفرودگاهی چابهار

به گزارش ایزو وب مشاور امور بین الملل منطقه آزاد چابهار اعتقاد دارد گرچه فرودگاه كنارك تابحال خدمات بسیاری برای منطقه داشته اما به هر حال برای توسعه كافی نیست و سرمایه گذار خارجی حاضر به سرمایه گذاری در یك سایت نظامی با وجود محدودیت های قانونی نخواهد بود، این در شرایطی است كه شهر فرودگاهی چابهار می تواند كارایی همچون فرودگاه های ترانزیتی دبی و قطر برای ایران داشته باشد.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، با عنایت به موقعیت خاص چابهار، وجود راه های حمل و نقل مناسب برای جابجایی مسافر و بخصوص کالا از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. طی سال های اخیر در حوزه ریلی، جاده ای و دریایی اقداماتی برای این منطقه انجام شده بود ولی فرودگاه مناسب با آن وجود نداشت و تنها یک فرودگاه نظامی - شکاری در حدود ۴۵ کیلومتری منطقه قرار دارد که پاسخگوی کامل نیاز آن نبود.
ازاین رو پس از سال ها رایزنی در ارتباط با ایجاد یک فرودگاه بین المللی سرانجام در آذرماه سال قبل شهر فرودگاهی چابهار کلنگ خورد.

این شهر فرودگاهی در زمینی به مساحت ۲۸۱۵ هکتار در ضلع شمالی منطقه راه اندازی می شود که ساخت فاز اول آن طی انعقاد قرار دادی ۱۸ ماهه از آغاز تیرماه ۹۹ شروع شده است و قرار شده تا سال آینده به بهره برداری برسد.
به هر حال موقعیت منطقه چابهار در ابعاد مختلف وجود شهر فرودگاهی در آنرا ضروری می کند. اینکه چرا سواحل مکران برای دستیابی به اهداف توسعه ای احتیاج به یک شهر فرودگاهی دارد؟ آیا زیرساخت های فعلی حمل و نقل هوایی پاسخگوی نیازهای چابهار در حوزه ترانزیتی نیست؟ شهر فرودگاهی چابهار چه مزیتی به زیرساخت های حمل هوایی فعلی دارد؟ مزیت شهر فرودگاهی برای مردم چابهار چیست؟ آیا شهر فرودگاهی چابهار می تواند تحرک در اقتصاد ملی را به همراه داشته باشد؟ نقش شهر فرودگاهی در تحقق کریدور جنوب به شمال چیست؟
چرایی ساخت شهر فرودگاهی چابهار در گفت وگویی با محمد میری-مشاور امور بین الملل سازمان منطقه آزاد چابهار- مورد بررسی قرار گرفته است.
مشاور امور بین الملل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه تجربه و تاریخ فعالیتهای اقتصادی ۲۵سال گذشته در چابهار مبین آن است که این منطقه برای رسیدن به اهدافش همچون ترانزیت هوایی بار و مسافر که در اسناد بالادستی هم مورد تاکید قرار گرفته، باید زیرساخت های لازم را فراهم آورد اظهار داشت: مهمترین این زیرساخت ها بدون تردید داشتن یک فرودگاه تخصصی و بزرگ در مقیاس جهانی و البته با استانداردهای مقبول بین المللی است.
وی با اشاره به وضعیت فرودگاه فعلی و امکان تأمین نیازهای چابهار اضافه کرد: با این که فرودگاه کنارک طی سال های گذشته خدمات زیادی را به مردم چابهار عرضه کرده، اما تحقق برنامه ها و چشم انداز توسعه سواحل مکران بعنوان یک هاب ترانزیتی با فرودگاه فعلی ممکن نیست. البته ذات وجودی و کارکردهای فرودگاه جدید که در چابهار در حال ساخت است، از اساس با فرودگاه کنارک متفاوت است و به شکلی قیاس این دو با هم، قیاس مع الفارق است.

این مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار با اشاره به راه اندازی فرودگاه بین المللی چابهار و اهمیت آن اضافه کرد: این پروژه یک شهر فرودگاهی است که محورهای فعالیتی اقتصادی گوناگونی را در برمی گیرد که شاید حمل و نقل مسافر و نشست و برخاست هواپیما تنها بخشی از فعالیت هایش باشد. راه اندازی میلیون ها مترمربع انبارهای مسقف و روباز برای انواع کالاهای خاص همچون دارو و مواد فاسدشدنی که صرفاً به صورت هوایی قابل حمل هستند و سردخانه برای نگهداری و توزیع کالاهای تراتزیتی یکی از ابعاد این فرودگاه از منظر هاب ترانزیتی منطقه است.

به قول وی راه اندازی انواع مراکز اقامتی همچون هتل، هتل آپارتمان جهت اقامت موقتی مسافرین ترانزیتی و راه اندازی فروشگاه های مختلف جهت استقرار مراکز فروش Duty Free برای مسافرین عادی و ترانزیتی خارجی از دیگر بخش های شهر فرودگاهی است. بحث دیگر راه اندازی مراکز درمانی برای مسافران عبوری است. بعنوان هر کدام از پروازهای مسیر شرق به غرب یا بالعکس چنانچه مسافر بدحال داشته باشند، فقط در شهرهای فرودگاهی فرود می آیند و بدون تبادل مسافر خدمات درمانی برای خدمه و مسافران دریافت می کنند.

کارکردهای فرودگاه بین المللی چابهار شبیه فرودگاه دبی و قطر
میری با اشاره به اینکه شهر فرودگاهی چابهار می تواند کارکردهایی شبیه فرودگاه های ترانزیتی بزرگ دنیا چون دوحه قطر و فرودگاه بین المللی دبی داشته باشد اظهار داشت: بعنوان مثال راه اندازی مراکز بزرگ تولید و توزیع مواد غذایی مورد نیاز شرکت های هواپیمایی عبوری که اصطلاحا شرکت های کترینگ نامیده می شوند، یکی از کارکردهای شهر فرودگاهی خواهد بود.

الان یکی از علل فرود موقت خیلی از هواپیماهایی که در مسیرهای طولانی تر از ۶ ساعت مثلا از سنگاپور به ایتالیا پرواز دارند، به فرودگاه هایی همچون دبی و قطر که هیچ تبادل مسافری هم ندارند صرفاً دریافت خدماتی همچون سوخت و غذا است.
نقش توافق کنارک برای عرضه ۲۵۰ هکتار زمین

میری در مورد اینکه فرودگاه کنارک توافق کرده بود ۲۵۰ هکتار زمین برای توسعه فرودگاه کنارک در اختیار منطقه آزاد چابهار قرار دهد. آیا این توافق می تواند پاسخگوی نیاز به ایجاد تاسیسات و خدمات مدنظر و لازم برای چابهار باشد؟ اظهار داشت: به علت ماهیت نظامی فرودگاه کنارک شاید اجرای ۹۹درصد از فعالیتهای یاد شده در فرودگاه و سایت هم جوار وجود ندارد. در فرودگاه کنارک نمی توان حتی یک مسافر خارجی بدون ویزای ایران را از راه فرودگاه ترانزیت کرد و یا یک محموله بار ترانزیتی را نمی توان از راه این فرودگاه جابجا کرد، چه برسد به انجام پروژه های یاد شده. تمام این پروژه های در یک شهر فرودگاهی به معنای کامل و پذیرفته شده در عرف و استانداردهای بین المللی شدنی است.

این مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار افزود: و از همه این موارد مهمتر، ایجاد تمامی زیرساخت ها و اجرای همه پروژه های یاد شده باید توسط از جانب سرمایه گذار خارجی انجام شود؛ کدام سرمایه گذار حاضر به انجام سرمایه گذاری در یک کمپ و سایت نظامی می شود با همه محدودیت های قانونی و نظامی که حتی برای جابجایی چند عدد صندلی باید روزها معطل ماند و مجوزهای پرتعداد گرفت. و در نهایت کدام سرمایه گذار سرمایه خود با به مجموعه ای می آورد که برای هر بار تردد به آن باید فرایند دریافت روادید برای خود و پرسنلش را طی نماید. فرودگاهی که خارج از محدوده منطقه آزاد باید، برای سرمایه گذار خارجی جذابیت ندارد.
وی همچین با اشاره به اهمیت پروژه شهر فرودگاهی برای ایجاد اشتغال هم یاد آور شد: هر اتفاق و پروژه ای که در این خطه بلوچستان صورت گیرد و آجری روی آجر برود بطور قطع به نفع نسل آینده خواهد بود و مردم منطقه باید تمام قد از آن دفاع کنند. بعد از تکمیل کامل پروژه شهرک فرودگاهی هم هزاران شغل جدید در بخش های مختلف آن ایجاد خواهد شد که منبعی برای اشتغال پایدار فرزندان چابهار است.




1399/06/28
14:18:27
5.0 / 5
1250
تگهای خبر: آینده , اقتصاد , تخصص , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
ایزو وب
ISO Web