نارضایتی مردم از تعمیرگاه های خودرو و رستورانها

نان در صدر شكایات مردمی قرار گرفت

نان در صدر شكایات مردمی قرار گرفت

به گزارش ایزو وب در سال گذشت بیشترین شكایات مردمی در حوزه كالا مربوط به نان و لوازم بهداشتی و در حوزه خدمات مربوط به تعمیرگاه های خودرو های سبك و رستوران های غذاخوری بوده است.


به گزارش ایزو وب به نقل از ایسنا، جدید ترین اطلاعات انتشار یافته از جانب وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان داده است که سال قبل چهار میلیون و ۶۱ هزار فقره بازرسی از واحدهای صنفی توسط سازمان حمایت انجام شده که ۱۶.۵ درصد نسبت به ۳ میلیون ۴۸۶ هزار فقره بازرسی انجام شده در سال ۱۳۹۷ افزایش داشته است.
همینطور پارسال ۲۷۰ هزار فقره پرونده تشکیل شده که نسبت به ۲۲۲ هزار فقره پرونده تشکیل شده در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۱.۶ درصد افزایش داشته است.
تخلفات کشف شده در حین بازرسی از واحدها صنفی هم با ۲۰.۲ درصد افزایش به ۳۴۵ هزار فقره رسید، درحالی که تخلفات کشف شده اصناف در سال ۱۳۹۷ حدود ۲۸۷ هزار فقره بوده است.
با این وجود آمارها حاکی از کاهش ۳.۸ درصدی رسیدگی به شکایات مردمی در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ است؛ به صورتی که در سال ۱۳۹۷ به ۱۸۲ هزار فقره و در سال ۱۳۹۸ به ۱۷۵ هزار فقره از شکایات مردمی رسیدگی شده است.
همینطور برپایه اطلاعات انتشار یافته از جانب سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بیشترین گزارش ها و شکایت های دریافتی در حوزه کالا مربوط به نان بوده که گرانفروشی، کم فروش و فروش الزامی (کنجد) بیشترین شکایات در بخش نان را به خود مختص کرده است.
پس از نان، بیشترین شکایات مربوط به گران فروشی لوازم بهداشتی بوده که به نظر می آید، گسترش ویروس کرونا و افزایش تقاضا برای خرید اقلام بهداشتی در بازار، منجر به افزایش شکایات در این بخش شده است.
در حوزه خدمات هم بیشترین شکایات در سال ۱۳۹۸ مربوط به تعمیرگاه های خودرو های سبک و رستوران های غذاخوری بوده است.
طبق اعلام سازمان حمایت پارسال جمعاً ۲۶۲ هزار و ۱۶ فقره شکایت مردمی در مورد تخلفات صنفی و غیر صنفی از راه تلفن ۱۲۴ ستاد خبری استان ها در بخش کالا و خدمات دریافت و مورد رسیدگی قرار گرفته که که مبین یک درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ است و از این تعداد ۹۰ درصد شکایت مورد رسیدگی قرار گرفته و ۱۰ درصد باقیمانده نیازمند کار کارشناسی یا استعلام از مراجع مربوطه است.
رشد ۸ درصدی مصالحه در شکایات
البته از مجموع شکایت های دریافتی توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها، ۶۴۵۷ فقره با برآورد ارزش بیشتر از ۳۱۸ میلیارد ریال که جنبه عمومی نداشته پیش از تشکیل پرونده تخلف، منجر به مصالحه و جلب رضایت شاکیان شد که این رقم نشانگر رشد ۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
همینطور بر مبنای اعلام سازمان پشتیبانی از بین ۱۱۴ هزار و ۱۳۴ مورد گشت مشترک بازرسی که پارسال در سطح کشور انجام شد، ۵۶ هزار و ۶۲۷ فقره پرونده با ارزش بالغ بر ۴ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریال تشکیل شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد داشته است.
همینطور پارسال تعداد ۳۴۱ هزار و ۹۹۷ پرونده با ارزش بیشتر از ۱۳۲ هزار میلیارد ریال از راه سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها و اتاق اصناف تشکیل و به اداره کل تعزیرات حکومتی ارسال شده که از این تعداد ۳۳۲ هزار و ۸۸۳ پرونده منجر به رای شده اند.
گران فروشی در صدر تخلفات
سال قبل تعداد ۹۷ فقره پرونده عمده هم از جانب سازمان حمایت به ادارات کل تعزیرات حکومتی استان ها ارسال شده که از این تعداد ۵۷ مورد گرانفروشی، پنج مورد عدم ایفای تعهدات شرکتهای خورویی و ۲۵ مورد مربوط به عدم ایفای تعهدات ارزی و عدم اجرای ضوابط قیمت گذاری بوده که کاغذ، لاستیک و شیرخام بیشترین پرونده های در این حوزه در این زمینه را شامل می شود.



1399/02/16
23:12:06
5.0 / 5
1886
تگهای خبر: اصناف , بازار , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
ایزو وب
ISO Web